As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zufelato, Guilherme de Souza
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31082
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.3020
Resumo: This thesis work in history seeks to investigate, in a first moment of reflection, a series of questions, which were raised in the melee with the sources of work, related, above all, to the historical and subjective processes of the formation of a trajectory , by Jean-Claude Bernardet (1936), as a critic and essayist who became a historian of Brazilian cinema. Secondly, this thesis has, as a horizon of questioning, a fact of reality that are the conversations established with filmmakers, by Jean-Claude Bernardet, throughout its existence, mainly as a critic and essayist of Brazilian cinema. For decades, Bernardet wrote and published his critiques and essays on national cinema, having, deep down, a concern to directly impact filmmakers at the very moment of the creative process of filmmaking. This, without a doubt, because of several factors, such as sociability circles, was an act that really produced effects of style, or at least this became evident, as this investigation was being elaborated. The hypothesis is that, based on and inspired a theory of the subject of psychoanalysis of Lacanian orientation, it was possible to demonstrate how these style effects, provoked by Bernardet's words, can be probed in the correspondences recorded with some filmmakers.
id UFU_717e0166d80ae8ea6895588ce79f505f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/31082
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estiloThe forms of the sensitive in history: grappling with Jean-Claude Bernardet and his style effectsJean-Claude BernardetHistória do Cinema BrasileiroHistória e PsicanáliseJacques-LacanSubjetividadeHistory of Brazilian CinemaHistory and PsychoanalysisSubjectivityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIACinema brasileiroBernardet, Jean-Claude, 1936-Psicanálise e históriaThis thesis work in history seeks to investigate, in a first moment of reflection, a series of questions, which were raised in the melee with the sources of work, related, above all, to the historical and subjective processes of the formation of a trajectory , by Jean-Claude Bernardet (1936), as a critic and essayist who became a historian of Brazilian cinema. Secondly, this thesis has, as a horizon of questioning, a fact of reality that are the conversations established with filmmakers, by Jean-Claude Bernardet, throughout its existence, mainly as a critic and essayist of Brazilian cinema. For decades, Bernardet wrote and published his critiques and essays on national cinema, having, deep down, a concern to directly impact filmmakers at the very moment of the creative process of filmmaking. This, without a doubt, because of several factors, such as sociability circles, was an act that really produced effects of style, or at least this became evident, as this investigation was being elaborated. The hypothesis is that, based on and inspired a theory of the subject of psychoanalysis of Lacanian orientation, it was possible to demonstrate how these style effects, provoked by Bernardet's words, can be probed in the correspondences recorded with some filmmakers.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorTese (Doutorado)Este trabalho de tese em história busca investigar, em um primeiro momento de reflexão, a uma série de questões, que foram sendo suscitadas no corpo a corpo com as fontes de trabalho, relacionadas, sobretudo, aos processos históricos e subjetivos da formação de uma trajetória, por Jean-Claude Bernardet (1936), como crítico e ensaísta que se fez historiador do cinema brasileiro. Já em um segundo momento, esta tese tem, como horizonte de questionamentos, um dado de realidade que são as conversas estabelecidas com cineastas, por Jean-Claude Bernardet, ao longo de sua existência, principalmente, como crítico e ensaísta do cinema brasileiro. Por décadas, Bernardet escreveu e publicou suas críticas e seus ensaios sobre o cinema nacional, tendo, no fundo, a preocupação de impactar diretamente aos cineastas no instante mesmo do processo criativo da realização cinematográfica. Isso, sem sombra de dúvidas, por causa de vários fatores, como os círculos de sociabilidade, foi um ato que realmente produziu efeitos de estilo, ou pelo menos isso foi ficando evidente, conforme esta investigação foi sendo elaborada. A hipótese é a de que, tomando como base e inspiração uma teoria do sujeito da psicanálise de orientação lacaniana, tenha sido possível demonstrar como esses efeitos de estilo, provocados pelas palavras de Bernardet, podem ser sondados nas correspondências registradas com alguns cineastas.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaRamos, Alcides Freirehttp://lattes.cnpq.br/4887520444879981Oliveira, Sirley CristinaCosta, Rodrigo de FreitasDuarte, André Luis BertelliCarvalho, Jailson DiasZufelato, Guilherme de Souza2021-01-19T11:30:35Z2021-01-19T11:30:35Z2020-09-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfZUFELATO, Guilherme de Souza. As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo. 2020. 184 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.3020https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31082http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.3020porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-01-20T06:15:27Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31082Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-01-20T06:15:27Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo
The forms of the sensitive in history: grappling with Jean-Claude Bernardet and his style effects
title As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo
spellingShingle As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo
Zufelato, Guilherme de Souza
Jean-Claude Bernardet
História do Cinema Brasileiro
História e Psicanálise
Jacques-Lacan
Subjetividade
History of Brazilian Cinema
History and Psychoanalysis
Subjectivity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Cinema brasileiro
Bernardet, Jean-Claude, 1936-
Psicanálise e história
title_short As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo
title_full As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo
title_fullStr As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo
title_full_unstemmed As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo
title_sort As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo
author Zufelato, Guilherme de Souza
author_facet Zufelato, Guilherme de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, Alcides Freire
http://lattes.cnpq.br/4887520444879981
Oliveira, Sirley Cristina
Costa, Rodrigo de Freitas
Duarte, André Luis Bertelli
Carvalho, Jailson Dias
dc.contributor.author.fl_str_mv Zufelato, Guilherme de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Jean-Claude Bernardet
História do Cinema Brasileiro
História e Psicanálise
Jacques-Lacan
Subjetividade
History of Brazilian Cinema
History and Psychoanalysis
Subjectivity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Cinema brasileiro
Bernardet, Jean-Claude, 1936-
Psicanálise e história
topic Jean-Claude Bernardet
História do Cinema Brasileiro
História e Psicanálise
Jacques-Lacan
Subjetividade
History of Brazilian Cinema
History and Psychoanalysis
Subjectivity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Cinema brasileiro
Bernardet, Jean-Claude, 1936-
Psicanálise e história
description This thesis work in history seeks to investigate, in a first moment of reflection, a series of questions, which were raised in the melee with the sources of work, related, above all, to the historical and subjective processes of the formation of a trajectory , by Jean-Claude Bernardet (1936), as a critic and essayist who became a historian of Brazilian cinema. Secondly, this thesis has, as a horizon of questioning, a fact of reality that are the conversations established with filmmakers, by Jean-Claude Bernardet, throughout its existence, mainly as a critic and essayist of Brazilian cinema. For decades, Bernardet wrote and published his critiques and essays on national cinema, having, deep down, a concern to directly impact filmmakers at the very moment of the creative process of filmmaking. This, without a doubt, because of several factors, such as sociability circles, was an act that really produced effects of style, or at least this became evident, as this investigation was being elaborated. The hypothesis is that, based on and inspired a theory of the subject of psychoanalysis of Lacanian orientation, it was possible to demonstrate how these style effects, provoked by Bernardet's words, can be probed in the correspondences recorded with some filmmakers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-14
2021-01-19T11:30:35Z
2021-01-19T11:30:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ZUFELATO, Guilherme de Souza. As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo. 2020. 184 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.3020
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31082
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.3020
identifier_str_mv ZUFELATO, Guilherme de Souza. As formas do sensível na história: às voltas com Jean-Claude Bernardet e seus efeitos de estilo. 2020. 184 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.3020
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31082
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2020.3020
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711568172482560