O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36324 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498 |
Resumo: | This research addresses the historical denialism on the subject of Civil-Military Dictatorship in Brazil that began to spread, especially in digital media, due to the current political moment and its extreme right-wing sphere. This situation has entered History classes and, at times, has provoked clashes between students who, influenced by Fake News and other digital sources, question historical truths and find, we teachers, unprepared to address denialism. Reconstructing the memory of the Dictatorship as a period without rights, without individual freedoms, of torture and authoritarian abuse by the State, has become an important social demand, therefore, a duty of the History teacher. Approaching the History of the Present Time and Public History, it was intended to bring together in an App, public content and didactic strategies of collaboration with teachers, which also contribute to the fight against historical denialism, seeking to strengthen the way in which teachers and students receive the various information from digital channels. |
id |
UFU_571c67eb80e895d5ec19ae909a022907 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/36324 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?Denialism in the classroom: what now teacher?Ensino de históriaAprendizagem históricaSaberes e práticas no espaço escolarNegacionismoDitadura Civil-MilitarCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEAHistóriaDitaduraBrasil - História - 1964-1985This research addresses the historical denialism on the subject of Civil-Military Dictatorship in Brazil that began to spread, especially in digital media, due to the current political moment and its extreme right-wing sphere. This situation has entered History classes and, at times, has provoked clashes between students who, influenced by Fake News and other digital sources, question historical truths and find, we teachers, unprepared to address denialism. Reconstructing the memory of the Dictatorship as a period without rights, without individual freedoms, of torture and authoritarian abuse by the State, has become an important social demand, therefore, a duty of the History teacher. Approaching the History of the Present Time and Public History, it was intended to bring together in an App, public content and didactic strategies of collaboration with teachers, which also contribute to the fight against historical denialism, seeking to strengthen the way in which teachers and students receive the various information from digital channels.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Essa pesquisa aborda os negacionismos históricos sobre a temática Ditadura Civil-Militar no Brasil que passaram a se propagar, principalmente nas mídias digitais, devido o momento político atual e sua esfera de extrema direita. Essa conjuntura adentrou as aulas de História e, por vezes, vem provocando embates entre estudantes que, influenciados pelas Fake News e outras fontes digitais, questionam as verdades históricas e encontram, nós professores, despreparados para abordar os negacionismos. Reconstruir a memória da Ditadura como um período sem direitos, sem liberdades individuais, de torturas e abusos autoritários por parte do Estado, transformou-se em uma importante demanda social, portanto, um dever do professor de História. Abordando a História do Tempo Presente e a História Pública, pretendeu-se reunir em um App, conteúdos públicos e estratégias didáticas de colaboração aos docentes, que contribuam, também, no combate ao negacionismo histórico, buscando ainda fortalecer a maneira como os(as) professores(as) e os estudantes recebem as diversas informações advindas dos canais digitais.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaCarmo, Maria Andréa Angelottihttp://lattes.cnpq.br/0610125299025198Silva, Jeannehttp://lattes.cnpq.br/8528187665285090Cunha, Nara Rubia de Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/4787129577624171Borges, Ianni Sousa2022-10-24T19:18:00Z2022-10-24T19:18:00Z2022-08-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBORGES, Ianni Sousa. O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?. 2022. 134 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36324http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498porhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-02-27T16:36:47Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/36324Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-02-27T16:36:47Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)? Denialism in the classroom: what now teacher? |
title |
O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)? |
spellingShingle |
O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)? Borges, Ianni Sousa Ensino de história Aprendizagem histórica Saberes e práticas no espaço escolar Negacionismo Ditadura Civil-Militar CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA História Ditadura Brasil - História - 1964-1985 |
title_short |
O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)? |
title_full |
O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)? |
title_fullStr |
O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)? |
title_full_unstemmed |
O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)? |
title_sort |
O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)? |
author |
Borges, Ianni Sousa |
author_facet |
Borges, Ianni Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carmo, Maria Andréa Angelotti http://lattes.cnpq.br/0610125299025198 Silva, Jeanne http://lattes.cnpq.br/8528187665285090 Cunha, Nara Rubia de Carvalho http://lattes.cnpq.br/4787129577624171 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Ianni Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de história Aprendizagem histórica Saberes e práticas no espaço escolar Negacionismo Ditadura Civil-Militar CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA História Ditadura Brasil - História - 1964-1985 |
topic |
Ensino de história Aprendizagem histórica Saberes e práticas no espaço escolar Negacionismo Ditadura Civil-Militar CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA História Ditadura Brasil - História - 1964-1985 |
description |
This research addresses the historical denialism on the subject of Civil-Military Dictatorship in Brazil that began to spread, especially in digital media, due to the current political moment and its extreme right-wing sphere. This situation has entered History classes and, at times, has provoked clashes between students who, influenced by Fake News and other digital sources, question historical truths and find, we teachers, unprepared to address denialism. Reconstructing the memory of the Dictatorship as a period without rights, without individual freedoms, of torture and authoritarian abuse by the State, has become an important social demand, therefore, a duty of the History teacher. Approaching the History of the Present Time and Public History, it was intended to bring together in an App, public content and didactic strategies of collaboration with teachers, which also contribute to the fight against historical denialism, seeking to strengthen the way in which teachers and students receive the various information from digital channels. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-24T19:18:00Z 2022-10-24T19:18:00Z 2022-08-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORGES, Ianni Sousa. O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?. 2022. 134 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36324 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498 |
identifier_str_mv |
BORGES, Ianni Sousa. O negacionismo em sala de aula: e agora professor(a)?. 2022. 134 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36324 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em História |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569700035297280 |