Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839 |
Resumo: | This research pulls out from the following question: What are the theoretical and practical necessary knowledge for the teachers to teach math to autistic children on the elementary school using the Robert Gagné’s Instruction Theory perspective? Grounded on a guiding question, we intended to identify, describe and analyze the necessary theoretical and practical knowledge for the teacher to teach math to autistic students following the Instruction Theory perspective. To answer the proposed problem and the defined goals, the investigation developed by a bibliographic research. Through an analyses about the Autism Spectrum Disorder and the math taught in elementary school, the presented research portrayed the learning theories and in a very specific way, the Robert Gagné’s Instruction Theory as a theoretical reference to the effectuation of significant and efficient pedagogical practices in the maths teaching process to autistic students. We also presented an investigation about autism, the math teaching process to autistic people, the main learning theories, the importance of the teacher-researcher to the math teaching process to autistics, the instruction theory in the math’s teaching. Looking to establish an inter-relation between those knowlegdes to the proper characteristics of Autism Spectrum Disorder. |
id |
UFU_9f164c9af55f0d3805523a54f8871b02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/30933 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert GagnéTeaching mathematics and learning to the autistic person: contributions from Robert Gagné's Instructional TheoryMatemáticaTtranstorno do espectro autistaTeoria da instrução de Robert GagneProfessor pesquisadorMathAutism Spectrum DisorderInstruction TheoryRobert GagnéTeacher – researcherCNPQ::CIENCIAS HUMANASEducaçãoThis research pulls out from the following question: What are the theoretical and practical necessary knowledge for the teachers to teach math to autistic children on the elementary school using the Robert Gagné’s Instruction Theory perspective? Grounded on a guiding question, we intended to identify, describe and analyze the necessary theoretical and practical knowledge for the teacher to teach math to autistic students following the Instruction Theory perspective. To answer the proposed problem and the defined goals, the investigation developed by a bibliographic research. Through an analyses about the Autism Spectrum Disorder and the math taught in elementary school, the presented research portrayed the learning theories and in a very specific way, the Robert Gagné’s Instruction Theory as a theoretical reference to the effectuation of significant and efficient pedagogical practices in the maths teaching process to autistic students. We also presented an investigation about autism, the math teaching process to autistic people, the main learning theories, the importance of the teacher-researcher to the math teaching process to autistics, the instruction theory in the math’s teaching. Looking to establish an inter-relation between those knowlegdes to the proper characteristics of Autism Spectrum Disorder.Dissertação (Mestrado)Esta pesquisa partiu do seguinte questionamento: quais são os saberes teóricos e práticos necessários para que os professsores ensinem Matemática a crianças autistas nas séries iniciais, sob a perspectiva da Teoria da Instrução de Robert Gagné? Fundamentando-se na questão norteadora, pretendeu-se identificar, descrever e analisar os saberes teóricos e práticos necessários para que o professor possa ensinar Matemática a alunos autistas sob a perspectiva da Teoria da Instrução de Robert Gagné. Para responder o problema proposto e os objetivos definidos, a investigação desenvolveu-se por meio de uma pesquisa bibliográfica. Mediante uma análise sobre o Transtorno do Espectro Autista e o ensino da Matemática nas séries iniciais, a presente pesquisa retratou as teorias da aprendizagem e de maneira bastante específica a Teoria da Instrução de Robert Gagné como um referencial teórico para efetivação de práticas pedagógicas significativas e eficientes no ensino de Matemática a alunos autistas. Ainda apresentou-se uma investigação sobre autismo, o ensino da matemática a autistas, as principais teorias da aprendizagem, a importância do professor-pesquisador para o ensino da Matemática a autistas, a teoria da instrução e o ensino da Matemática. Procurando sempre estabelecer uma inter-relação entre esses saberes e as características próprias do Transtorno do Espectro Autista.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em EducaçãoOliveira, Guilherme Saramago dehttp://lattes.cnpq.br/9522343899468842Ghelli, Kelma Gomes Mendonçahttp://lattes.cnpq.br/1932114816846374Ustra, Sandro Roger Vargashttp://lattes.cnpq.br/9632550703149729Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria2021-01-04T22:26:52Z2021-01-04T22:26:52Z2020-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBORGES, Tatiane Daby de Fatima Faria. Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da teoria Instrucional de Robert Gagné. 2020. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-04-27T13:26:30Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/30933Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-04-27T13:26:30Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné Teaching mathematics and learning to the autistic person: contributions from Robert Gagné's Instructional Theory |
title |
Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné |
spellingShingle |
Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria Matemática Ttranstorno do espectro autista Teoria da instrução de Robert Gagne Professor pesquisador Math Autism Spectrum Disorder Instruction Theory Robert Gagné Teacher – researcher CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Educação |
title_short |
Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné |
title_full |
Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné |
title_fullStr |
Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné |
title_full_unstemmed |
Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné |
title_sort |
Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da Teoria Instrucional de Robert Gagné |
author |
Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria |
author_facet |
Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Guilherme Saramago de http://lattes.cnpq.br/9522343899468842 Ghelli, Kelma Gomes Mendonça http://lattes.cnpq.br/1932114816846374 Ustra, Sandro Roger Vargas http://lattes.cnpq.br/9632550703149729 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Tatiane Daby de Fatima Faria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática Ttranstorno do espectro autista Teoria da instrução de Robert Gagne Professor pesquisador Math Autism Spectrum Disorder Instruction Theory Robert Gagné Teacher – researcher CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Educação |
topic |
Matemática Ttranstorno do espectro autista Teoria da instrução de Robert Gagne Professor pesquisador Math Autism Spectrum Disorder Instruction Theory Robert Gagné Teacher – researcher CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Educação |
description |
This research pulls out from the following question: What are the theoretical and practical necessary knowledge for the teachers to teach math to autistic children on the elementary school using the Robert Gagné’s Instruction Theory perspective? Grounded on a guiding question, we intended to identify, describe and analyze the necessary theoretical and practical knowledge for the teacher to teach math to autistic students following the Instruction Theory perspective. To answer the proposed problem and the defined goals, the investigation developed by a bibliographic research. Through an analyses about the Autism Spectrum Disorder and the math taught in elementary school, the presented research portrayed the learning theories and in a very specific way, the Robert Gagné’s Instruction Theory as a theoretical reference to the effectuation of significant and efficient pedagogical practices in the maths teaching process to autistic students. We also presented an investigation about autism, the math teaching process to autistic people, the main learning theories, the importance of the teacher-researcher to the math teaching process to autistics, the instruction theory in the math’s teaching. Looking to establish an inter-relation between those knowlegdes to the proper characteristics of Autism Spectrum Disorder. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 2021-01-04T22:26:52Z 2021-01-04T22:26:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORGES, Tatiane Daby de Fatima Faria. Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da teoria Instrucional de Robert Gagné. 2020. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839 |
identifier_str_mv |
BORGES, Tatiane Daby de Fatima Faria. Ensino da matemática e aprendizagem da pessoa autista: contribuições da teoria Instrucional de Robert Gagné. 2020. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30933 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711405649494016 |