Associação entre clima escolar e ocorrência do bullying entre adolescentes: SP-proso, 2017.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Marislene Pulsena da Cunha
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36402
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.529
Resumo: This study aimed to analyze the association between school climate and bullying victimization and perpetration among public and private school adolescents from city of São Paulo, Brazil. The data are from the SP-PROSO (São Paulo Project for the social development of children and adolescents, in English). Our sample is representative for Brazilian adolescents from the ninth-grade fundamental school (n= 1.939 students from the 119 schools). The school climate was our exposition and assessed by exploratory factor analysis (EFA), which we identified three factors: “positive climate”, “disorder climate”, and “low legitimacy”. The school climates were divided in terciles (1st tercile for low exposition and 3rd for high exposition). The bullying perpetration and victimization were our outcomes and stratified in forms: practiced/suffered at least one form of bullying; social exclusion; verbal/psychological bullying; physical bullying; vandalism; sexual harassment. We assessed prevalence of sociodemographic characteristics and bullying and its forms, performed association between climate school and forms of bullying by adjusted multivariate logistic regression followed 95% confidence interval, and estimated their p-trend value. Our study showed that positive climate school was associated to lower perpetration (OR2º tercile =0,46, 95%CI:0,31; OR3ºtercile=0,30; 95%CI:0,25-0,59, p-trend value<0,01) and victimization of at least one form of bullying (OR2º tercile=0 ,58, 95%CI:0,41 -0,81; OR3ºtercile=0,52 , 95%CI:0,38 – 0,70 p-trend value<0,01). Conversely, the disorder and low legitimacy climate were associated to higher likely bullying perpetration and victimization. Our results can support intervention strategies of the control of bullying among adolescents.
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The school climate was our exposition and assessed by exploratory factor analysis (EFA), which we identified three factors: “positive climate”, “disorder climate”, and “low legitimacy”. The school climates were divided in terciles (1st tercile for low exposition and 3rd for high exposition). The bullying perpetration and victimization were our outcomes and stratified in forms: practiced/suffered at least one form of bullying; social exclusion; verbal/psychological bullying; physical bullying; vandalism; sexual harassment. We assessed prevalence of sociodemographic characteristics and bullying and its forms, performed association between climate school and forms of bullying by adjusted multivariate logistic regression followed 95% confidence interval, and estimated their p-trend value. Our study showed that positive climate school was associated to lower perpetration (OR2º tercile =0,46, 95%CI:0,31; OR3ºtercile=0,30; 95%CI:0,25-0,59, p-trend value<0,01) and victimization of at least one form of bullying (OR2º tercile=0 ,58, 95%CI:0,41 -0,81; OR3ºtercile=0,52 , 95%CI:0,38 – 0,70 p-trend value<0,01). Conversely, the disorder and low legitimacy climate were associated to higher likely bullying perpetration and victimization. Our results can support intervention strategies of the control of bullying among adolescents.Dissertação (Mestrado)O estudo objetivou analisar a associação entre o clima escolar e a ocorrência de vitimização ou perpetração por bullying em adolescentes de escolas públicas e privadas do município de São Paulo. Realizou-se estudo observacional transversal utilizando dados oriundos do Projeto São Paulo para o desenvolvimento social de crianças e adolescentes (SP-PROSO), com uma amostra representativa de adolescentes brasileiros do 9º ano do ensino fundamental II (n=1.939 alunos , 119 escolas), no ano de 2017. O clima escolar foi avaliado por meio de 37 perguntas a partir das quais utilizando análise fatorial exploratória (AFE) foram identificados 3 fatores representando distintos tipos de clima, posteriormente divididos em tercis. Foi avaliada a prevalência de bullying. A associação entre os níveis de cada clima escolar e tipos de bullying foi analisada por regressão logística múltipla ajustada por covariáveis, com intervalo de confiança de 95% e estimou-se o valor de p-tendência linear da associação. Os três climas identificados foram nomeados de “clima positivo”, “clima de desordem” e “clima de baixa legitimidade. Nosso estudo observou que quanto mais positivo o clima escolar na percepção dos estudantes menor a perpetração (OR2º tercil =0,46, IC95%:0,31; OR3ºtercil=0,30; IC95%:0,25-0,59, p tendência <0,01) e a vitimização por pelo menos um tipo de bullying (OR2º tercil=0 ,58, IC95%:0,41 -0,81; OR3ºtercil=0,52 , IC95%:0,38 – 0,70 p tendência < 0,01 ). Por outro lado, um clima escolar de desordem e de baixa legitimidade se associaram a maior probabilidade de ocorrência de bullying. Nossos resultados podem apoiar estratégias de intervenção para a melhoria do clima escolar com vistas à redução do bullying escolar e suas consequências negativas para a saúde do adolescente. .2024-11-08Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Saúde da FamíliaAzeredo, Catarina Machadohttp://lattes.cnpq.br/2317284338521807Silva, Luciana Saraiva dahttp://lattes.cnpq.br/0289479620415641Marques, Emanuele Souzahttp://lattes.cnpq.br/5021045979559515Nunes, Marislene Pulsena da Cunha2022-11-16T19:18:59Z2022-11-16T19:18:59Z2022-08-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfNUNES, Marislene Pulsena da Cunha. Associação entre clima escolar e ocorrência do bullying entre adolescentes : SP-PROSO 2017. 2022. 63 f. Dissertação (Mestrado em Saúde da Família) - Universidade Federal de Uberlândia,2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.529.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36402http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.529porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-02-26T13:54:39Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/36402Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-02-26T13:54:39Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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