Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249 |
Resumo: | In this article, we share reflections from the practices developed in my Ph.D. research (in progress), with 50+ adults, whose theme is improvisation in dance. The research is characterized by an artistic-pedagogical investigation, with a qualitative and exploratory approach. This cut that I present aims to present reflections on the impacts of studies on perception, attention and listening in the knowledge construction experienced in studies on improvisation in dance. In this sense, we present a general contextualization about improvisation in dance, then we discuss the three guides - perception, attention and listening - and their impacts on improvisation, then we bring arguments about improvisation as an educational experience. Finally, we make considerations about the power of the study of improvisation as a means to learn to experience the immediate present in a creative way, aware that the improviser (of any age) is the composer of experiences, of the decisions that impact the construction of the artistic and life scene. |
id |
UFU-8_f265d46750e349d98053e5dbd96ef683 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71249 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspectsImprovisación de danza y personas mayores: reflexiones sobre aspectos compositivos y educativosA improvisação em dança e a pessoa idosa: reflexões sobre aspectos compositivos e educativosImprovisação em dançaPercepçãoAtençãoEscutaEducaçãoDance ImprovisationPerceptionAttentionListeningEducationImprovisación em danzaPercepciónAtenciónEscuchaEducaciónIn this article, we share reflections from the practices developed in my Ph.D. research (in progress), with 50+ adults, whose theme is improvisation in dance. The research is characterized by an artistic-pedagogical investigation, with a qualitative and exploratory approach. This cut that I present aims to present reflections on the impacts of studies on perception, attention and listening in the knowledge construction experienced in studies on improvisation in dance. In this sense, we present a general contextualization about improvisation in dance, then we discuss the three guides - perception, attention and listening - and their impacts on improvisation, then we bring arguments about improvisation as an educational experience. Finally, we make considerations about the power of the study of improvisation as a means to learn to experience the immediate present in a creative way, aware that the improviser (of any age) is the composer of experiences, of the decisions that impact the construction of the artistic and life scene.En este artículo, compartimos reflexiones surgidas de prácticas desarrolladas en investigación doctoral (en curso), con adultos mayores de 50 años, cuyo tema es la improvisación en la danza. La investigación se caracteriza por una investigación artístico-pedagógica, con un enfoque cualitativo y exploratorio. Este fragmento tiene como objetivo reflexionar sobre los impactos de los estudios sobre la percepción, la atención y la escucha en la construcción del conocimiento experimentado en los estudios sobre improvisación en danza. En este sentido, presentamos una contextualización general sobre la improvisación en la danza, luego discutimos los tres principios rectores - percepción, atención y escucha - y sus impactos en la improvisación, luego traemos argumentos sobre la improvisación como una experiencia educativa. Finalmente, consideramos el impacto de estudiar la improvisación como un medio para aprender a experimentar el presente inmediato de manera creativa, consciente de que el improvisador (de cualquier edad) es el compositor de experiencias, de decisiones que cargan significados que impactan en la construcción de escena del arte y la vida.Neste artigo compartilhamos reflexões oriundas das práticas desenvolvidas na pesquisa de doutorado (em andamento), com adultos (55+), cuja temática é a improvisação em dança. A pesquisa caracteriza-se pela investigação artístico-pedagógica, de abordagem qualitativa e exploratória. Este recorte tem por objetivo refletir sobre os impactos dos saberes sobre percepção, atenção e escuta nas construções de conhecimento vivenciadas nos estudos sobre improvisação em dança. Neste sentido, apresentamos a contextualização geral sobre a improvisação em dança, a seguir discorremos sobre os três norteadores – percepção, atenção e escuta – e seus impactos na improvisação, depois trazemos argumentações sobre a improvisação como experiência educativa. Finalmente, fazemos considerações sobre a potência do estudo da improvisação como um meio para se vivenciar o presente imediato de maneira criativa, consciente de que o improvisador – de qualquer idade – é o compositor das experiências, das decisões portadoras de significados que impactam na construção da cena artística e da vida.Universidade Federal de Uberlândia2023-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7124910.14393/ER-v30a2023-16Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e016Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e016Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0161983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249/37123https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249/37124Copyright (c) 2023 Narciso Larangeira Telles da Silva, Patricia Chavarelli Vilela da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Narciso Larangeira Telles daSilva, Patricia Chavarelli Vilela da2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71249Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects Improvisación de danza y personas mayores: reflexiones sobre aspectos compositivos y educativos A improvisação em dança e a pessoa idosa: reflexões sobre aspectos compositivos e educativos |
title |
Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects |
spellingShingle |
Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects Silva, Narciso Larangeira Telles da Improvisação em dança Percepção Atenção Escuta Educação Dance Improvisation Perception Attention Listening Education Improvisación em danza Percepción Atención Escucha Educación |
title_short |
Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects |
title_full |
Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects |
title_fullStr |
Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects |
title_full_unstemmed |
Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects |
title_sort |
Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects |
author |
Silva, Narciso Larangeira Telles da |
author_facet |
Silva, Narciso Larangeira Telles da Silva, Patricia Chavarelli Vilela da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Patricia Chavarelli Vilela da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Narciso Larangeira Telles da Silva, Patricia Chavarelli Vilela da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Improvisação em dança Percepção Atenção Escuta Educação Dance Improvisation Perception Attention Listening Education Improvisación em danza Percepción Atención Escucha Educación |
topic |
Improvisação em dança Percepção Atenção Escuta Educação Dance Improvisation Perception Attention Listening Education Improvisación em danza Percepción Atención Escucha Educación |
description |
In this article, we share reflections from the practices developed in my Ph.D. research (in progress), with 50+ adults, whose theme is improvisation in dance. The research is characterized by an artistic-pedagogical investigation, with a qualitative and exploratory approach. This cut that I present aims to present reflections on the impacts of studies on perception, attention and listening in the knowledge construction experienced in studies on improvisation in dance. In this sense, we present a general contextualization about improvisation in dance, then we discuss the three guides - perception, attention and listening - and their impacts on improvisation, then we bring arguments about improvisation as an educational experience. Finally, we make considerations about the power of the study of improvisation as a means to learn to experience the immediate present in a creative way, aware that the improviser (of any age) is the composer of experiences, of the decisions that impact the construction of the artistic and life scene. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249 10.14393/ER-v30a2023-16 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v30a2023-16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249/37123 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249/37124 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Narciso Larangeira Telles da Silva, Patricia Chavarelli Vilela da Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Narciso Larangeira Telles da Silva, Patricia Chavarelli Vilela da Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e016 Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e016 Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e016 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944218692550656 |