Exploração tímbrica na bateria em improvisações livres e composições semi-abertas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21231 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.468 |
Resumo: | In this research we study the use of drums as a solo instrument in free improvisations and semi-open compositions. The drums is an instrument normally linked to an musical accompaniment and rhythm marking. Thus, we seek ways to expand the sonorities of the drums and use this material to generate the musical discourse. In order to expand the sonorities of the drums, the methodology has gone through the study of five possibilities of timbre exploration: extended techniques, use of prepared instrument, addition of instruments to the drums, interaction with real-time electronic devices and instruments expanded by electronic means. Three experimentation workshops were carried out with these five possibilities of timbre exploration that resulted in the composition of semi-open compositions and allowed the realization of free improvisations involving all possibilities. |
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Exploração tímbrica na bateria em improvisações livres e composições semi-abertasTímbrica exploration on drums in free improvisations and semi-open compositionsMúsicaBateria (Música)Improvisação (Música)Tonalidade (Música)Exploração tímbricaImprovisação livreObras semi-abertasDrumsTimbre explorationFree improvisationSemi-open compositionsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAIn this research we study the use of drums as a solo instrument in free improvisations and semi-open compositions. The drums is an instrument normally linked to an musical accompaniment and rhythm marking. Thus, we seek ways to expand the sonorities of the drums and use this material to generate the musical discourse. In order to expand the sonorities of the drums, the methodology has gone through the study of five possibilities of timbre exploration: extended techniques, use of prepared instrument, addition of instruments to the drums, interaction with real-time electronic devices and instruments expanded by electronic means. Three experimentation workshops were carried out with these five possibilities of timbre exploration that resulted in the composition of semi-open compositions and allowed the realization of free improvisations involving all possibilities.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Nessa pesquisa estudamos a utilização da bateria em obras solo, ou seja, sem o acompanhamento de outros instrumentos, em improvisações livres e/ou composições semiabertas. Para isso, buscamos meios de expandir as sonoridades da bateria e utilizar esse material para guiar a performance nas seções de improvisação. Com esse objetivo, a metodologia passou pelo estudo de cinco possibilidades de exploração tímbrica: técnicas estendidas, utilização de instrumento preparado, acréscimo de instrumentos ao setup de bateria, interação com dispositivos eletrônicos em tempo real e instrumentos expandidos por meios eletrônicos. Foram realizadas oficinas de experimentação com essas cinco possibilidades de exploração tímbrica que resultaram na composição de obras semi-abertas e permitiram a realização de improvisações livres envolvendo todas as possibilidades.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em ArtesTraldi, Cesar Adrianohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4261278Y7Hashimoto, Augusto de Almeidahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4164167H1Barreiro, Daniel Luíshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761737H6Ferreira, Thiago de Souza2018-04-25T12:35:39Z2018-04-25T12:35:39Z2017-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFERREIRA, Thiago de Souza. Exploração tímbrica na bateria em improvisações livres e composições semi-abertas . 2017.110 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.468https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21231http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.468porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-08-19T22:17:06Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/21231Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-08-19T22:17:06Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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In this research we study the use of drums as a solo instrument in free improvisations and semi-open compositions. The drums is an instrument normally linked to an musical accompaniment and rhythm marking. Thus, we seek ways to expand the sonorities of the drums and use this material to generate the musical discourse. In order to expand the sonorities of the drums, the methodology has gone through the study of five possibilities of timbre exploration: extended techniques, use of prepared instrument, addition of instruments to the drums, interaction with real-time electronic devices and instruments expanded by electronic means. Three experimentation workshops were carried out with these five possibilities of timbre exploration that resulted in the composition of semi-open compositions and allowed the realization of free improvisations involving all possibilities. |
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