Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mim
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29433 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.232 |
Resumo: | This current research brings a cutout of three movies, namely: Nelson Gonçalves, by Eliseu Wald; Immense Brightness: Claudio Kano’s story, by Denis Kamioka; and J.O.A.N.A.S – someone remembered me from diretor Karla Natário, and it seeks to develop mainly two themes: the construction of the hybrid narrative by merging fictional and documentary elements together with two cinema traditions, the documentary and melodrama; and some possibilities of think the hybridity to the communicability with the spectator. Therefore we analyse the docudrama Nelson Gonçalves; Immense Brightness: Claudio Kano’s story to know about their characteristics and filmic compositions as well as the form and the content enable the communicability with the spectator. In the third, J.O.A.N.A.S - someone remembered me, we have made an approximation with the analysed docudramas to recognise if the strategies and the stylistic features of this movie can categorize it as a docudrama. After the research conducted, we can conclude that the hybrid increase the possibilities of the spectator communicability, since it allows the manufacture of a new structure, and our object of research is a docudrama, because it merged in the hybrid narrative, by a combined form, elements whose effects are the objectivity, the subjectivity and the referents in its structure. |
id |
UFU_3dcb5defd97e96f0c23023f756ff8c95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/29433 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mimA place of encounters: structural aspects of docudrama in j.o.a.n.a.s – someone remembered meDocumentárioDocudramaNarrativa híbridaDocumentaryHybrid NarrativeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis current research brings a cutout of three movies, namely: Nelson Gonçalves, by Eliseu Wald; Immense Brightness: Claudio Kano’s story, by Denis Kamioka; and J.O.A.N.A.S – someone remembered me from diretor Karla Natário, and it seeks to develop mainly two themes: the construction of the hybrid narrative by merging fictional and documentary elements together with two cinema traditions, the documentary and melodrama; and some possibilities of think the hybridity to the communicability with the spectator. Therefore we analyse the docudrama Nelson Gonçalves; Immense Brightness: Claudio Kano’s story to know about their characteristics and filmic compositions as well as the form and the content enable the communicability with the spectator. In the third, J.O.A.N.A.S - someone remembered me, we have made an approximation with the analysed docudramas to recognise if the strategies and the stylistic features of this movie can categorize it as a docudrama. After the research conducted, we can conclude that the hybrid increase the possibilities of the spectator communicability, since it allows the manufacture of a new structure, and our object of research is a docudrama, because it merged in the hybrid narrative, by a combined form, elements whose effects are the objectivity, the subjectivity and the referents in its structure.Dissertação (Mestrado)A presente pesquisa traz um recorte de três filmes, a saber: Nelson Gonçalves, de Eliseu Wald; Brilho Imenso: A História de Cláudio Kano, de Denis Kamioka, e J.O.A.N.A.S – Alguém se lembrou de mim, da diretora Karla Natário, e busca desenvolver principalmente dois temas: a construção da narrativa híbrida ao intercalar elementos ficcionais e documentais em conjunto com duas tradições do cinema, o gênero documentário e o melodrama; e algumas possibilidades de pensar o hibridismo para a comunicabilidade com o espectador. Dessa forma, analisamos o docudrama Nelson Gonçalves; Brilho Imenso: A História de Cláudio Kano para conhecer as suas características e composições fílmicas bem como a maneira como forma e conteúdo possibilitam a comunicabilidade com o espectador. No terceiro, J.O.A.N.A.S – Alguém se lembrou de mim, fizemos uma aproximação com os docudramas analisados, para reconhecer se as estratégias e traços estilísticos desse filme podem categorizá-lo como um docudrama. Após a pesquisa realizada, podemos concluir que o híbrido amplia as possibilidades de comunicabilidade com o espectador, pois possibilita a fabricação de uma nova estrutura, e que nosso objeto de pesquisa é um docudrama, por ter intercalado em sua narrativa híbrida, de forma combinada, elementos cujos efeitos são a objetividade, a subjetividade e os referentes em sua estrutura.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional)Pereira, Reinaldo Maximianohttp://lattes.cnpq.br/9537073855507958Franco, Aléxia PáduaGonçalves, Mariana MólSantos, Karla Natário dos2020-06-19T11:51:49Z2020-06-19T11:51:49Z2020-04-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSANTOS, Karla Natário dos. Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – Alguém se lembrou de mim. 2020. 108 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.232https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29433http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.232porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-06-20T06:20:15Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/29433Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-06-20T06:20:15Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mim A place of encounters: structural aspects of docudrama in j.o.a.n.a.s – someone remembered me |
title |
Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mim |
spellingShingle |
Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mim Santos, Karla Natário dos Documentário Docudrama Narrativa híbrida Documentary Hybrid Narrative CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mim |
title_full |
Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mim |
title_fullStr |
Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mim |
title_full_unstemmed |
Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mim |
title_sort |
Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – alguém se lembrou de mim |
author |
Santos, Karla Natário dos |
author_facet |
Santos, Karla Natário dos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pereira, Reinaldo Maximiano http://lattes.cnpq.br/9537073855507958 Franco, Aléxia Pádua Gonçalves, Mariana Mól |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Karla Natário dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Documentário Docudrama Narrativa híbrida Documentary Hybrid Narrative CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Documentário Docudrama Narrativa híbrida Documentary Hybrid Narrative CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This current research brings a cutout of three movies, namely: Nelson Gonçalves, by Eliseu Wald; Immense Brightness: Claudio Kano’s story, by Denis Kamioka; and J.O.A.N.A.S – someone remembered me from diretor Karla Natário, and it seeks to develop mainly two themes: the construction of the hybrid narrative by merging fictional and documentary elements together with two cinema traditions, the documentary and melodrama; and some possibilities of think the hybridity to the communicability with the spectator. Therefore we analyse the docudrama Nelson Gonçalves; Immense Brightness: Claudio Kano’s story to know about their characteristics and filmic compositions as well as the form and the content enable the communicability with the spectator. In the third, J.O.A.N.A.S - someone remembered me, we have made an approximation with the analysed docudramas to recognise if the strategies and the stylistic features of this movie can categorize it as a docudrama. After the research conducted, we can conclude that the hybrid increase the possibilities of the spectator communicability, since it allows the manufacture of a new structure, and our object of research is a docudrama, because it merged in the hybrid narrative, by a combined form, elements whose effects are the objectivity, the subjectivity and the referents in its structure. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-19T11:51:49Z 2020-06-19T11:51:49Z 2020-04-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Karla Natário dos. Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – Alguém se lembrou de mim. 2020. 108 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.232 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29433 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.232 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Karla Natário dos. Um lugar de encontros: aspectos estruturais do docudrama em j.o.a.n.a.s – Alguém se lembrou de mim. 2020. 108 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.232 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/29433 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação (Mestrado Profissional) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711491507945472 |