Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Narciso Larangeira Telles da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Patricia Chavarelli Vilela da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249
Resumo: In this article, we share reflections from the practices developed in my Ph.D. research (in progress), with 50+ adults, whose theme is improvisation in dance. The research is characterized by an artistic-pedagogical investigation, with a qualitative and exploratory approach. This cut that I present aims to present reflections on the impacts of studies on perception, attention and listening in the knowledge construction experienced in studies on improvisation in dance. In this sense, we present a general contextualization about improvisation in dance, then we discuss the three guides - perception, attention and listening - and their impacts on improvisation, then we bring arguments about improvisation as an educational experience. Finally, we make considerations about the power of the study of improvisation as a means to learn to experience the immediate present in a creative way, aware that the improviser (of any age) is the composer of experiences, of the decisions that impact the construction of the artistic and life scene.
id UFU-8_f265d46750e349d98053e5dbd96ef683
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71249
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspectsImprovisación de danza y personas mayores: reflexiones sobre aspectos compositivos y educativosA improvisação em dança e a pessoa idosa: reflexões sobre aspectos compositivos e educativosImprovisação em dançaPercepçãoAtençãoEscutaEducaçãoDance ImprovisationPerceptionAttentionListeningEducationImprovisación em danzaPercepciónAtenciónEscuchaEducaciónIn this article, we share reflections from the practices developed in my Ph.D. research (in progress), with 50+ adults, whose theme is improvisation in dance. The research is characterized by an artistic-pedagogical investigation, with a qualitative and exploratory approach. This cut that I present aims to present reflections on the impacts of studies on perception, attention and listening in the knowledge construction experienced in studies on improvisation in dance. In this sense, we present a general contextualization about improvisation in dance, then we discuss the three guides - perception, attention and listening - and their impacts on improvisation, then we bring arguments about improvisation as an educational experience. Finally, we make considerations about the power of the study of improvisation as a means to learn to experience the immediate present in a creative way, aware that the improviser (of any age) is the composer of experiences, of the decisions that impact the construction of the artistic and life scene.En este artículo, compartimos reflexiones surgidas de prácticas desarrolladas en investigación doctoral (en curso), con adultos mayores de 50 años, cuyo tema es la improvisación en la danza. La investigación se caracteriza por una investigación artístico-pedagógica, con un enfoque cualitativo y exploratorio. Este fragmento tiene como objetivo reflexionar sobre los impactos de los estudios sobre la percepción, la atención y la escucha en la construcción del conocimiento experimentado en los estudios sobre improvisación en danza. En este sentido, presentamos una contextualización general sobre la improvisación en la danza, luego discutimos los tres principios rectores - percepción, atención y escucha - y sus impactos en la improvisación, luego traemos argumentos sobre la improvisación como una experiencia educativa. Finalmente, consideramos el impacto de estudiar la improvisación como un medio para aprender a experimentar el presente inmediato de manera creativa, consciente de que el improvisador (de cualquier edad) es el compositor de experiencias, de decisiones que cargan significados que impactan en la construcción de escena del arte y la vida.Neste artigo compartilhamos reflexões oriundas das práticas desenvolvidas na pesquisa de doutorado (em andamento), com adultos (55+), cuja temática é a improvisação em dança. A pesquisa caracteriza-se pela investigação artístico-pedagógica, de abordagem qualitativa e exploratória. Este recorte tem por objetivo refletir sobre os impactos dos saberes sobre percepção, atenção e escuta nas construções de conhecimento vivenciadas nos estudos sobre improvisação em dança. Neste sentido, apresentamos a contextualização geral sobre a improvisação em dança, a seguir discorremos sobre os três norteadores – percepção, atenção e escuta – e seus impactos na improvisação, depois trazemos argumentações sobre a improvisação como experiência educativa. Finalmente, fazemos considerações sobre a potência do estudo da improvisação como um meio para se vivenciar o presente imediato de maneira criativa, consciente de que o improvisador – de qualquer idade – é o compositor das experiências, das decisões portadoras de significados que impactam na construção da cena artística e da vida.Universidade Federal de Uberlândia2023-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7124910.14393/ER-v30a2023-16Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e016Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e016Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e0161983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249/37123https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249/37124Copyright (c) 2023 Narciso Larangeira Telles da Silva, Patricia Chavarelli Vilela da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Narciso Larangeira Telles daSilva, Patricia Chavarelli Vilela da2024-03-04T14:19:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71249Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2024-03-04T14:19:40Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects
Improvisación de danza y personas mayores: reflexiones sobre aspectos compositivos y educativos
A improvisação em dança e a pessoa idosa: reflexões sobre aspectos compositivos e educativos
title Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects
spellingShingle Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects
Silva, Narciso Larangeira Telles da
Improvisação em dança
Percepção
Atenção
Escuta
Educação
Dance Improvisation
Perception
Attention
Listening
Education
Improvisación em danza
Percepción
Atención
Escucha
Educación
title_short Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects
title_full Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects
title_fullStr Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects
title_full_unstemmed Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects
title_sort Dance improvisation and the elderly: reflections on compositional and educational aspects
author Silva, Narciso Larangeira Telles da
author_facet Silva, Narciso Larangeira Telles da
Silva, Patricia Chavarelli Vilela da
author_role author
author2 Silva, Patricia Chavarelli Vilela da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Narciso Larangeira Telles da
Silva, Patricia Chavarelli Vilela da
dc.subject.por.fl_str_mv Improvisação em dança
Percepção
Atenção
Escuta
Educação
Dance Improvisation
Perception
Attention
Listening
Education
Improvisación em danza
Percepción
Atención
Escucha
Educación
topic Improvisação em dança
Percepção
Atenção
Escuta
Educação
Dance Improvisation
Perception
Attention
Listening
Education
Improvisación em danza
Percepción
Atención
Escucha
Educación
description In this article, we share reflections from the practices developed in my Ph.D. research (in progress), with 50+ adults, whose theme is improvisation in dance. The research is characterized by an artistic-pedagogical investigation, with a qualitative and exploratory approach. This cut that I present aims to present reflections on the impacts of studies on perception, attention and listening in the knowledge construction experienced in studies on improvisation in dance. In this sense, we present a general contextualization about improvisation in dance, then we discuss the three guides - perception, attention and listening - and their impacts on improvisation, then we bring arguments about improvisation as an educational experience. Finally, we make considerations about the power of the study of improvisation as a means to learn to experience the immediate present in a creative way, aware that the improviser (of any age) is the composer of experiences, of the decisions that impact the construction of the artistic and life scene.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249
10.14393/ER-v30a2023-16
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249
identifier_str_mv 10.14393/ER-v30a2023-16
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249/37123
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/71249/37124
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Narciso Larangeira Telles da Silva, Patricia Chavarelli Vilela da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Narciso Larangeira Telles da Silva, Patricia Chavarelli Vilela da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Continuous Publishing; e016
Ensino em Re-Vista; Vol. 30 (2023): Publicación continua; e016
Ensino em Re-Vista; v. 30 (2023): Publicação Contínua; e016
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218692550656