Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Andréa Nascimento Moreira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mariani, Ruth, Lima, Neuza Rejane Wille
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61663
Resumo: Dwarfism is a genetic condition that involves abnormal skeletal growth, causing short stature compared to the average population. Our objective was to raise awareness and contextualize the need for inclusion of people with dwarfism, by applying a questionnaire with 31 questions that would serve as a basis to produce a booklet on the proposed theme. The questionnaire was sent through Google Forms to 400 people. The 76 responses obtained revealed that there is superficial knowledge on the subject, precariousness in relation to accessibility, in addition to humiliation and prejudice. Thus, to reverse this scenario, was created: “Dwarfism in Debate: Pedagogical Primer for Social Inclusion” which will be launched by the Brazilian Association of Diversity and Inclusion.
id UFU-8_e22571b94c97d74924fec64aebd6fe2e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61663
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfismSubvenciones para la construcción de una cartilla sobre la necesidad de incluir a las personas con enanismoSubsídios para a construção de cartilha sobre a necessidade de incluir pessoas com nanismoAcessibilidadeDireitos HumanosInclusãoPreconceitoAccessibilityHuman RightsInclusionPreconceptionAccesibilidadDerechos HumanosInclusiónPrejuicioDwarfism is a genetic condition that involves abnormal skeletal growth, causing short stature compared to the average population. Our objective was to raise awareness and contextualize the need for inclusion of people with dwarfism, by applying a questionnaire with 31 questions that would serve as a basis to produce a booklet on the proposed theme. The questionnaire was sent through Google Forms to 400 people. The 76 responses obtained revealed that there is superficial knowledge on the subject, precariousness in relation to accessibility, in addition to humiliation and prejudice. Thus, to reverse this scenario, was created: “Dwarfism in Debate: Pedagogical Primer for Social Inclusion” which will be launched by the Brazilian Association of Diversity and Inclusion.El enanismo es una condición genética que implica un crecimiento esquelético anormal, lo que desencadena una estatura más baja en comparación con el promedio de la población. Lo nuestro objetivo crear conciencia y contextualizar la necesidad de incluir a las personas con enanismo a través de la aplicación de un cuestionario con 31 preguntas que sirvieron de base para construir un folleto sobre el tema propuesto. El cuestionario se envió a través de formularios de Google a 400 personas, incluidos miembros del CMPDI, universitarios y el grupo Anões Unidos. Las 76 respuestas obtenidas (validación y test) revelaron que existe un conocimiento superficial sobre el tema, precariedad en relación con la accesibilidad, además de humillación y prejuicio. Por lo tanto, para revertir este escenario, se creó lo siguiente: “Enanismo en el debate: Manual pedagógico para la inclusión social” que se difundirá a través de la Asociación Brasileña de Diversidad e Inclusión.O nanismo é uma condição genética que envolve um crescimento esquelético anormal, desencadeando numa estatura inferior se comparada à média populacional. O presente estudo teve como objetivo conscientizar e contextualizar sobre a necessidade de inclusão da pessoa com nanismo através da aplicação de um questionário com 31 perguntas que serviu como base para a construção de uma cartilha sobre o tema proposto. O questionário foi enviado através do Google Forms para 400 pessoas, incluindo componentes do CMPDI, colegas da faculdade e o grupo Anões Unidos. As 76 respostas obtidas (validação e teste) revelaram que há conhecimento superficial sobre o tema, precariedade em relação à acessibilidade, além de humilhação e preconceito. Desse modo, visando reverter esse cenário criou-se: “Nanismo em Debate: Cartilha Pedagógica para a Inclusão Social” que será divulgada através da Associação Brasileira de Diversidade e Inclusão em breve.Universidade Federal de Uberlândia2021-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6166310.14393/ER-v28a2021-41Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e041Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e041Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0411983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61663/31844https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61663/31845Copyright (c) 2021 Andréa Nascimento Moreira Faria, Ruth Mariani, Neuza Rejane Wille Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessFaria, Andréa Nascimento Moreira Mariani, Ruth Lima, Neuza Rejane Wille2021-10-22T00:38:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61663Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:38:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfism
Subvenciones para la construcción de una cartilla sobre la necesidad de incluir a las personas con enanismo
Subsídios para a construção de cartilha sobre a necessidade de incluir pessoas com nanismo
title Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfism
spellingShingle Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfism
Faria, Andréa Nascimento Moreira
Acessibilidade
Direitos Humanos
Inclusão
Preconceito
Accessibility
Human Rights
Inclusion
Preconception
Accesibilidad
Derechos Humanos
Inclusión
Prejuicio
title_short Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfism
title_full Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfism
title_fullStr Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfism
title_full_unstemmed Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfism
title_sort Subsidies for the couonstruction of a primer on the need to include people with dwarfism
author Faria, Andréa Nascimento Moreira
author_facet Faria, Andréa Nascimento Moreira
Mariani, Ruth
Lima, Neuza Rejane Wille
author_role author
author2 Mariani, Ruth
Lima, Neuza Rejane Wille
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Andréa Nascimento Moreira
Mariani, Ruth
Lima, Neuza Rejane Wille
dc.subject.por.fl_str_mv Acessibilidade
Direitos Humanos
Inclusão
Preconceito
Accessibility
Human Rights
Inclusion
Preconception
Accesibilidad
Derechos Humanos
Inclusión
Prejuicio
topic Acessibilidade
Direitos Humanos
Inclusão
Preconceito
Accessibility
Human Rights
Inclusion
Preconception
Accesibilidad
Derechos Humanos
Inclusión
Prejuicio
description Dwarfism is a genetic condition that involves abnormal skeletal growth, causing short stature compared to the average population. Our objective was to raise awareness and contextualize the need for inclusion of people with dwarfism, by applying a questionnaire with 31 questions that would serve as a basis to produce a booklet on the proposed theme. The questionnaire was sent through Google Forms to 400 people. The 76 responses obtained revealed that there is superficial knowledge on the subject, precariousness in relation to accessibility, in addition to humiliation and prejudice. Thus, to reverse this scenario, was created: “Dwarfism in Debate: Pedagogical Primer for Social Inclusion” which will be launched by the Brazilian Association of Diversity and Inclusion.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61663
10.14393/ER-v28a2021-41
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61663
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-41
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61663/31844
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61663/31845
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Andréa Nascimento Moreira Faria, Ruth Mariani, Neuza Rejane Wille Lima
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Andréa Nascimento Moreira Faria, Ruth Mariani, Neuza Rejane Wille Lima
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e041
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e041
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e041
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223347179520