Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19446 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.345 |
Resumo: | This research aims to discuss about a recent public policy, the National Program of Textbook [Programa Nacional do Livro Didático] - PNLD Field. Thus our objective consisted in understand the ideological meanings of the Brazilian rural area in the textbooks photographs of the aforementioned program. We also intend, in a specific way, the deep thinking about Brazilian education and Geography teaching in the early years of the elementary school; the contextualization of Brazilian rural area in the XXI century according to the concept approaching (countryside and rural area, territory and agrarian issues); and the identification, according to the photography analysis of textbooks of PNLD Field 2016, of the ideological meanings of Brazilian rural area present in them. Methodologically, we resorted to the bibliographical research, iconography and iconology. The iconography is a descriptive methodology and the iconology is an image interpretation methodology. We could observe that the rural area represented in the photographs characterizes the rural social individuals, revealing contradictions and inequalities in the rural area, however, parts of the reality are concealed by the rural dominant class, such as economic problems related to the land and social conflicts, which are represented by the State. |
id |
UFU_62d610f8053a3024652d250628b45afe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/19446 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016GeografiaGeografia (Ensino fundamental) - Estudo e ensinoEducação ruralLivros didáticos - IdeologiaCountryside educationTextbookElementary schoolGeography TeachingBrazilian Rural AreaEducação do campoLivro didáticoEnsino fundamentalEnsino de GeografiaRural brasileiroCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis research aims to discuss about a recent public policy, the National Program of Textbook [Programa Nacional do Livro Didático] - PNLD Field. Thus our objective consisted in understand the ideological meanings of the Brazilian rural area in the textbooks photographs of the aforementioned program. We also intend, in a specific way, the deep thinking about Brazilian education and Geography teaching in the early years of the elementary school; the contextualization of Brazilian rural area in the XXI century according to the concept approaching (countryside and rural area, territory and agrarian issues); and the identification, according to the photography analysis of textbooks of PNLD Field 2016, of the ideological meanings of Brazilian rural area present in them. Methodologically, we resorted to the bibliographical research, iconography and iconology. The iconography is a descriptive methodology and the iconology is an image interpretation methodology. We could observe that the rural area represented in the photographs characterizes the rural social individuals, revealing contradictions and inequalities in the rural area, however, parts of the reality are concealed by the rural dominant class, such as economic problems related to the land and social conflicts, which are represented by the State.Dissertação (Mestrado)A presente pesquisa tem como intuito discutir uma recente política pública, o Programa Nacional do Livro Didático PNLD Campo. Assim nosso objetivo consistiu em compreender os significados ideológicos do rural brasileiro nas fotografias de livros didáticos do referido programa. Buscamos também de forma específica refletir sobre a educação brasileira e o ensino de Geografia nos anos iniciais do ensino fundamental; contextualizar o rural brasileiro no século XXI por meio da abordagem dos conceitos, (campo e rural, território e questão agrária) e identificar por meio da análise de fotografias de livros didáticos do PNLD Campo 2016 os significados ideológicos do rural brasileiro presentes nas mesmas. Metodologicamente recorremos à pesquisa bibliográfica e a iconografia e iconologia que são respectivamente metodologias de descrição e interpretação de imagens. Pudemos observar que o rural representado nas fotografias representa os sujeitos sociais do campo, deixando transparecer contradições e desigualdades existentes no meio rural, porém partes da realidade tais como problemas econômicos relacionados à terra e conflitos sociais são ocultados pela classe dominante do campo, que é representada pelo Estado.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em GeografiaChelotti, Marcelo Cervohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777011Z0Oliveira, Adriano Rodrigues dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777901A2Costa, Antônio Cláudio Moreirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794073Y0Silva, Lair Miguel da2017-08-14T13:17:39Z2017-08-14T13:17:39Z2017-04-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Lair Miguel da. Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.345https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19446http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.345porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-03-27T22:44:36Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/19446Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-03-27T22:44:36Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016 |
title |
Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016 |
spellingShingle |
Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016 Silva, Lair Miguel da Geografia Geografia (Ensino fundamental) - Estudo e ensino Educação rural Livros didáticos - Ideologia Countryside education Textbook Elementary school Geography Teaching Brazilian Rural Area Educação do campo Livro didático Ensino fundamental Ensino de Geografia Rural brasileiro CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
title_short |
Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016 |
title_full |
Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016 |
title_fullStr |
Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016 |
title_full_unstemmed |
Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016 |
title_sort |
Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016 |
author |
Silva, Lair Miguel da |
author_facet |
Silva, Lair Miguel da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Chelotti, Marcelo Cervo http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777011Z0 Oliveira, Adriano Rodrigues de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777901A2 Costa, Antônio Cláudio Moreira http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794073Y0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lair Miguel da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geografia Geografia (Ensino fundamental) - Estudo e ensino Educação rural Livros didáticos - Ideologia Countryside education Textbook Elementary school Geography Teaching Brazilian Rural Area Educação do campo Livro didático Ensino fundamental Ensino de Geografia Rural brasileiro CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
topic |
Geografia Geografia (Ensino fundamental) - Estudo e ensino Educação rural Livros didáticos - Ideologia Countryside education Textbook Elementary school Geography Teaching Brazilian Rural Area Educação do campo Livro didático Ensino fundamental Ensino de Geografia Rural brasileiro CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
This research aims to discuss about a recent public policy, the National Program of Textbook [Programa Nacional do Livro Didático] - PNLD Field. Thus our objective consisted in understand the ideological meanings of the Brazilian rural area in the textbooks photographs of the aforementioned program. We also intend, in a specific way, the deep thinking about Brazilian education and Geography teaching in the early years of the elementary school; the contextualization of Brazilian rural area in the XXI century according to the concept approaching (countryside and rural area, territory and agrarian issues); and the identification, according to the photography analysis of textbooks of PNLD Field 2016, of the ideological meanings of Brazilian rural area present in them. Methodologically, we resorted to the bibliographical research, iconography and iconology. The iconography is a descriptive methodology and the iconology is an image interpretation methodology. We could observe that the rural area represented in the photographs characterizes the rural social individuals, revealing contradictions and inequalities in the rural area, however, parts of the reality are concealed by the rural dominant class, such as economic problems related to the land and social conflicts, which are represented by the State. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-14T13:17:39Z 2017-08-14T13:17:39Z 2017-04-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Lair Miguel da. Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.345 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19446 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.345 |
identifier_str_mv |
SILVA, Lair Miguel da. Significados ideológicos do rural brasileiro em fotografias do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - Campo) 2016. 2017. 163 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.345 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19446 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Geografia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Geografia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569695767592960 |