Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weber, Renata Alessandra
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27201
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2366
Resumo: This dissertation is developed in the transition between the theories and practices of acting. It recognizes the possibility to place an important contribution of reflections about methodological foundations of theatrical practice and creation in the singularity of a specific experience. For this, it analyzes the creative procedures used in the composition of the play Njilas: Dance e Esqueça suas Dores inserted in the general context of Laborsatori Teatro theatrical methodology. It also analyzes the creative steps used to compose the character Afoju, played by me and created in the thresholds of art and life. Written by a speech that considers the intimate, chaotic and emotional universe of being an actress, this dissertation presents the poetic and technical intertwining that constitutes scene and character through inevitably interdisciplinary aspects, connecting theatrical studies and anthropology, mythology and psychology. Therefore, some documents were taken as observation sources (sketches, audio-visual records, personal notes) besides my own somatic reactions engaged with the work‘s general methodology, functioning as significant sources of information.
id UFU_6189afa58f5cc5b7ca19ca38d9ce27a1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/27201
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagemNjilas: dance and forget your pains - staging and character composition techniques and poeticsComposiçãoCompositionEncenaçãoStagingPersonagemCharacterAtrizActressArte-VidaArt-LifeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROThis dissertation is developed in the transition between the theories and practices of acting. It recognizes the possibility to place an important contribution of reflections about methodological foundations of theatrical practice and creation in the singularity of a specific experience. For this, it analyzes the creative procedures used in the composition of the play Njilas: Dance e Esqueça suas Dores inserted in the general context of Laborsatori Teatro theatrical methodology. It also analyzes the creative steps used to compose the character Afoju, played by me and created in the thresholds of art and life. Written by a speech that considers the intimate, chaotic and emotional universe of being an actress, this dissertation presents the poetic and technical intertwining that constitutes scene and character through inevitably interdisciplinary aspects, connecting theatrical studies and anthropology, mythology and psychology. Therefore, some documents were taken as observation sources (sketches, audio-visual records, personal notes) besides my own somatic reactions engaged with the work‘s general methodology, functioning as significant sources of information.Dissertação (Mestrado)A presente dissertação se desenvolve no trânsito entre a teoria e a prática teatral. Reconhece a possibilidade de identificar um importante aporte de reflexão sobre fundamentos metodológicos, da prática e da criação teatral, na singularidade de uma prática cênica específica. Para tal, analisa os procedimentos criativos empregados na composição do espetáculo Njilas: Dance e Esqueça suas Dores, inserido no contexto geral da metodologia cênica do Laborsatori Teatro. Ainda, analisa as etapas criativas que compuseram a personagem Afoju, por mim interpretada e composta no limiar dos aspectos de arte e vida. Tecida sob um discurso que considera o universo íntimo, caótico e emocional de ser atriz, esta dissertação apresenta os entrelaçamentos técnicos e poéticos que constituem cena e personagem, por meio de aspectos inevitavelmente interdisciplinares, relacionando os estudos teatrais com a antropologia, a mitologia e a psicologia. Portanto, alguns documentos são tomados como fontes de observação (croquis, registros audiovisuais, anotações pessoais), além das minhas próprias reações somáticas que, em engajamento com a metodologia geral de trabalho, também operam como fontes significativas de informação.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Artes CênicasAleixo, Fernando Manoelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776974E2Leal, Mara LúciaJacobs, Daiane Dordete SteckertWeber, Renata Alessandra2019-10-18T18:53:32Z2019-10-18T18:53:32Z2019-08-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfWEBER, Renata Alessandra. Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem. 2019. 149 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.201.77.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27201http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2366porhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-10-19T06:09:51Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/27201Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-10-19T06:09:51Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem
Njilas: dance and forget your pains - staging and character composition techniques and poetics
title Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem
spellingShingle Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem
Weber, Renata Alessandra
Composição
Composition
Encenação
Staging
Personagem
Character
Atriz
Actress
Arte-Vida
Art-Life
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
title_short Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem
title_full Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem
title_fullStr Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem
title_full_unstemmed Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem
title_sort Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem
author Weber, Renata Alessandra
author_facet Weber, Renata Alessandra
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Aleixo, Fernando Manoel
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776974E2
Leal, Mara Lúcia
Jacobs, Daiane Dordete Steckert
dc.contributor.author.fl_str_mv Weber, Renata Alessandra
dc.subject.por.fl_str_mv Composição
Composition
Encenação
Staging
Personagem
Character
Atriz
Actress
Arte-Vida
Art-Life
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
topic Composição
Composition
Encenação
Staging
Personagem
Character
Atriz
Actress
Arte-Vida
Art-Life
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
description This dissertation is developed in the transition between the theories and practices of acting. It recognizes the possibility to place an important contribution of reflections about methodological foundations of theatrical practice and creation in the singularity of a specific experience. For this, it analyzes the creative procedures used in the composition of the play Njilas: Dance e Esqueça suas Dores inserted in the general context of Laborsatori Teatro theatrical methodology. It also analyzes the creative steps used to compose the character Afoju, played by me and created in the thresholds of art and life. Written by a speech that considers the intimate, chaotic and emotional universe of being an actress, this dissertation presents the poetic and technical intertwining that constitutes scene and character through inevitably interdisciplinary aspects, connecting theatrical studies and anthropology, mythology and psychology. Therefore, some documents were taken as observation sources (sketches, audio-visual records, personal notes) besides my own somatic reactions engaged with the work‘s general methodology, functioning as significant sources of information.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18T18:53:32Z
2019-10-18T18:53:32Z
2019-08-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv WEBER, Renata Alessandra. Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem. 2019. 149 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.201.77.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27201
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2366
identifier_str_mv WEBER, Renata Alessandra. Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem. 2019. 149 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.201.77.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27201
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569665994326016