A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/11921 |
Resumo: | In order to use the contributions from studies of self-efficacy in the areas of career and provide a tool for this purpose, this study was guided by the overall objective of focuses on the cross-cultural adaptation of the Portugueses version of the CDSE- Career Decision Self- Efficacy Scale in the processes of choosing a career of students from the Faculty of Business Administration. Semantic equivalence was evaluated with regard to the referential meaning of words and the general connotative meaning of each item. Measurement equivalence between the Portugueses version and the original instrument was assessed by means of the version s psychometric properties. Methodologically characterized as an Intersectional Survey Research, by the descriptive and quantitative approach in a sample comprising 339 students from UNIUBE, Uberaba campus. The results indicated that the instrument CDSE - Career Decision Self-Efficacy Scale - was shown to be valid and reliable for measuring self-efficacy in the sample, but further studies are needed to make it generalizable to the population. The median for each area: detailed self-assessment, research of occupational information, selection of targets, planning and problem solving, showed average scores above 3.5, thus, it appears that students analyzed tend to approach the behavior of self-efficacy rather than avoid it. |
id |
UFU_a3a6125aa61cc534671939143eb1fedc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/11921 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy ScaleDesenvolvimento profissionalEstudantes universitáriosValidação de instrumentosAuto-eficáciaOrientação profissionalProfissões - DesenvolvimentoProfessional developmentSelf-efficacyUniversity studentsValidation of instrumentsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOIn order to use the contributions from studies of self-efficacy in the areas of career and provide a tool for this purpose, this study was guided by the overall objective of focuses on the cross-cultural adaptation of the Portugueses version of the CDSE- Career Decision Self- Efficacy Scale in the processes of choosing a career of students from the Faculty of Business Administration. Semantic equivalence was evaluated with regard to the referential meaning of words and the general connotative meaning of each item. Measurement equivalence between the Portugueses version and the original instrument was assessed by means of the version s psychometric properties. Methodologically characterized as an Intersectional Survey Research, by the descriptive and quantitative approach in a sample comprising 339 students from UNIUBE, Uberaba campus. The results indicated that the instrument CDSE - Career Decision Self-Efficacy Scale - was shown to be valid and reliable for measuring self-efficacy in the sample, but further studies are needed to make it generalizable to the population. The median for each area: detailed self-assessment, research of occupational information, selection of targets, planning and problem solving, showed average scores above 3.5, thus, it appears that students analyzed tend to approach the behavior of self-efficacy rather than avoid it.Mestre em AdministraçãoCom o intuito de valer-se das contribuições provenientes dos estudos da Auto-Eficácia nos domínios da carreira e oferecer um instrumento para esse fim, este estudo orientouse pelo objetivo geral de focalizar a adaptação transcultural da versão em português do instrumento CDSE Career Decision Self-efficacy Scale nos processos de decisão de carreira de estudantes universitários do curso de Administração de Empresas. A equivalência semântica foi avaliada no que diz respeito ao significado referencial dos termos/palavras e a acepção geral de cada item. A equivalência de mensuração entre a versão em português e o instrumento original foi apreciada por meio de propriedades psicométricas. Este estudo é caracterizado metodologicamente como Pesquisa Survey Interseccional, pela forma de abordagem quantitativa e descritiva em uma amostra composta por 339 estudantes da UNIUBE, campus Uberaba. Os resultados indicaram que o instrumento CDSE Career Decision Self-Efficacy Scale - mostrou-se válido e confiável para medir a auto-eficácia na amostra, carecendo de novos estudos para ser generalizável à população brasileira. As medianas para cada domínio: auto-avaliação minuciosa, pesquisas de informações ocupacionais, seleção de metas, planejamento e resolução de problemas indicaram escores acima da média de 3.5, dessa forma, infere-se que os estudantes analisados tendem a aproximar-se do comportamento de auto-eficácia ao invés de evitá-lo.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em AdministraçãoCiências Sociais AplicadasUFUMello Junior, Edisonhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783836E9Pinto, Rogério de Melo Costahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796542T6Maestro Filho, Antônio Delhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701541Z6Borges, Ana Lucia Araujo2016-06-22T18:30:10Z2009-07-212016-06-22T18:30:10Z2009-04-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfBORGES, Ana Lucia Araujo. A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/11921porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-01-31T06:00:23Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/11921Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-01-31T06:00:23Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale |
title |
A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale |
spellingShingle |
A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale Borges, Ana Lucia Araujo Desenvolvimento profissional Estudantes universitários Validação de instrumentos Auto-eficácia Orientação profissional Profissões - Desenvolvimento Professional development Self-efficacy University students Validation of instruments CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale |
title_full |
A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale |
title_fullStr |
A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale |
title_full_unstemmed |
A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale |
title_sort |
A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale |
author |
Borges, Ana Lucia Araujo |
author_facet |
Borges, Ana Lucia Araujo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mello Junior, Edison http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783836E9 Pinto, Rogério de Melo Costa http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796542T6 Maestro Filho, Antônio Del http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701541Z6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Ana Lucia Araujo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento profissional Estudantes universitários Validação de instrumentos Auto-eficácia Orientação profissional Profissões - Desenvolvimento Professional development Self-efficacy University students Validation of instruments CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
topic |
Desenvolvimento profissional Estudantes universitários Validação de instrumentos Auto-eficácia Orientação profissional Profissões - Desenvolvimento Professional development Self-efficacy University students Validation of instruments CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
In order to use the contributions from studies of self-efficacy in the areas of career and provide a tool for this purpose, this study was guided by the overall objective of focuses on the cross-cultural adaptation of the Portugueses version of the CDSE- Career Decision Self- Efficacy Scale in the processes of choosing a career of students from the Faculty of Business Administration. Semantic equivalence was evaluated with regard to the referential meaning of words and the general connotative meaning of each item. Measurement equivalence between the Portugueses version and the original instrument was assessed by means of the version s psychometric properties. Methodologically characterized as an Intersectional Survey Research, by the descriptive and quantitative approach in a sample comprising 339 students from UNIUBE, Uberaba campus. The results indicated that the instrument CDSE - Career Decision Self-Efficacy Scale - was shown to be valid and reliable for measuring self-efficacy in the sample, but further studies are needed to make it generalizable to the population. The median for each area: detailed self-assessment, research of occupational information, selection of targets, planning and problem solving, showed average scores above 3.5, thus, it appears that students analyzed tend to approach the behavior of self-efficacy rather than avoid it. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-21 2009-04-23 2016-06-22T18:30:10Z 2016-06-22T18:30:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORGES, Ana Lucia Araujo. A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/11921 |
identifier_str_mv |
BORGES, Ana Lucia Araujo. A Auto-Eficácia em estudantes universitários: um estudo de tradução e validação da Career Decision Self-Efficacy Scale. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/11921 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Administração Ciências Sociais Aplicadas UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Administração Ciências Sociais Aplicadas UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569673004056576 |