Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27201 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2366 |
Resumo: | This dissertation is developed in the transition between the theories and practices of acting. It recognizes the possibility to place an important contribution of reflections about methodological foundations of theatrical practice and creation in the singularity of a specific experience. For this, it analyzes the creative procedures used in the composition of the play Njilas: Dance e Esqueça suas Dores inserted in the general context of Laborsatori Teatro theatrical methodology. It also analyzes the creative steps used to compose the character Afoju, played by me and created in the thresholds of art and life. Written by a speech that considers the intimate, chaotic and emotional universe of being an actress, this dissertation presents the poetic and technical intertwining that constitutes scene and character through inevitably interdisciplinary aspects, connecting theatrical studies and anthropology, mythology and psychology. Therefore, some documents were taken as observation sources (sketches, audio-visual records, personal notes) besides my own somatic reactions engaged with the work‘s general methodology, functioning as significant sources of information. |
id |
UFU_6189afa58f5cc5b7ca19ca38d9ce27a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/27201 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagemNjilas: dance and forget your pains - staging and character composition techniques and poeticsComposiçãoCompositionEncenaçãoStagingPersonagemCharacterAtrizActressArte-VidaArt-LifeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROThis dissertation is developed in the transition between the theories and practices of acting. It recognizes the possibility to place an important contribution of reflections about methodological foundations of theatrical practice and creation in the singularity of a specific experience. For this, it analyzes the creative procedures used in the composition of the play Njilas: Dance e Esqueça suas Dores inserted in the general context of Laborsatori Teatro theatrical methodology. It also analyzes the creative steps used to compose the character Afoju, played by me and created in the thresholds of art and life. Written by a speech that considers the intimate, chaotic and emotional universe of being an actress, this dissertation presents the poetic and technical intertwining that constitutes scene and character through inevitably interdisciplinary aspects, connecting theatrical studies and anthropology, mythology and psychology. Therefore, some documents were taken as observation sources (sketches, audio-visual records, personal notes) besides my own somatic reactions engaged with the work‘s general methodology, functioning as significant sources of information.Dissertação (Mestrado)A presente dissertação se desenvolve no trânsito entre a teoria e a prática teatral. Reconhece a possibilidade de identificar um importante aporte de reflexão sobre fundamentos metodológicos, da prática e da criação teatral, na singularidade de uma prática cênica específica. Para tal, analisa os procedimentos criativos empregados na composição do espetáculo Njilas: Dance e Esqueça suas Dores, inserido no contexto geral da metodologia cênica do Laborsatori Teatro. Ainda, analisa as etapas criativas que compuseram a personagem Afoju, por mim interpretada e composta no limiar dos aspectos de arte e vida. Tecida sob um discurso que considera o universo íntimo, caótico e emocional de ser atriz, esta dissertação apresenta os entrelaçamentos técnicos e poéticos que constituem cena e personagem, por meio de aspectos inevitavelmente interdisciplinares, relacionando os estudos teatrais com a antropologia, a mitologia e a psicologia. Portanto, alguns documentos são tomados como fontes de observação (croquis, registros audiovisuais, anotações pessoais), além das minhas próprias reações somáticas que, em engajamento com a metodologia geral de trabalho, também operam como fontes significativas de informação.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Artes CênicasAleixo, Fernando Manoelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776974E2Leal, Mara LúciaJacobs, Daiane Dordete SteckertWeber, Renata Alessandra2019-10-18T18:53:32Z2019-10-18T18:53:32Z2019-08-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfWEBER, Renata Alessandra. Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem. 2019. 149 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.201.77.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27201http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2366porhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-10-19T06:09:51Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/27201Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-10-19T06:09:51Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem Njilas: dance and forget your pains - staging and character composition techniques and poetics |
title |
Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem |
spellingShingle |
Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem Weber, Renata Alessandra Composição Composition Encenação Staging Personagem Character Atriz Actress Arte-Vida Art-Life CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
title_short |
Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem |
title_full |
Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem |
title_fullStr |
Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem |
title_full_unstemmed |
Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem |
title_sort |
Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem |
author |
Weber, Renata Alessandra |
author_facet |
Weber, Renata Alessandra |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Aleixo, Fernando Manoel http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4776974E2 Leal, Mara Lúcia Jacobs, Daiane Dordete Steckert |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weber, Renata Alessandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Composição Composition Encenação Staging Personagem Character Atriz Actress Arte-Vida Art-Life CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
topic |
Composição Composition Encenação Staging Personagem Character Atriz Actress Arte-Vida Art-Life CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
description |
This dissertation is developed in the transition between the theories and practices of acting. It recognizes the possibility to place an important contribution of reflections about methodological foundations of theatrical practice and creation in the singularity of a specific experience. For this, it analyzes the creative procedures used in the composition of the play Njilas: Dance e Esqueça suas Dores inserted in the general context of Laborsatori Teatro theatrical methodology. It also analyzes the creative steps used to compose the character Afoju, played by me and created in the thresholds of art and life. Written by a speech that considers the intimate, chaotic and emotional universe of being an actress, this dissertation presents the poetic and technical intertwining that constitutes scene and character through inevitably interdisciplinary aspects, connecting theatrical studies and anthropology, mythology and psychology. Therefore, some documents were taken as observation sources (sketches, audio-visual records, personal notes) besides my own somatic reactions engaged with the work‘s general methodology, functioning as significant sources of information. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18T18:53:32Z 2019-10-18T18:53:32Z 2019-08-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
WEBER, Renata Alessandra. Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem. 2019. 149 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.201.77. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27201 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2366 |
identifier_str_mv |
WEBER, Renata Alessandra. Njilas: dance e esqueça suas dores - técnicas e poéticas de encenação e composição da personagem. 2019. 149 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.201.77. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/27201 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569665994326016 |