De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa Junior, Maurício José de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32607
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5521
Resumo: This thesis seeks to understand the aesthetics related to cinema in the different perspectives of two authors: Gilles Deleuze and Jacques Rancière. Trying to identify the phenomena of this art according to the looks of each, we reflect on a non-representative thought for cinematographic interpretations in their relationship with history. We understand that this interdisciplinary effort goes beyond the dissection of differences and anchors its bases in the communication of a sensitive. We intend to experience the research of these theoretical bodies involving us in the intense movement of passage that transcribes their marks from one regime of visibility from art to another. This journey during, small links are communicated. Immersed in the specificity of cinema images, we adopt a metaporal metod to understand how they can help to think the elements of an anti-representation in the analysis of films.
id UFU_a996c2e27899d794119b1f1f2b4d00af
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/32607
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancièrefrom one regime to another: cinema perspectives and dialogues in Deleuze and RancièreEstéticaCinemaJacques RancièreGilles DeleuzeRegime estéticoCNPQ::CIENCIAS HUMANASThis thesis seeks to understand the aesthetics related to cinema in the different perspectives of two authors: Gilles Deleuze and Jacques Rancière. Trying to identify the phenomena of this art according to the looks of each, we reflect on a non-representative thought for cinematographic interpretations in their relationship with history. We understand that this interdisciplinary effort goes beyond the dissection of differences and anchors its bases in the communication of a sensitive. We intend to experience the research of these theoretical bodies involving us in the intense movement of passage that transcribes their marks from one regime of visibility from art to another. This journey during, small links are communicated. Immersed in the specificity of cinema images, we adopt a metaporal metod to understand how they can help to think the elements of an anti-representation in the analysis of films.Cette thèse cherche à comprendre l'esthétique liée au cinéma dans les différentes perspectives de deux auteurs: Gilles Deleuze et Jacques Rancière. En essayant d'identifier les phénomènes de cet art selon les yeux de chacun, nous réfléchissons à une pensée non représentative des interprétations cinématographiques dans leur rapport à l'histoire. On comprend que cet effort interdisciplinaire va au-delà de la dissection des différences et ancre ses bases dans la communication d'une sensible. Nous entendons expérimenter la recherche de ces corps théoriques nous impliquant dans le mouvement intense de passage qui transcrit leurs marques d'un régime de visibilité de l'art à l'autre. Dans cette trajectoire pendant, les petits liens sont communiqués. Immergé dans la spécificité des images de cinéma, nous adoptons une métaphoral méthode pour comprendre comment elles peuvent aider à penser les éléments d'une anti-représentation dans l'analyse des films.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTese (Doutorado)Essa tese busca compreender a estética que se relaciona ao cinema nas perspectivas distintas de dois autores: Gilles Deleuze e Jacques Rancière. Procurando identificar os fenômenos dessa arte de acordo com os olhares de cada um, refletimos acerca de um pensamento não-representativo para as interpretações cinematográficas em sua relação com a história. Entendemos que esse esforço interdisciplinar ultrapassa a dissecação das diferenças e ancora suas bases na comunicação de um sensível. Pretendemos vivenciar a pesquisa destes corpos teóricos nos envolvendo ao movimento intenso de passagem que transcreve suas marcas de um regime de visibilidade da arte a outro. Nessa trajetória durante comunicam-se as pequenas ligações. Imersos na especificidade das imagens do cinema adotamos uma postura metapórica para compreender como elas podem ajudar a pensar os elementos de uma antirrepresentação nas análises dos filmes.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaMorais, Sérgio Paulohttp://lattes.cnpq.br/1338723525544602Morais, Sérgio PauloVoigt, André FabianoHering, Fábio AdrianoOliveira, Marcus Vinicius Furtado da SilvaSilva, Mateus AraujoSousa Junior, Maurício José de2021-08-12T19:27:46Z2021-08-12T19:27:46Z2021-05-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSOUSA JUNIOR, Maurício José de. De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière. 2021. 227 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5521https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32607http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5521porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-08-16T15:11:22Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/32607Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-08-16T15:11:22Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière
from one regime to another: cinema perspectives and dialogues in Deleuze and Rancière
title De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière
spellingShingle De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière
Sousa Junior, Maurício José de
Estética
Cinema
Jacques Rancière
Gilles Deleuze
Regime estético
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière
title_full De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière
title_fullStr De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière
title_full_unstemmed De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière
title_sort De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière
author Sousa Junior, Maurício José de
author_facet Sousa Junior, Maurício José de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Morais, Sérgio Paulo
http://lattes.cnpq.br/1338723525544602
Morais, Sérgio Paulo
Voigt, André Fabiano
Hering, Fábio Adriano
Oliveira, Marcus Vinicius Furtado da Silva
Silva, Mateus Araujo
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa Junior, Maurício José de
dc.subject.por.fl_str_mv Estética
Cinema
Jacques Rancière
Gilles Deleuze
Regime estético
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Estética
Cinema
Jacques Rancière
Gilles Deleuze
Regime estético
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description This thesis seeks to understand the aesthetics related to cinema in the different perspectives of two authors: Gilles Deleuze and Jacques Rancière. Trying to identify the phenomena of this art according to the looks of each, we reflect on a non-representative thought for cinematographic interpretations in their relationship with history. We understand that this interdisciplinary effort goes beyond the dissection of differences and anchors its bases in the communication of a sensitive. We intend to experience the research of these theoretical bodies involving us in the intense movement of passage that transcribes their marks from one regime of visibility from art to another. This journey during, small links are communicated. Immersed in the specificity of cinema images, we adopt a metaporal metod to understand how they can help to think the elements of an anti-representation in the analysis of films.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-12T19:27:46Z
2021-08-12T19:27:46Z
2021-05-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUSA JUNIOR, Maurício José de. De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière. 2021. 227 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5521
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32607
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5521
identifier_str_mv SOUSA JUNIOR, Maurício José de. De um regime a outro: perspectivas e diálogos do cinema em Deleuze e Rancière. 2021. 227 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, 2021. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5521
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32607
http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569688628887552