Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66141 |
Resumo: | This article explores an investigative practice carried out through a didactic sequence that approached argumentation teaching and the concepts of territory and city with Geography students from the final years of Elementary School in the city of Cubatão-SP. Starting from the recontextualization of the concepts of territory and city, the selected methodological proposal stimulated students to argue about the problems of the city and its consequences. The analysis of the collected data points to the conceptual change about territory and city and the presence of elements of geographic reasoning in the arguments produced by the students. We interpret that planning the curricular and pedagogical aspects of school practices in Geography is a way of promoting powerful knowledge in our discipline. |
id |
UFU-8_f94ac2a22878f6dff70a9e33996d39fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66141 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledgeAprender sobre la ciudad: la enseñanza por argumentación y la construcción de saberes geográficos potentesAprendendo sobre a cidade: o ensino por argumentação e a construção de um conhecimento geográfico poderosoTerritórioCidadeResolução de ProblemasArgumentaçãoRecontextualizaçãoTerritoryCityProblem SolvingArgumentationRecontextualisationTerritorioCiudadSolución de problemasArgumentaciónRecontextualizaciónThis article explores an investigative practice carried out through a didactic sequence that approached argumentation teaching and the concepts of territory and city with Geography students from the final years of Elementary School in the city of Cubatão-SP. Starting from the recontextualization of the concepts of territory and city, the selected methodological proposal stimulated students to argue about the problems of the city and its consequences. The analysis of the collected data points to the conceptual change about territory and city and the presence of elements of geographic reasoning in the arguments produced by the students. We interpret that planning the curricular and pedagogical aspects of school practices in Geography is a way of promoting powerful knowledge in our discipline.Este artículo explora una práctica investigativa realizada a través de una secuencia didáctica que abordó la enseñanza a través de la argumentación y los conceptos de territorio y ciudad con estudiantes de Geografía de los últimos años de la Enseñanza Fundamental del municipio de Cubatão-SP. A partir de la recontextualización de los conceptos de territorio y ciudad, la propuesta metodológica seleccionada estimuló a los estudiantes a argumentar sobre los problemas de la ciudad y sus consecuencias. El análisis de los datos recogidos apunta al cambio conceptual sobre territorio y ciudad y la presencia de elementos de razonamiento geográfico en los argumentos producidos por los estudiantes. Interpretamos que planificar los aspectos curriculares y pedagógicos de las prácticas escolares en Geografía es una forma de promover conocimientos poderosos en nuestra disciplina.Este artigo explora uma prática investigativa realizada por meio de uma sequência didática que abordou o ensino por argumentação e os conceitos de território e cidade com alunos de Geografia dos anos finais do Ensino Fundamental na cidade de Cubatão-SP. Partindo da recontextualização dos conceitos de território e cidade, a proposta metodológica selecionada estimulou os alunos a produzirem argumentações sobre os problemas urbanos e as consequências dos modos de produzir e viver na cidade. A análise dos dados coletados aponta para a mudança conceitual dos estudantes, bem como a presença de elementos de raciocínio geográfico nos argumentos produzidos pelos alunos. Interpretamos que planejar os aspectos curriculares e pedagógicos das práticas escolares é uma forma de promover um conhecimento poderoso no campo da Geografia escolar.Universidade Federal de Uberlândia2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6614110.14393/ER-v29a2022-30Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e030Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e030Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e0301983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66141/34120https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66141/34121Copyright (c) 2022 Sonia Maria Vanzella Castellar, Livia Reis Dantas de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastellar, Sonia Maria VanzellaSouza, Livia Reis Dantas de2023-01-06T17:29:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66141Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2023-01-06T17:29:06Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge Aprender sobre la ciudad: la enseñanza por argumentación y la construcción de saberes geográficos potentes Aprendendo sobre a cidade: o ensino por argumentação e a construção de um conhecimento geográfico poderoso |
title |
Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge |
spellingShingle |
Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge Castellar, Sonia Maria Vanzella Território Cidade Resolução de Problemas Argumentação Recontextualização Territory City Problem Solving Argumentation Recontextualisation Territorio Ciudad Solución de problemas Argumentación Recontextualización |
title_short |
Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge |
title_full |
Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge |
title_fullStr |
Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge |
title_full_unstemmed |
Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge |
title_sort |
Learning about the city: teaching by argumentation and the construction of powerful geographical knowledge |
author |
Castellar, Sonia Maria Vanzella |
author_facet |
Castellar, Sonia Maria Vanzella Souza, Livia Reis Dantas de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Livia Reis Dantas de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castellar, Sonia Maria Vanzella Souza, Livia Reis Dantas de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Território Cidade Resolução de Problemas Argumentação Recontextualização Territory City Problem Solving Argumentation Recontextualisation Territorio Ciudad Solución de problemas Argumentación Recontextualización |
topic |
Território Cidade Resolução de Problemas Argumentação Recontextualização Territory City Problem Solving Argumentation Recontextualisation Territorio Ciudad Solución de problemas Argumentación Recontextualización |
description |
This article explores an investigative practice carried out through a didactic sequence that approached argumentation teaching and the concepts of territory and city with Geography students from the final years of Elementary School in the city of Cubatão-SP. Starting from the recontextualization of the concepts of territory and city, the selected methodological proposal stimulated students to argue about the problems of the city and its consequences. The analysis of the collected data points to the conceptual change about territory and city and the presence of elements of geographic reasoning in the arguments produced by the students. We interpret that planning the curricular and pedagogical aspects of school practices in Geography is a way of promoting powerful knowledge in our discipline. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66141 10.14393/ER-v29a2022-30 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66141 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v29a2022-30 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66141/34120 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66141/34121 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sonia Maria Vanzella Castellar, Livia Reis Dantas de Souza http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sonia Maria Vanzella Castellar, Livia Reis Dantas de Souza http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e030 Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e030 Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e030 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223683772416 |