A instabilidade da carne: uma pesquisa acerca do processo criativo em dança pela via do sensível
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19629 |
Resumo: | This paper addresses the writing practice as part of the creative process which the author develops in her on artistic practice. The investigations and questionings within this written piece come from an interest in knowing the arts through a sensitive experience. Although this process does not result in dance practice, it reveals in its scope matters that also involve dancing by creating an invitation to think about the creative process as a place to develop a corporeal practice in which is possible to create/recreate/decreate and also to build/rebuild/destroy a corporeity. For those practices it is suggested here that we be open to being crossed by the non-certainty, by the experience of the Sensitive enveloped by the silence, by happenings, by the “instant-now”, which marks any reflection about presence. This corporeity proposes to reveal itself through the instability of the flesh, in the very cutout of each creative body’s autonomy and singularity. Questionings about the technique and its relation to the audience, work and artist cross the text with the intention of enrich the discussion suggested about the creative process in artistic dance. Therefore, what I write does not intend to be conclusive. It is a report of “something” related to the investigation of the methodological and epistemological principles that touch the creation and investigation of art, instead of being a proposition of a method for any specific creation. Movements weaved/operated by the art of being in movement. |
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A instabilidade da carne: uma pesquisa acerca do processo criativo em dança pela via do sensívelDança contemporâneaProcesso criativoCorporeidadeSensívelCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThis paper addresses the writing practice as part of the creative process which the author develops in her on artistic practice. The investigations and questionings within this written piece come from an interest in knowing the arts through a sensitive experience. Although this process does not result in dance practice, it reveals in its scope matters that also involve dancing by creating an invitation to think about the creative process as a place to develop a corporeal practice in which is possible to create/recreate/decreate and also to build/rebuild/destroy a corporeity. For those practices it is suggested here that we be open to being crossed by the non-certainty, by the experience of the Sensitive enveloped by the silence, by happenings, by the “instant-now”, which marks any reflection about presence. This corporeity proposes to reveal itself through the instability of the flesh, in the very cutout of each creative body’s autonomy and singularity. Questionings about the technique and its relation to the audience, work and artist cross the text with the intention of enrich the discussion suggested about the creative process in artistic dance. Therefore, what I write does not intend to be conclusive. It is a report of “something” related to the investigation of the methodological and epistemological principles that touch the creation and investigation of art, instead of being a proposition of a method for any specific creation. Movements weaved/operated by the art of being in movement.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Esta monografia trata a prática escrita como partícipe do processo criativo que a autora desenvolve em sua prática artística. As investigações e problematizações imersas neste conteúdo escrito partem do interesse acerca do saber da arte pela via da experiência sensível. Embora este processo não tenha como resultado uma prática dançada, ele revela em seu bojo questões que também a envolvem por meio do convite a pensar o processo criativo como lugar em que se desenvolve a prática corporal na medida em que se cria/recria/descria e ainda se constrói/reconstrói/desconstrói uma corporeidade. Para tais práticas sugere-se aqui nos abrirmos para o atravessamento da não-certeza, para a experiência do Sensível enovelada pelo silêncio, pelo acontecimento, pelo “instante-já” que marca qualquer reflexão a respeito da presença. Corporeidade esta que tem como proposta se revelar pela instabilidade da carne, no próprio recorte da autonomia e singularidade de cada corpo criador. Problematizações a respeito da técnica e da relação entre público, obra e artista permeiam a escrita com intuito de enriquecer a discussão proposta acerca do processo criativo em dança. Por isso, o que escrevo não é para ser conclusivo. É relato de “algo” da ordem de investigação de princípios metodológicos e epistemológicos que tangenciam a criação e investigação em arte e não a proposição de um método de um fazer específico. Movimentos tecidos/operados pela artesania de estar/se colocar em movimento.Universidade Federal de UberlândiaBrasilDançaLima, Carla Andrea SilvaAguiar, Daniella deMolina, Alexandre JoséBarbosa, Vivian Vieira Peçanha BarbosaSilva, Paula Poltronieri2017-08-30T17:33:34Z2017-08-30T17:33:34Z2016-11-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Paula Poltronieri. A instabilidade da carne: uma pesquisa acerca do processo criativo em dança pela via do sensível. 2017. 75 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19629porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2017-08-31T06:00:17Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/19629Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2017-08-31T06:00:17Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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This paper addresses the writing practice as part of the creative process which the author develops in her on artistic practice. The investigations and questionings within this written piece come from an interest in knowing the arts through a sensitive experience. Although this process does not result in dance practice, it reveals in its scope matters that also involve dancing by creating an invitation to think about the creative process as a place to develop a corporeal practice in which is possible to create/recreate/decreate and also to build/rebuild/destroy a corporeity. For those practices it is suggested here that we be open to being crossed by the non-certainty, by the experience of the Sensitive enveloped by the silence, by happenings, by the “instant-now”, which marks any reflection about presence. This corporeity proposes to reveal itself through the instability of the flesh, in the very cutout of each creative body’s autonomy and singularity. Questionings about the technique and its relation to the audience, work and artist cross the text with the intention of enrich the discussion suggested about the creative process in artistic dance. Therefore, what I write does not intend to be conclusive. It is a report of “something” related to the investigation of the methodological and epistemological principles that touch the creation and investigation of art, instead of being a proposition of a method for any specific creation. Movements weaved/operated by the art of being in movement. |
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