Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Aparecida Rodrigues
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25885
Resumo: When identifying integration difficulties in university students and possible consequences such as withdrawal, discussed in previous studies, there was a need to understand the main expectations that students have when they start college. Therefore, this study aimed to investigate the expectations of students from an undergraduate course in Accounting Sciences at a public university. It used the Questionnaire of Academic Perceptions-Expectations (QPA-EXP), evaluating seven dimensions of academic expectations, proposed and validated by Almeida, Costa e Araújo (2017). This study considered a sample of 60 students from the first period of the undergraduate degree, male and female, and those who study full time or only at night. In order to analyze the data collected, it used descriptive statistics technique. As main results, the students demonstrated that they have high expectations in aspects related to professional qualification and career, personal and social development, and quality in education. It is concluded that students access higher education with their expectations focused on obtaining a good education to access the labor market and build their professional career.
id UFU_8fa713335901fa2b0a30d9d4bc3750f8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/25885
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantesExpectations about course of Accounting Sciences: a perception of freshersExpectativasExpectationsIngressantesFreshersCiências ContábeisAccounting SciencesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASWhen identifying integration difficulties in university students and possible consequences such as withdrawal, discussed in previous studies, there was a need to understand the main expectations that students have when they start college. Therefore, this study aimed to investigate the expectations of students from an undergraduate course in Accounting Sciences at a public university. It used the Questionnaire of Academic Perceptions-Expectations (QPA-EXP), evaluating seven dimensions of academic expectations, proposed and validated by Almeida, Costa e Araújo (2017). This study considered a sample of 60 students from the first period of the undergraduate degree, male and female, and those who study full time or only at night. In order to analyze the data collected, it used descriptive statistics technique. As main results, the students demonstrated that they have high expectations in aspects related to professional qualification and career, personal and social development, and quality in education. It is concluded that students access higher education with their expectations focused on obtaining a good education to access the labor market and build their professional career.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Ao identificar dificuldades de integração nos universitários e possíveis consequências como a evasão, discutidas em estudos anteriores, verificou-se a necessidade de entender as principais expectativas que os alunos possuem ao ingressar no ensino superior. Diante disso, este estudo foi elaborado com o objetivo de investigar as expectativas dos ingressantes de um curso de graduação em Ciências Contábeis de uma universidade pública. Foi realizado um levantamento de dados através dos Questionários de Percepções Acadêmicas-Expectativas (QPA-EXP), avaliando sete dimensões das expectativas acadêmicas, proposto e validado por Almeida, Costa e Araújo (2017). Este estudo considerou uma amostra de 60 estudantes do primeiro período da graduação, de ambos os gêneros e turnos. Para a análise dos dados coletados foi utilizada a técnica de estatística descritiva. Como principais resultados os estudantes demonstraram que possuem altas expectativas nos aspectos relacionados à formação e carreira, desenvolvimento pessoal e social, e qualidade da formação. Conclui-se que os alunos ingressam na universidade com suas expectativas voltadas à obtenção de uma boa formação para a inserção no mercado trabalho e construção de sua carreira profissional.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências ContábeisSilva, Taís Duartehttp://lattes.cnpq.br/2839578852056752Mendes, Aparecida Rodrigues2019-07-09T20:55:24Z2019-07-09T20:55:24Z2019-06-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMENDES, Aparecida Rodrigues. Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes. 2019. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25885porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-07-10T06:07:11Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/25885Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-07-10T06:07:11Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes
Expectations about course of Accounting Sciences: a perception of freshers
title Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes
spellingShingle Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes
Mendes, Aparecida Rodrigues
Expectativas
Expectations
Ingressantes
Freshers
Ciências Contábeis
Accounting Sciences
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
title_short Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes
title_full Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes
title_fullStr Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes
title_full_unstemmed Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes
title_sort Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes
author Mendes, Aparecida Rodrigues
author_facet Mendes, Aparecida Rodrigues
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Taís Duarte
http://lattes.cnpq.br/2839578852056752
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Aparecida Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Expectativas
Expectations
Ingressantes
Freshers
Ciências Contábeis
Accounting Sciences
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
topic Expectativas
Expectations
Ingressantes
Freshers
Ciências Contábeis
Accounting Sciences
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
description When identifying integration difficulties in university students and possible consequences such as withdrawal, discussed in previous studies, there was a need to understand the main expectations that students have when they start college. Therefore, this study aimed to investigate the expectations of students from an undergraduate course in Accounting Sciences at a public university. It used the Questionnaire of Academic Perceptions-Expectations (QPA-EXP), evaluating seven dimensions of academic expectations, proposed and validated by Almeida, Costa e Araújo (2017). This study considered a sample of 60 students from the first period of the undergraduate degree, male and female, and those who study full time or only at night. In order to analyze the data collected, it used descriptive statistics technique. As main results, the students demonstrated that they have high expectations in aspects related to professional qualification and career, personal and social development, and quality in education. It is concluded that students access higher education with their expectations focused on obtaining a good education to access the labor market and build their professional career.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-09T20:55:24Z
2019-07-09T20:55:24Z
2019-06-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MENDES, Aparecida Rodrigues. Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes. 2019. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25885
identifier_str_mv MENDES, Aparecida Rodrigues. Expectativas quanto ao curso de Ciências Contábeis: uma percepção de ingressantes. 2019. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25885
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569581059670016