Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25885 |
Resumo: | When identifying integration difficulties in university students and possible consequences such as withdrawal, discussed in previous studies, there was a need to understand the main expectations that students have when they start college. Therefore, this study aimed to investigate the expectations of students from an undergraduate course in Accounting Sciences at a public university. It used the Questionnaire of Academic Perceptions-Expectations (QPA-EXP), evaluating seven dimensions of academic expectations, proposed and validated by Almeida, Costa e Araújo (2017). This study considered a sample of 60 students from the first period of the undergraduate degree, male and female, and those who study full time or only at night. In order to analyze the data collected, it used descriptive statistics technique. As main results, the students demonstrated that they have high expectations in aspects related to professional qualification and career, personal and social development, and quality in education. It is concluded that students access higher education with their expectations focused on obtaining a good education to access the labor market and build their professional career. |
id |
UFU_8fa713335901fa2b0a30d9d4bc3750f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/25885 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantesExpectations about course of Accounting Sciences: a perception of freshersExpectativasExpectationsIngressantesFreshersCiências ContábeisAccounting SciencesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASWhen identifying integration difficulties in university students and possible consequences such as withdrawal, discussed in previous studies, there was a need to understand the main expectations that students have when they start college. Therefore, this study aimed to investigate the expectations of students from an undergraduate course in Accounting Sciences at a public university. It used the Questionnaire of Academic Perceptions-Expectations (QPA-EXP), evaluating seven dimensions of academic expectations, proposed and validated by Almeida, Costa e Araújo (2017). This study considered a sample of 60 students from the first period of the undergraduate degree, male and female, and those who study full time or only at night. In order to analyze the data collected, it used descriptive statistics technique. As main results, the students demonstrated that they have high expectations in aspects related to professional qualification and career, personal and social development, and quality in education. It is concluded that students access higher education with their expectations focused on obtaining a good education to access the labor market and build their professional career.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Ao identificar dificuldades de integração nos universitários e possíveis consequências como a evasão, discutidas em estudos anteriores, verificou-se a necessidade de entender as principais expectativas que os alunos possuem ao ingressar no ensino superior. Diante disso, este estudo foi elaborado com o objetivo de investigar as expectativas dos ingressantes de um curso de graduação em Ciências Contábeis de uma universidade pública. Foi realizado um levantamento de dados através dos Questionários de Percepções Acadêmicas-Expectativas (QPA-EXP), avaliando sete dimensões das expectativas acadêmicas, proposto e validado por Almeida, Costa e Araújo (2017). Este estudo considerou uma amostra de 60 estudantes do primeiro período da graduação, de ambos os gêneros e turnos. Para a análise dos dados coletados foi utilizada a técnica de estatística descritiva. Como principais resultados os estudantes demonstraram que possuem altas expectativas nos aspectos relacionados à formação e carreira, desenvolvimento pessoal e social, e qualidade da formação. Conclui-se que os alunos ingressam na universidade com suas expectativas voltadas à obtenção de uma boa formação para a inserção no mercado trabalho e construção de sua carreira profissional.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências ContábeisSilva, Taís Duartehttp://lattes.cnpq.br/2839578852056752Mendes, Aparecida Rodrigues2019-07-09T20:55:24Z2019-07-09T20:55:24Z2019-06-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMENDES, Aparecida Rodrigues. Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes. 2019. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25885porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-07-10T06:07:11Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/25885Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-07-10T06:07:11Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes Expectations about course of Accounting Sciences: a perception of freshers |
title |
Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes |
spellingShingle |
Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes Mendes, Aparecida Rodrigues Expectativas Expectations Ingressantes Freshers Ciências Contábeis Accounting Sciences CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
title_short |
Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes |
title_full |
Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes |
title_fullStr |
Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes |
title_full_unstemmed |
Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes |
title_sort |
Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes |
author |
Mendes, Aparecida Rodrigues |
author_facet |
Mendes, Aparecida Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Taís Duarte http://lattes.cnpq.br/2839578852056752 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Aparecida Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Expectativas Expectations Ingressantes Freshers Ciências Contábeis Accounting Sciences CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
topic |
Expectativas Expectations Ingressantes Freshers Ciências Contábeis Accounting Sciences CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
description |
When identifying integration difficulties in university students and possible consequences such as withdrawal, discussed in previous studies, there was a need to understand the main expectations that students have when they start college. Therefore, this study aimed to investigate the expectations of students from an undergraduate course in Accounting Sciences at a public university. It used the Questionnaire of Academic Perceptions-Expectations (QPA-EXP), evaluating seven dimensions of academic expectations, proposed and validated by Almeida, Costa e Araújo (2017). This study considered a sample of 60 students from the first period of the undergraduate degree, male and female, and those who study full time or only at night. In order to analyze the data collected, it used descriptive statistics technique. As main results, the students demonstrated that they have high expectations in aspects related to professional qualification and career, personal and social development, and quality in education. It is concluded that students access higher education with their expectations focused on obtaining a good education to access the labor market and build their professional career. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-09T20:55:24Z 2019-07-09T20:55:24Z 2019-06-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MENDES, Aparecida Rodrigues. Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes. 2019. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25885 |
identifier_str_mv |
MENDES, Aparecida Rodrigues. Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes. 2019. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25885 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Contábeis |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Ciências Contábeis |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711343681798144 |