Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes, Fabiana Barreto Chaves
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24508
Resumo: This monograph search to reflect on the pedagogical procedures adopted in the classes of the Art in Motion Project, realized at the Instituto Peniel de Ensino (Uberlândia / MG), in the Alfa class, over four years (2013 to 2016). It is intended to describe the impact of the confluence between the study of movement in dance from some presuppositions of somatic education and education by principles, in the educational process developed with the children. In this work, I searched to identify relationships between the pedagogical experience lived in IPE, my dance practices and the authors that based my reflections. During the course of the classes, I adopted strategies that helped students to develop a body thinking, dance movement, dance creation processes; all associated with the pedagogical proposal of the school: Education by Principles. In this process of knowledge developed in the area of dance, I recognize the contribution of this study in body and spatial awareness, so that social interaction is more sensitive in the perception of oneself and the other, either in school or in another place.
id UFU_6cce92e9acae18c8d86d1ec480ddd877
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/24508
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimentoDançaDancePrincípiosPrinciplesEducação SomáticaSomatic EducationEnsinoTeachingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThis monograph search to reflect on the pedagogical procedures adopted in the classes of the Art in Motion Project, realized at the Instituto Peniel de Ensino (Uberlândia / MG), in the Alfa class, over four years (2013 to 2016). It is intended to describe the impact of the confluence between the study of movement in dance from some presuppositions of somatic education and education by principles, in the educational process developed with the children. In this work, I searched to identify relationships between the pedagogical experience lived in IPE, my dance practices and the authors that based my reflections. During the course of the classes, I adopted strategies that helped students to develop a body thinking, dance movement, dance creation processes; all associated with the pedagogical proposal of the school: Education by Principles. In this process of knowledge developed in the area of dance, I recognize the contribution of this study in body and spatial awareness, so that social interaction is more sensitive in the perception of oneself and the other, either in school or in another place.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)A presente monografia procura refletir sobre os procedimentos pedagógicos adotados nas aulas do Projeto Arte em Movimento, realizado no Instituto Peniel de Ensino (Uberlândia/MG), na turma Alfa, ao longo de quatro anos (2013 a 2016). Pretende-se descrever qual o impacto da confluência entre o estudo de movimento em dança a partir de alguns pressupostos da educação somática e a educação por princípios, no processo educacional desenvolvido com as crianças. Neste trabalho, procurei identificar relações entre a experiência pedagógica vivenciada no IPE, minhas práticas em dança e os autores que embasaram minhas reflexões. Durante a realização das aulas, adotei estratégias que ajudaram os alunos a desenvolver um pensamento sobre corpo, movimento dançado, processos de criação em dança; tudo isso associado à proposta pedagógica da escola: a Educação por Princípios. Nesse processo de conhecimentos desenvolvidos na área da dança, reconheço a contribuição desse estudo na consciência corporal e espacial, como para que o convívio social seja mais sensível na percepção de si e do outro, seja na escola ou em outro lugar.Universidade Federal de UberlândiaBrasilDançaSilva, Patrícia Chavarelli Vilela dahttp://lattes.cnpq.br/2350535747951507Ramos, Jarbas Siqueirahttp://lattes.cnpq.br/8633520438663625Bevilaqua, Fernanda FonsecaAntunes, Fabiana Barreto Chaves2019-03-11T20:00:52Z2019-03-11T20:00:52Z2017-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfANTUNES. Fabiana Barreto Chaves. Pensarfazer Procedimentos Pedagógicos Adotados no Projeto Arte em Movimento. 2017.47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24508porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-03-11T20:02:12Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/24508Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-03-11T20:02:12Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimento
title Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimento
spellingShingle Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimento
Antunes, Fabiana Barreto Chaves
Dança
Dance
Princípios
Principles
Educação Somática
Somatic Education
Ensino
Teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimento
title_full Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimento
title_fullStr Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimento
title_full_unstemmed Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimento
title_sort Pensarfazer procedimentos pedagógicos adotados no projeto arte em movimento
author Antunes, Fabiana Barreto Chaves
author_facet Antunes, Fabiana Barreto Chaves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Patrícia Chavarelli Vilela da
http://lattes.cnpq.br/2350535747951507
Ramos, Jarbas Siqueira
http://lattes.cnpq.br/8633520438663625
Bevilaqua, Fernanda Fonseca
dc.contributor.author.fl_str_mv Antunes, Fabiana Barreto Chaves
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Dance
Princípios
Principles
Educação Somática
Somatic Education
Ensino
Teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
topic Dança
Dance
Princípios
Principles
Educação Somática
Somatic Education
Ensino
Teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description This monograph search to reflect on the pedagogical procedures adopted in the classes of the Art in Motion Project, realized at the Instituto Peniel de Ensino (Uberlândia / MG), in the Alfa class, over four years (2013 to 2016). It is intended to describe the impact of the confluence between the study of movement in dance from some presuppositions of somatic education and education by principles, in the educational process developed with the children. In this work, I searched to identify relationships between the pedagogical experience lived in IPE, my dance practices and the authors that based my reflections. During the course of the classes, I adopted strategies that helped students to develop a body thinking, dance movement, dance creation processes; all associated with the pedagogical proposal of the school: Education by Principles. In this process of knowledge developed in the area of dance, I recognize the contribution of this study in body and spatial awareness, so that social interaction is more sensitive in the perception of oneself and the other, either in school or in another place.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
2019-03-11T20:00:52Z
2019-03-11T20:00:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANTUNES. Fabiana Barreto Chaves. Pensarfazer Procedimentos Pedagógicos Adotados no Projeto Arte em Movimento. 2017.47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24508
identifier_str_mv ANTUNES. Fabiana Barreto Chaves. Pensarfazer Procedimentos Pedagógicos Adotados no Projeto Arte em Movimento. 2017.47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24508
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Dança
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Dança
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711529786212352