Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30471 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2443 |
Resumo: | The study discusses the musical-pedagogical preparation of four student music teachers from Federal University of Uberlândia before their entrance to the music teacher training course. The research aims to analyse how these pre-service student music teachers built their own ways of teaching before their undergraduate course. The research adopted a qualitative approach. The method employed was a single case study and the procedure for data collection was based on semi-structured interviews. To understand how these student music teachers learned how to become a non-qualified music teacher, we used the theory of experiencial learning as a theoretical framework. By supporting the existence of three musical-pedagogical formation stages (before, during, after undergraduate), we identified three stages across the first moment: (1) building a musical-pedagogical model for music lessons; (2) early experiences in classroom; (3) stabilizing the pedagogical work. Other studies are suggested as a way to expand the knowledge on the subject-matter which is seldom discussed in the area of music pedagogy. |
id |
UFU_656ec0c0df0a96a47ff8c86646138ef1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/30471 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciaturaExperiences of learning to teach music classes before entering a degree courseProfessor de música em formaçãoMúsicaAprendizagem experiencialPrática pedagógico-musicalCiclo de formação do professor de músicaStudent music teacher preparationExperiential learningStudent music teacher preparation cyclePedagogical-musical praticeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAMúsicaThe study discusses the musical-pedagogical preparation of four student music teachers from Federal University of Uberlândia before their entrance to the music teacher training course. The research aims to analyse how these pre-service student music teachers built their own ways of teaching before their undergraduate course. The research adopted a qualitative approach. The method employed was a single case study and the procedure for data collection was based on semi-structured interviews. To understand how these student music teachers learned how to become a non-qualified music teacher, we used the theory of experiencial learning as a theoretical framework. By supporting the existence of three musical-pedagogical formation stages (before, during, after undergraduate), we identified three stages across the first moment: (1) building a musical-pedagogical model for music lessons; (2) early experiences in classroom; (3) stabilizing the pedagogical work. Other studies are suggested as a way to expand the knowledge on the subject-matter which is seldom discussed in the area of music pedagogy.Dissertação (Mestrado)O presente estudo discute a formação pedagógico-musical de professores de música em formação anterior a Licenciatura de quatro estudantes do curso de música da Universidade Federal de Uberlândia. A pesquisa buscou analisar como estes professores de música em formação elaboraram, construíram suas próprias formas de ministrar aulas de música. A pesquisa adotou a abordagem qualitativa. O método utilizado foi o estudo de caso único e os procedimentos de coleta de dados se basearam na entrevista semiestruturada. Para entender como esses professores aprendem e se formam foi utilizada a teoria do ciclo de aprendizagem experiencial de Kolb como referencial teórico. Afirmando que existam três etapas de formação do professor de música (antes, durante e depois da Licenciatura), foram identificadas três fases que perpassam o primeiro momento (antes da Licenciatura): (1) construindo um modelo pedagógico-musical para aulas de música; (2) experiências iniciais em sala de aula; (3) estabilizando o trabalho docente. Outras pesquisas são sugeridas como forma de aprofundar o assunto que é pouco discutido na área de pedagogia da música.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em MúsicaDeus, José Soares deSchambeck, Regina FinckMorato, Cintia ThaisOliveira, João Paulo de Rezende2020-11-23T21:52:18Z2020-11-23T21:52:18Z2019-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfOLIVEIRA, João Paulo de Rezende. Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura. 2019. 119 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2443https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30471http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2443porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-11-24T06:06:04Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30471Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-11-24T06:06:04Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura Experiences of learning to teach music classes before entering a degree course |
title |
Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura |
spellingShingle |
Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura Oliveira, João Paulo de Rezende Professor de música em formação Música Aprendizagem experiencial Prática pedagógico-musical Ciclo de formação do professor de música Student music teacher preparation Experiential learning Student music teacher preparation cycle Pedagogical-musical pratice CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA Música |
title_short |
Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura |
title_full |
Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura |
title_fullStr |
Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura |
title_full_unstemmed |
Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura |
title_sort |
Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura |
author |
Oliveira, João Paulo de Rezende |
author_facet |
Oliveira, João Paulo de Rezende |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Deus, José Soares de Schambeck, Regina Finck Morato, Cintia Thais |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, João Paulo de Rezende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professor de música em formação Música Aprendizagem experiencial Prática pedagógico-musical Ciclo de formação do professor de música Student music teacher preparation Experiential learning Student music teacher preparation cycle Pedagogical-musical pratice CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA Música |
topic |
Professor de música em formação Música Aprendizagem experiencial Prática pedagógico-musical Ciclo de formação do professor de música Student music teacher preparation Experiential learning Student music teacher preparation cycle Pedagogical-musical pratice CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA Música |
description |
The study discusses the musical-pedagogical preparation of four student music teachers from Federal University of Uberlândia before their entrance to the music teacher training course. The research aims to analyse how these pre-service student music teachers built their own ways of teaching before their undergraduate course. The research adopted a qualitative approach. The method employed was a single case study and the procedure for data collection was based on semi-structured interviews. To understand how these student music teachers learned how to become a non-qualified music teacher, we used the theory of experiencial learning as a theoretical framework. By supporting the existence of three musical-pedagogical formation stages (before, during, after undergraduate), we identified three stages across the first moment: (1) building a musical-pedagogical model for music lessons; (2) early experiences in classroom; (3) stabilizing the pedagogical work. Other studies are suggested as a way to expand the knowledge on the subject-matter which is seldom discussed in the area of music pedagogy. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-06 2020-11-23T21:52:18Z 2020-11-23T21:52:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, João Paulo de Rezende. Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura. 2019. 119 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2443 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30471 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2443 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, João Paulo de Rezende. Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura. 2019. 119 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2443 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30471 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2443 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Música |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Música |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711521921892352 |