Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342 |
Resumo: | It analyses thirty-five texts of the magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineconsidering them sourceof information with didactic-pedagogical perspectivefor the mediation of Scientific Literacy. The main question of the study was: How can the online magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineenable scientific literacy in teaching and learning science? The methodological approach was qualitative in nature and was based on bibliographic research and content analysis. The authors and institutions that contributed to the production of the texts and the intended audience were identified. The facilitators of Scientific Literacy, levels of interdisciplinary and the possible didactic-pedagogical applicability were listed. It is concluded that the analyses materials have pedagogical feasibility, fomentdebates and reflections from the scientific knowledge. The journal's performance in Science Teaching is shown and indicates how necessary are the investigations of topics in the scientific bias that can foster innovative practices in the perspective of interdisciplinary teaching. |
id |
UFU-8_f17b6413aa69c95c4d80263e9527af21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49342 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças onlineAlfabetização Científica: possibilidades didático-pedagógicas da revista Ciência Hoje das Crianças OnlineEnsino de CiênciasAlfabetização CientíficaCiência Hoje das CriançasScience teachingScientific literacyChildren's Science TodayIt analyses thirty-five texts of the magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineconsidering them sourceof information with didactic-pedagogical perspectivefor the mediation of Scientific Literacy. The main question of the study was: How can the online magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineenable scientific literacy in teaching and learning science? The methodological approach was qualitative in nature and was based on bibliographic research and content analysis. The authors and institutions that contributed to the production of the texts and the intended audience were identified. The facilitators of Scientific Literacy, levels of interdisciplinary and the possible didactic-pedagogical applicability were listed. It is concluded that the analyses materials have pedagogical feasibility, fomentdebates and reflections from the scientific knowledge. The journal's performance in Science Teaching is shown and indicates how necessary are the investigations of topics in the scientific bias that can foster innovative practices in the perspective of interdisciplinary teaching.Analisa trinta e cinco textos da revista Ciência Hoje para as Crianças Online, considerando-a como fonte de informação na perspectiva didático-pedagógicas para a mediação da Alfabetização Científica. A questão principal do estudo foi: Como a revista Ciência Hoje das Crianças Online pode viabilizar a Alfabetização Científica no ensinar e aprender ciência? A abordagem metodológica foi de natureza qualitativa e fundamentou-se na pesquisa bibliográfica e na análise de conteúdo. Identificaram-se os autores e as instituições que contribuíram na produção dos textos e a que público se destinavam. Elencaram-se os facilitadores de Alfabetização Científica, níveis de interdisciplinaridade e as possíveis aplicabilidades didático-pedagógicas. Conclui-se que as matérias analisadas possuem viabilidade pedagógica, fomentam debates e reflexões a partir do conhecimento científico. Evidencia-se a atuação da revista no Ensino de Ciências e indica o quão necessário são as investigações de temas no viés científico que possam fomentar práticas inovadoras na perspectiva do ensino interdisciplinar. Universidade Federal de Uberlândia2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4934210.14393/ER-v26n2a2019-8Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-4801983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342/26290Teixeira, Maria do Rocio Fontoura Pereira, Juliana Carvalho Stueber, Ketlen info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-08T21:58:51Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49342Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-08T21:58:51Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online Alfabetização Científica: possibilidades didático-pedagógicas da revista Ciência Hoje das Crianças Online |
title |
Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online |
spellingShingle |
Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online Teixeira, Maria do Rocio Fontoura Ensino de Ciências Alfabetização Científica Ciência Hoje das Crianças Science teaching Scientific literacy Children's Science Today |
title_short |
Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online |
title_full |
Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online |
title_fullStr |
Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online |
title_full_unstemmed |
Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online |
title_sort |
Scientific Literacy: didactic-pedagogical possibilities of the Science magazine Ciência Hoje das Crianças online |
author |
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura |
author_facet |
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura Pereira, Juliana Carvalho Stueber, Ketlen |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Juliana Carvalho Stueber, Ketlen |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Maria do Rocio Fontoura Pereira, Juliana Carvalho Stueber, Ketlen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Alfabetização Científica Ciência Hoje das Crianças Science teaching Scientific literacy Children's Science Today |
topic |
Ensino de Ciências Alfabetização Científica Ciência Hoje das Crianças Science teaching Scientific literacy Children's Science Today |
description |
It analyses thirty-five texts of the magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineconsidering them sourceof information with didactic-pedagogical perspectivefor the mediation of Scientific Literacy. The main question of the study was: How can the online magazine Ciência Hoje das Crianças Onlineenable scientific literacy in teaching and learning science? The methodological approach was qualitative in nature and was based on bibliographic research and content analysis. The authors and institutions that contributed to the production of the texts and the intended audience were identified. The facilitators of Scientific Literacy, levels of interdisciplinary and the possible didactic-pedagogical applicability were listed. It is concluded that the analyses materials have pedagogical feasibility, fomentdebates and reflections from the scientific knowledge. The journal's performance in Science Teaching is shown and indicates how necessary are the investigations of topics in the scientific bias that can foster innovative practices in the perspective of interdisciplinary teaching. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342 10.14393/ER-v26n2a2019-8 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v26n2a2019-8 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/49342/26290 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. 2 (maio/ago. 2019); 457-480 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944222299652096 |