Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pereira, Juliana Carvalho, Stueber, Ketlen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342
Resumo: It analyses thirty-five texts of the magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineconsidering them sourceof information with didactic-pedagogical perspectivefor the mediation of Scientific Literacy. The main question of the study was: How can the online magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineenable scientific literacy in teaching and learning science? The methodological approach was qualitative in nature and was based on bibliographic research and content analysis. The authors and institutions that contributed to the production of the texts and the intended audience were identified. The facilitators of Scientific Literacy, levels of interdisciplinary and the possible didactic-pedagogical applicability were listed. It is concluded that the analyses materials have pedagogical feasibility, fomentdebates and reflections from the scientific knowledge. The journal's performance in Science Teaching is shown and indicates how necessary are the investigations of topics in the scientific bias that can foster innovative practices in the perspective of interdisciplinary teaching.
id UFU-8_f17b6413aa69c95c4d80263e9527af21
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49342
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças onlineAlfabetização Científica: possibilidades didático-pedagógicas da revista Ciência Hoje das Crianças OnlineEnsino de CiênciasAlfabetização CientíficaCiência Hoje das CriançasScience teachingScientific literacyChildren's Science TodayIt analyses thirty-five texts of the magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineconsidering them sourceof information with didactic-pedagogical perspectivefor the mediation of Scientific Literacy. The main question of the study was: How can the online magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineenable scientific literacy in teaching and learning science? The methodological approach was qualitative in nature and was based on bibliographic research and content analysis. The authors and institutions that contributed to the production of the texts and the intended audience were identified. The facilitators of Scientific Literacy, levels of interdisciplinary and the possible didactic-pedagogical applicability were listed. It is concluded that the analyses materials have pedagogical feasibility, fomentdebates and reflections from the scientific knowledge. The journal's performance in Science Teaching is shown and indicates how necessary are the investigations of topics in the scientific bias that can foster innovative practices in the perspective of interdisciplinary teaching.Analisa trinta e cinco textos da revista Ciência Hoje para as Crianças Online, considerando-a como fonte de informação na perspectiva didático-pedagógicas para a mediação da Alfabetização Científica. A questão principal do estudo foi: Como a revista Ciência Hoje das Crianças Online pode viabilizar a Alfabetização Científica no ensinar e aprender ciência? A abordagem metodológica foi de natureza qualitativa e fundamentou-se na pesquisa bibliográfica e na análise de conteúdo. Identificaram-se os autores e as instituições que contribuíram na produção dos textos e a que público se destinavam. Elencaram-se os facilitadores de Alfabetização Científica, níveis de interdisciplinaridade e as possíveis aplicabilidades didático-pedagógicas. Conclui-se que as matérias analisadas possuem viabilidade pedagógica, fomentam debates e reflexões a partir do conhecimento científico. Evidencia-se a atuação da revista no Ensino de Ciências e indica o quão necessário são as investigações de temas no viés científico que possam fomentar práticas inovadoras na perspectiva do ensino interdisciplinar.  Universidade Federal de Uberlândia2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4934210.14393/ER-v26n2a2019-8Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-4801983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342/26290Teixeira, Maria do Rocio Fontoura Pereira, Juliana Carvalho Stueber, Ketlen info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-08T21:58:51Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49342Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-08T21:58:51Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online
Alfabetização Científica: possibilidades didático-pedagógicas da revista Ciência Hoje das Crianças Online
title Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online
spellingShingle Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
Ensino de Ciências
Alfabetização Científica
Ciência Hoje das Crianças
Science teaching
Scientific literacy
Children's Science Today
title_short Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online
title_full Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online
title_fullStr Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online
title_full_unstemmed Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online
title_sort Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online
author Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
author_facet Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
Pereira, Juliana Carvalho
Stueber, Ketlen
author_role author
author2 Pereira, Juliana Carvalho
Stueber, Ketlen
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Maria do Rocio Fontoura
Pereira, Juliana Carvalho
Stueber, Ketlen
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Alfabetização Científica
Ciência Hoje das Crianças
Science teaching
Scientific literacy
Children's Science Today
topic Ensino de Ciências
Alfabetização Científica
Ciência Hoje das Crianças
Science teaching
Scientific literacy
Children's Science Today
description It analyses thirty-five texts of the magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineconsidering them sourceof information with didactic-pedagogical perspectivefor the mediation of Scientific Literacy. The main question of the study was: How can the online magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineenable scientific literacy in teaching and learning science? The methodological approach was qualitative in nature and was based on bibliographic research and content analysis. The authors and institutions that contributed to the production of the texts and the intended audience were identified. The facilitators of Scientific Literacy, levels of interdisciplinary and the possible didactic-pedagogical applicability were listed. It is concluded that the analyses materials have pedagogical feasibility, fomentdebates and reflections from the scientific knowledge. The journal's performance in Science Teaching is shown and indicates how necessary are the investigations of topics in the scientific bias that can foster innovative practices in the perspective of interdisciplinary teaching.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342
10.14393/ER-v26n2a2019-8
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342
identifier_str_mv 10.14393/ER-v26n2a2019-8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342/26290
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944222299652096