Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calixto, Aldecí Cacique
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30210
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2003.73
Resumo: The new communication and infoimatíon technologies (NCIT) have made changes in the human beings, by developing new markets, new ways of interaction between the people and the world. We have got to ask ourselves what possibilities and limits are offered by those technologies to the educational practice, noticing that we can’t choose not to have them anymore. ., , , As we associate the use of the Internet with docent s practice, we are supported by the idea which says that the NCIT incorporation happens in the educational process, by not change the teacher into an efficient computing technician, but in the teacher’s knowledge’s mobilization We suppose that because of the pedagogical needs, knowledges are moved on, which show up other possibilities and necessities as well in an endless process of reconsideration for education practice. So, we want to fínd out: (a) What are the educational possibilities on/of the Internet? (b) What knowledges are moved by the teachers who use the Internet as an educational resour ce? B y the time we understand the importance of the coUective to the docenfs knowledges’s mobilization, consequently, we choose to make a qualitative research with a cooperated The research was made in cooperation with teachers who discussed the topic together and were involved in practical activities on the Internet from September 2001 to December 2002.
id UFU_58699793112902320dbdc0a5d5e4f857
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/30210
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internetNot everything that falls on the net is fish: teaching knowledge and educational possibilities on / from the internetNovas tecnologias de comunicação e informaçãoPrática educativaCNPQ::CIENCIAS HUMANASInternet na educaçãoPráticas educativasThe new communication and infoimatíon technologies (NCIT) have made changes in the human beings, by developing new markets, new ways of interaction between the people and the world. We have got to ask ourselves what possibilities and limits are offered by those technologies to the educational practice, noticing that we can’t choose not to have them anymore. ., , , As we associate the use of the Internet with docent s practice, we are supported by the idea which says that the NCIT incorporation happens in the educational process, by not change the teacher into an efficient computing technician, but in the teacher’s knowledge’s mobilization We suppose that because of the pedagogical needs, knowledges are moved on, which show up other possibilities and necessities as well in an endless process of reconsideration for education practice. So, we want to fínd out: (a) What are the educational possibilities on/of the Internet? (b) What knowledges are moved by the teachers who use the Internet as an educational resour ce? B y the time we understand the importance of the coUective to the docenfs knowledges’s mobilization, consequently, we choose to make a qualitative research with a cooperated The research was made in cooperation with teachers who discussed the topic together and were involved in practical activities on the Internet from September 2001 to December 2002.Dissertação (Mestrado)As Novas Tecnologias de Comunicação e Informação (NTIC) têm produzido alterações na vida humana, criando novos mercados, novas maneiras de interação dos indivíduos com o mundo. É preciso que nos perguntemos quais possibilidades e limitações essas novas tecnologias oferecem à prática educativa, já que a opção de não contemplá-las não nos pertence mais. Ao associarmos o uso da Internet e a prática docente, estamos apoiados na idéia de que a incorporação dessa NTIC no processo educativo não se realiza transformando o professor em eficiente técnico em informática, mas na mobilização dos saberes dos docentes. O que se conjectura é que, a partir da necessidade pedagógica, mobilizam-se saberes, que por sua vez descortinarão outras possibilidades e necessidades, num processo de idas e vindas, de reflexão na e sobre a prática. Portanto, pretende-se investigar: (a) Quais são as possibilidades educativas na/da Internet? (b) Que saberes são mobilizados pelos professores no uso da Internet como recurso educativo? Por entender a importância do coletivo na mobilização dos saberes docentes, optamos pela realização de pesquisa qualitativa com enfoque colaborativo. A investigação foi realizada com a colaboração de professores, reunidos em momentos de discussão e aplicação de atividades voltados para uso da Internet na prática educativa, no período de setembro de 2001 a dezembro de 2002.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoSouza Junior, Arlindo José deQuartiero, Elisa MariaCicillini, Graça AparecidaCalixto, Aldecí Cacique2020-10-26T12:05:07Z2020-10-26T12:05:07Z2003info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCALIXTO, Aldecí Cacique. Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet. 2003. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2003.73https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30210http://doi.org/10.14393/ufu.di.2003.73porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-10-27T06:19:28Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30210Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-10-27T06:19:28Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet
Not everything that falls on the net is fish: teaching knowledge and educational possibilities on / from the internet
title Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet
spellingShingle Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet
Calixto, Aldecí Cacique
Novas tecnologias de comunicação e informação
Prática educativa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Internet na educação
Práticas educativas
title_short Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet
title_full Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet
title_fullStr Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet
title_full_unstemmed Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet
title_sort Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet
author Calixto, Aldecí Cacique
author_facet Calixto, Aldecí Cacique
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza Junior, Arlindo José de
Quartiero, Elisa Maria
Cicillini, Graça Aparecida
dc.contributor.author.fl_str_mv Calixto, Aldecí Cacique
dc.subject.por.fl_str_mv Novas tecnologias de comunicação e informação
Prática educativa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Internet na educação
Práticas educativas
topic Novas tecnologias de comunicação e informação
Prática educativa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Internet na educação
Práticas educativas
description The new communication and infoimatíon technologies (NCIT) have made changes in the human beings, by developing new markets, new ways of interaction between the people and the world. We have got to ask ourselves what possibilities and limits are offered by those technologies to the educational practice, noticing that we can’t choose not to have them anymore. ., , , As we associate the use of the Internet with docent s practice, we are supported by the idea which says that the NCIT incorporation happens in the educational process, by not change the teacher into an efficient computing technician, but in the teacher’s knowledge’s mobilization We suppose that because of the pedagogical needs, knowledges are moved on, which show up other possibilities and necessities as well in an endless process of reconsideration for education practice. So, we want to fínd out: (a) What are the educational possibilities on/of the Internet? (b) What knowledges are moved by the teachers who use the Internet as an educational resour ce? B y the time we understand the importance of the coUective to the docenfs knowledges’s mobilization, consequently, we choose to make a qualitative research with a cooperated The research was made in cooperation with teachers who discussed the topic together and were involved in practical activities on the Internet from September 2001 to December 2002.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003
2020-10-26T12:05:07Z
2020-10-26T12:05:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CALIXTO, Aldecí Cacique. Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet. 2003. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2003.73
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30210
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2003.73
identifier_str_mv CALIXTO, Aldecí Cacique. Nem tudo que cai na rede é peixe: saberes docentes e possibilidades educativas na/da internet. 2003. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2003.73
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30210
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2003.73
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711533829521408