O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão, João Lucas França Franco
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31546
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.3052
Resumo: Film production by black directors in the United States peaked in 1991, when at least 17 of them entered the national cinema circuit - a number larger than the previous decade. We are talking about a movement called New Black Cinema. In this scenario, names like Spike Lee and John Singleton stood out as promising directors of this generation by reconciling their own cinematic aesthetics and a very strong discursive power for the benefit of the African-American community. In this way, this work examines two of these filmmakers, Boyz n the Hood’ and Jungle Fever, Singleton and Lee, respectively, who in 1991 raised questions such as the segregation of urban space, blackness, masculinity of the young black and interracial relationships, for example. Our goal, therefore, from a perspective of Visual History, is to analyze these images, the agency representations and the images/speeches that served as reference for the construction of these films, in order to verify the contradictions of the American society, the vision of Singleton and Lee about some of the narrative themes and how the audience received them. It is also our aim to understand in the images and in the society that looks at them, the political struggles and the representational struggles that are so important to the social dynamics in which the African-American is inserted.
id UFU_9b4153f1252b0f37bc438da6893258e8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/31546
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)The New Black Cinema matters: culture and politics in the images of Boyz n The Hood (John Singleon, 1991) and Jungle Fever (Spike Lee, 1991)Novo Cinema NegroNew Black CinemaHistória VisualVisualidadeSpike LeeJohn SingletonRepresentaçãoVisual HistoryVisualityRepresentationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DA AMERICA::HISTORIA DOS ESTADOS UNIDOSNegros no cinemaFilm production by black directors in the United States peaked in 1991, when at least 17 of them entered the national cinema circuit - a number larger than the previous decade. We are talking about a movement called New Black Cinema. In this scenario, names like Spike Lee and John Singleton stood out as promising directors of this generation by reconciling their own cinematic aesthetics and a very strong discursive power for the benefit of the African-American community. In this way, this work examines two of these filmmakers, Boyz n the Hood’ and Jungle Fever, Singleton and Lee, respectively, who in 1991 raised questions such as the segregation of urban space, blackness, masculinity of the young black and interracial relationships, for example. Our goal, therefore, from a perspective of Visual History, is to analyze these images, the agency representations and the images/speeches that served as reference for the construction of these films, in order to verify the contradictions of the American society, the vision of Singleton and Lee about some of the narrative themes and how the audience received them. It is also our aim to understand in the images and in the society that looks at them, the political struggles and the representational struggles that are so important to the social dynamics in which the African-American is inserted.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)O cinema produzido por diretores negros nos Estados Unidos teve seu maior auge em 1991, quando pelo menos 17 filmes deste entraram no circuito nacional de exibição – número maior que toda a década anterior. Estamos falando de um movimento chamado de New Black Cinema. Nesse cenário, nomes como Spike Lee e John Singleton se destacaram como promissores diretores dessa geração ao conciliarem uma estética cinematográfica própria e um poder discursivo muito forte em prol da comunidade africano-americana. Deste modo, este trabalho faz a análise de dois filmes destes cineastas, Os Donos da Rua e Febre da Selva, Singleton e Lee, respectivamente, os quais, em 1991, suscitam questões tais como a segregação do espaço urbano, negritude, masculinidade do jovem negro e relacionamento inter-racial, por exemplo. Nosso objetivo, portanto, em uma perspectiva da História Visual, é analisar essas imagens, as representações agenciadas e as imagens/discursos que serviram de referência para construção desses filmes, a fim de verificarmos as contradições da sociedade norte-americana, a visão de Singleton e Lee sobre algumas das temáticas da narrativa e o modo como o público as recebeu. É um dos nossos motes, também, compreender nas imagens e na sociedade que as olha, as lutas políticas e as de representação, essas que são tão importantes para as dinâmicas sociais em que o africano-americano está inserido.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaSpini, Ana Paulahttp://lattes.cnpq.br/3188333917470405Santiago Júnior, Francisco das Chagas Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/8893350729538284Oliveira, Roberto Camargos dehttp://lattes.cnpq.br/2393158758274820Brandão, João Lucas França Franco2021-04-09T11:24:16Z2021-04-09T11:24:16Z2019-03-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBRANDÃO, João Lucas França Franco. O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre na Selva (1991). 2019. 197 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.3052https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31546http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.3052porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-04-10T06:16:24Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31546Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-04-10T06:16:24Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)
The New Black Cinema matters: culture and politics in the images of Boyz n The Hood (John Singleon, 1991) and Jungle Fever (Spike Lee, 1991)
title O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)
spellingShingle O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)
Brandão, João Lucas França Franco
Novo Cinema Negro
New Black Cinema
História Visual
Visualidade
Spike Lee
John Singleton
Representação
Visual History
Visuality
Representation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DA AMERICA::HISTORIA DOS ESTADOS UNIDOS
Negros no cinema
title_short O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)
title_full O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)
title_fullStr O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)
title_full_unstemmed O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)
title_sort O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre da Selva (Spike Lee, 1991)
author Brandão, João Lucas França Franco
author_facet Brandão, João Lucas França Franco
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Spini, Ana Paula
http://lattes.cnpq.br/3188333917470405
Santiago Júnior, Francisco das Chagas Fernandes
http://lattes.cnpq.br/8893350729538284
Oliveira, Roberto Camargos de
http://lattes.cnpq.br/2393158758274820
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão, João Lucas França Franco
dc.subject.por.fl_str_mv Novo Cinema Negro
New Black Cinema
História Visual
Visualidade
Spike Lee
John Singleton
Representação
Visual History
Visuality
Representation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DA AMERICA::HISTORIA DOS ESTADOS UNIDOS
Negros no cinema
topic Novo Cinema Negro
New Black Cinema
História Visual
Visualidade
Spike Lee
John Singleton
Representação
Visual History
Visuality
Representation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DA AMERICA::HISTORIA DOS ESTADOS UNIDOS
Negros no cinema
description Film production by black directors in the United States peaked in 1991, when at least 17 of them entered the national cinema circuit - a number larger than the previous decade. We are talking about a movement called New Black Cinema. In this scenario, names like Spike Lee and John Singleton stood out as promising directors of this generation by reconciling their own cinematic aesthetics and a very strong discursive power for the benefit of the African-American community. In this way, this work examines two of these filmmakers, Boyz n the Hood’ and Jungle Fever, Singleton and Lee, respectively, who in 1991 raised questions such as the segregation of urban space, blackness, masculinity of the young black and interracial relationships, for example. Our goal, therefore, from a perspective of Visual History, is to analyze these images, the agency representations and the images/speeches that served as reference for the construction of these films, in order to verify the contradictions of the American society, the vision of Singleton and Lee about some of the narrative themes and how the audience received them. It is also our aim to understand in the images and in the society that looks at them, the political struggles and the representational struggles that are so important to the social dynamics in which the African-American is inserted.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-15
2021-04-09T11:24:16Z
2021-04-09T11:24:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRANDÃO, João Lucas França Franco. O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre na Selva (1991). 2019. 197 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.3052
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31546
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.3052
identifier_str_mv BRANDÃO, João Lucas França Franco. O Novo Cinema Negro importa: cultura e política nas imagens de Os Donos da Rua (John Singleton, 1991) e Febre na Selva (1991). 2019. 197 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.3052
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31546
http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.3052
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569632229130240