Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24654 |
Resumo: | The intense process of creating digital data (internal and external) has translated into challenges and opportunities to the organizations, as long as extracting relevant information to support decision making requires changes in their models, processes and business vision. By making data-driven decisions, organizations aim to generate value for their stakeholders and develop sustainable competitive advantages. Thus, the objective of this paper was to analyze the level of data maturity and analysis as drivers of the decision-making process in a business group, from a data and technology perspective. A data maturity and analysis model developed by the Computer Science Corporation (CSC) was adapted for the study. A mixed research approach was used in which, in the first stage, a quantitative study, a survey was carried out with 175 participants and, in the second stage, a qualitative study, eight focal groups were carried out, reaching a total of 66 participants. The quantitative results point to an intermediate level of maturity, the Repeatable level. However, the qualitative results point to the basic level of maturity, named Ad Hoc or Sporadic. In both cases, the results suggest the need for investments in appropriate technologies capable of collecting, integrating, analyzing data and making it available for the decision makers as well as allowing the incorporation of analytical solutions in the existing business applications. |
id |
UFU_3571fd771d121d5540d2e2b349c97f45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/24654 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?Data-Driven Companies: is technology at the service of decision-making?Big DataMaturidade em DadosTecnologiaTomada de DecisãoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESASThe intense process of creating digital data (internal and external) has translated into challenges and opportunities to the organizations, as long as extracting relevant information to support decision making requires changes in their models, processes and business vision. By making data-driven decisions, organizations aim to generate value for their stakeholders and develop sustainable competitive advantages. Thus, the objective of this paper was to analyze the level of data maturity and analysis as drivers of the decision-making process in a business group, from a data and technology perspective. A data maturity and analysis model developed by the Computer Science Corporation (CSC) was adapted for the study. A mixed research approach was used in which, in the first stage, a quantitative study, a survey was carried out with 175 participants and, in the second stage, a qualitative study, eight focal groups were carried out, reaching a total of 66 participants. The quantitative results point to an intermediate level of maturity, the Repeatable level. However, the qualitative results point to the basic level of maturity, named Ad Hoc or Sporadic. In both cases, the results suggest the need for investments in appropriate technologies capable of collecting, integrating, analyzing data and making it available for the decision makers as well as allowing the incorporation of analytical solutions in the existing business applications.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O intenso processo de criação de dados digitais, internos e externos, tem se traduzido para as organizações em desafios e oportunidades, na medida em que, extrair informações relevantes para suportar a tomada de decisão exige mudanças em seus modelos, processos e visão de negócios. Ao tomarem decisões orientadas por dados e análises, as organizações almejam gerar valor para seus stakeholders e desenvolver vantagens competitivas sustentáveis. Assim, objetivou-se com esta pesquisa, analisar o nível de maturidade em dados e análises como direcionadores do processo de tomada de decisão em um grupo empresarial, sob a perspectiva de dados e tecnologia. Adaptou-se para o estudo um modelo de avaliação de maturidade em dados e análises desenvolvido pela Computer Science Corporation (CSC). Utilizou-se uma abordagem mista de pesquisa na qual, na primeira etapa, de caráter quantitativo, foi realizada uma survey com 175 participantes e, na segunda etapa, de caráter qualitativo, foram realizados oito grupos focais, atingindo um total de 66 participantes. Os resultados quantitativos apontam para um nível intermediário de maturidade, o nível Replicável. Contudo, os resultados qualitativos apontam para o nível básico de maturidade, denominado Ad Hoc ou Esporádico. Em ambos os casos, os resultados sugerem a necessidade de investimentos em tecnologias apropriadas capazes de coletar, integrar e analisar os dados e torná-los disponíveis e acessíveis para os tomadores de decisão; assim como, permitir a incorporação de soluções analíticas nas aplicações empresarias existentes.Universidade Federal de UberlândiaBrasilGestão da InformaçãoLopes, José Eduardo Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/1181111177305483Paula, Veronica Angelica Freitas dehttp://lattes.cnpq.br/0116513470932691Sousa, Regis Michel dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/6744384950553465Pereira, Vinícius Silvahttp://lattes.cnpq.br/0266010376410444Soares, David Jose2019-03-21T18:08:35Z2019-03-21T18:08:35Z2017-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOARES, David Jose. Empresas Orientadas a Dados e Análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?. 2017. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão da Informação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24654porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-09-27T14:44:33Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/24654Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-09-27T14:44:33Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão? Data-Driven Companies: is technology at the service of decision-making? |
title |
Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão? |
spellingShingle |
Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão? Soares, David Jose Big Data Maturidade em Dados Tecnologia Tomada de Decisão CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
title_short |
Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão? |
title_full |
Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão? |
title_fullStr |
Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão? |
title_full_unstemmed |
Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão? |
title_sort |
Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão? |
author |
Soares, David Jose |
author_facet |
Soares, David Jose |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lopes, José Eduardo Ferreira http://lattes.cnpq.br/1181111177305483 Paula, Veronica Angelica Freitas de http://lattes.cnpq.br/0116513470932691 Sousa, Regis Michel dos Santos http://lattes.cnpq.br/6744384950553465 Pereira, Vinícius Silva http://lattes.cnpq.br/0266010376410444 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, David Jose |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Big Data Maturidade em Dados Tecnologia Tomada de Decisão CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
topic |
Big Data Maturidade em Dados Tecnologia Tomada de Decisão CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
description |
The intense process of creating digital data (internal and external) has translated into challenges and opportunities to the organizations, as long as extracting relevant information to support decision making requires changes in their models, processes and business vision. By making data-driven decisions, organizations aim to generate value for their stakeholders and develop sustainable competitive advantages. Thus, the objective of this paper was to analyze the level of data maturity and analysis as drivers of the decision-making process in a business group, from a data and technology perspective. A data maturity and analysis model developed by the Computer Science Corporation (CSC) was adapted for the study. A mixed research approach was used in which, in the first stage, a quantitative study, a survey was carried out with 175 participants and, in the second stage, a qualitative study, eight focal groups were carried out, reaching a total of 66 participants. The quantitative results point to an intermediate level of maturity, the Repeatable level. However, the qualitative results point to the basic level of maturity, named Ad Hoc or Sporadic. In both cases, the results suggest the need for investments in appropriate technologies capable of collecting, integrating, analyzing data and making it available for the decision makers as well as allowing the incorporation of analytical solutions in the existing business applications. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-20 2019-03-21T18:08:35Z 2019-03-21T18:08:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOARES, David Jose. Empresas Orientadas a Dados e Análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?. 2017. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão da Informação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24654 |
identifier_str_mv |
SOARES, David Jose. Empresas Orientadas a Dados e Análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?. 2017. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão da Informação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24654 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Gestão da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Gestão da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711518740512768 |