Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, David Jose
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24654
Resumo: The intense process of creating digital data (internal and external) has translated into challenges and opportunities to the organizations, as long as extracting relevant information to support decision making requires changes in their models, processes and business vision. By making data-driven decisions, organizations aim to generate value for their stakeholders and develop sustainable competitive advantages. Thus, the objective of this paper was to analyze the level of data maturity and analysis as drivers of the decision-making process in a business group, from a data and technology perspective. A data maturity and analysis model developed by the Computer Science Corporation (CSC) was adapted for the study. A mixed research approach was used in which, in the first stage, a quantitative study, a survey was carried out with 175 participants and, in the second stage, a qualitative study, eight focal groups were carried out, reaching a total of 66 participants. The quantitative results point to an intermediate level of maturity, the Repeatable level. However, the qualitative results point to the basic level of maturity, named Ad Hoc or Sporadic. In both cases, the results suggest the need for investments in appropriate technologies capable of collecting, integrating, analyzing data and making it available for the decision makers as well as allowing the incorporation of analytical solutions in the existing business applications.
id UFU_3571fd771d121d5540d2e2b349c97f45
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/24654
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?Data-Driven Companies: is technology at the service of decision-making?Big DataMaturidade em DadosTecnologiaTomada de DecisãoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESASThe intense process of creating digital data (internal and external) has translated into challenges and opportunities to the organizations, as long as extracting relevant information to support decision making requires changes in their models, processes and business vision. By making data-driven decisions, organizations aim to generate value for their stakeholders and develop sustainable competitive advantages. Thus, the objective of this paper was to analyze the level of data maturity and analysis as drivers of the decision-making process in a business group, from a data and technology perspective. A data maturity and analysis model developed by the Computer Science Corporation (CSC) was adapted for the study. A mixed research approach was used in which, in the first stage, a quantitative study, a survey was carried out with 175 participants and, in the second stage, a qualitative study, eight focal groups were carried out, reaching a total of 66 participants. The quantitative results point to an intermediate level of maturity, the Repeatable level. However, the qualitative results point to the basic level of maturity, named Ad Hoc or Sporadic. In both cases, the results suggest the need for investments in appropriate technologies capable of collecting, integrating, analyzing data and making it available for the decision makers as well as allowing the incorporation of analytical solutions in the existing business applications.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O intenso processo de criação de dados digitais, internos e externos, tem se traduzido para as organizações em desafios e oportunidades, na medida em que, extrair informações relevantes para suportar a tomada de decisão exige mudanças em seus modelos, processos e visão de negócios. Ao tomarem decisões orientadas por dados e análises, as organizações almejam gerar valor para seus stakeholders e desenvolver vantagens competitivas sustentáveis. Assim, objetivou-se com esta pesquisa, analisar o nível de maturidade em dados e análises como direcionadores do processo de tomada de decisão em um grupo empresarial, sob a perspectiva de dados e tecnologia. Adaptou-se para o estudo um modelo de avaliação de maturidade em dados e análises desenvolvido pela Computer Science Corporation (CSC). Utilizou-se uma abordagem mista de pesquisa na qual, na primeira etapa, de caráter quantitativo, foi realizada uma survey com 175 participantes e, na segunda etapa, de caráter qualitativo, foram realizados oito grupos focais, atingindo um total de 66 participantes. Os resultados quantitativos apontam para um nível intermediário de maturidade, o nível Replicável. Contudo, os resultados qualitativos apontam para o nível básico de maturidade, denominado Ad Hoc ou Esporádico. Em ambos os casos, os resultados sugerem a necessidade de investimentos em tecnologias apropriadas capazes de coletar, integrar e analisar os dados e torná-los disponíveis e acessíveis para os tomadores de decisão; assim como, permitir a incorporação de soluções analíticas nas aplicações empresarias existentes.Universidade Federal de UberlândiaBrasilGestão da InformaçãoLopes, José Eduardo Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/1181111177305483Paula, Veronica Angelica Freitas dehttp://lattes.cnpq.br/0116513470932691Sousa, Regis Michel dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/6744384950553465Pereira, Vinícius Silvahttp://lattes.cnpq.br/0266010376410444Soares, David Jose2019-03-21T18:08:35Z2019-03-21T18:08:35Z2017-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSOARES, David Jose. Empresas Orientadas a Dados e Análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?. 2017. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão da Informação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24654porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-09-27T14:44:33Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/24654Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-09-27T14:44:33Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?
Data-Driven Companies: is technology at the service of decision-making?
title Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?
spellingShingle Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?
Soares, David Jose
Big Data
Maturidade em Dados
Tecnologia
Tomada de Decisão
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS
title_short Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?
title_full Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?
title_fullStr Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?
title_full_unstemmed Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?
title_sort Empresas orientadas a dados e análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?
author Soares, David Jose
author_facet Soares, David Jose
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lopes, José Eduardo Ferreira
http://lattes.cnpq.br/1181111177305483
Paula, Veronica Angelica Freitas de
http://lattes.cnpq.br/0116513470932691
Sousa, Regis Michel dos Santos
http://lattes.cnpq.br/6744384950553465
Pereira, Vinícius Silva
http://lattes.cnpq.br/0266010376410444
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, David Jose
dc.subject.por.fl_str_mv Big Data
Maturidade em Dados
Tecnologia
Tomada de Decisão
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS
topic Big Data
Maturidade em Dados
Tecnologia
Tomada de Decisão
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS
description The intense process of creating digital data (internal and external) has translated into challenges and opportunities to the organizations, as long as extracting relevant information to support decision making requires changes in their models, processes and business vision. By making data-driven decisions, organizations aim to generate value for their stakeholders and develop sustainable competitive advantages. Thus, the objective of this paper was to analyze the level of data maturity and analysis as drivers of the decision-making process in a business group, from a data and technology perspective. A data maturity and analysis model developed by the Computer Science Corporation (CSC) was adapted for the study. A mixed research approach was used in which, in the first stage, a quantitative study, a survey was carried out with 175 participants and, in the second stage, a qualitative study, eight focal groups were carried out, reaching a total of 66 participants. The quantitative results point to an intermediate level of maturity, the Repeatable level. However, the qualitative results point to the basic level of maturity, named Ad Hoc or Sporadic. In both cases, the results suggest the need for investments in appropriate technologies capable of collecting, integrating, analyzing data and making it available for the decision makers as well as allowing the incorporation of analytical solutions in the existing business applications.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
2019-03-21T18:08:35Z
2019-03-21T18:08:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOARES, David Jose. Empresas Orientadas a Dados e Análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?. 2017. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão da Informação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24654
identifier_str_mv SOARES, David Jose. Empresas Orientadas a Dados e Análises: a tecnologia está a serviço da tomada de decisão?. 2017. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão da Informação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Gestão da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Gestão da Informação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711518740512768