Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laia, Guilherme Alvarenga
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17879
Resumo: The telecommunications market is among the most competitive, as are many companies seeking spaces in concession areas. ANATEL (National Telecommunications Agency) is the body that oversees and regulates all companies in the industry through indicators. Multivariate analysis seeks to find and separate individuals in statistically equal groups. ANOVA basically divides the variability between groups and variation within groups, and compares the two. The method of k-means clustering method is a partition which aims n observations from k groups where each observation belongs to the group closest to the average. The objective of this study is to group similar businesses and to study which of them progressed and which regressed with respect to indicators. Descriptive statistics showed that Algar Telecom, Claro, Vivo and Tim improved from year to year, while the Oi was the one who progressed in the studied indicators. The hierarchical cluster analysis indicated that businesses are divided into three groups, both in 2014 as in 2015, though the groups are formed differently for each year. Algar was the company that achieved the best scores in both years studied, unlike Oi, which was the provider that had the lowest values in most indicators.
id UFU_bdc7905bfe10173270ba1f04a7a5b3af
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/17879
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATELTelecomunicaçãoIndicadores ANATELAnálise multivariadaTelefonia móvelTelecommunicationsANATEL indicatorsMultivariate analysisMobileEstatísticaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::ESTATISTICAThe telecommunications market is among the most competitive, as are many companies seeking spaces in concession areas. ANATEL (National Telecommunications Agency) is the body that oversees and regulates all companies in the industry through indicators. Multivariate analysis seeks to find and separate individuals in statistically equal groups. ANOVA basically divides the variability between groups and variation within groups, and compares the two. The method of k-means clustering method is a partition which aims n observations from k groups where each observation belongs to the group closest to the average. The objective of this study is to group similar businesses and to study which of them progressed and which regressed with respect to indicators. Descriptive statistics showed that Algar Telecom, Claro, Vivo and Tim improved from year to year, while the Oi was the one who progressed in the studied indicators. The hierarchical cluster analysis indicated that businesses are divided into three groups, both in 2014 as in 2015, though the groups are formed differently for each year. Algar was the company that achieved the best scores in both years studied, unlike Oi, which was the provider that had the lowest values in most indicators.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O mercado de telecomunicação está entre os mais concorridos, visto que são muitas empresas que buscam espaços em áreas de concessão. A ANATEL (Agência Nacional de Telecomunicações) é o órgão que fiscaliza e regulamenta todas as empresas do ramo por meio de indicadores. A análise multivariada busca encontrar e separar indivíduos em grupos estatisticamente iguais. A ANOVA basicamente divide a variabilidade entre grupos e variabilidade dentro dos grupos, e compara as duas. O método das k-médias é um método de agrupamento que objetiva particionar n observações dentre k grupos onde cada observação pertence ao grupo mais próximo da média. O objetivo deste trabalho é agrupar as empresas similares e estudar quais delas progrediram e quais regrediram com relação a seus indicadores. A estatística descritiva mostrou que Algar Telecom, Claro, Vivo e Tim melhoraram de um ano para outro, enquanto a Oi foi a única que progrediu nos indicadores estudados. A análise de agrupamento hierárquica indicou que as empresas se dividem em três grupos, tanto em 2014 quanto em 2015, entretanto os grupos se formaram de maneira diferente para cada ano. A Algar foi a empresa que obteve os melhores scores em ambos os anos estudados, ao contrário da Oi, que foi a prestadora que apresentou os valores mais baixos na maioria dos indicadores.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEstatísticaAraújo, Lúcio Borges dehttp://lattes.cnpq.br/1633451941969946Guimarães, Ednaldo CarvalhoPinto, Rogério de Melo CostaLaia, Guilherme Alvarenga2016-12-15T11:51:25Z2016-12-15T11:51:25Z2016-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLAIA, Guilherme Alvarenga. Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL. 2016. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Estatística) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17879porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2017-01-16T12:16:44Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/17879Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2017-01-16T12:16:44Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL
title Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL
spellingShingle Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL
Laia, Guilherme Alvarenga
Telecomunicação
Indicadores ANATEL
Análise multivariada
Telefonia móvel
Telecommunications
ANATEL indicators
Multivariate analysis
Mobile
Estatística
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::ESTATISTICA
title_short Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL
title_full Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL
title_fullStr Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL
title_full_unstemmed Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL
title_sort Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL
author Laia, Guilherme Alvarenga
author_facet Laia, Guilherme Alvarenga
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Araújo, Lúcio Borges de
http://lattes.cnpq.br/1633451941969946
Guimarães, Ednaldo Carvalho
Pinto, Rogério de Melo Costa
dc.contributor.author.fl_str_mv Laia, Guilherme Alvarenga
dc.subject.por.fl_str_mv Telecomunicação
Indicadores ANATEL
Análise multivariada
Telefonia móvel
Telecommunications
ANATEL indicators
Multivariate analysis
Mobile
Estatística
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::ESTATISTICA
topic Telecomunicação
Indicadores ANATEL
Análise multivariada
Telefonia móvel
Telecommunications
ANATEL indicators
Multivariate analysis
Mobile
Estatística
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::ESTATISTICA
description The telecommunications market is among the most competitive, as are many companies seeking spaces in concession areas. ANATEL (National Telecommunications Agency) is the body that oversees and regulates all companies in the industry through indicators. Multivariate analysis seeks to find and separate individuals in statistically equal groups. ANOVA basically divides the variability between groups and variation within groups, and compares the two. The method of k-means clustering method is a partition which aims n observations from k groups where each observation belongs to the group closest to the average. The objective of this study is to group similar businesses and to study which of them progressed and which regressed with respect to indicators. Descriptive statistics showed that Algar Telecom, Claro, Vivo and Tim improved from year to year, while the Oi was the one who progressed in the studied indicators. The hierarchical cluster analysis indicated that businesses are divided into three groups, both in 2014 as in 2015, though the groups are formed differently for each year. Algar was the company that achieved the best scores in both years studied, unlike Oi, which was the provider that had the lowest values in most indicators.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-15T11:51:25Z
2016-12-15T11:51:25Z
2016-06-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LAIA, Guilherme Alvarenga. Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL. 2016. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Estatística) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17879
identifier_str_mv LAIA, Guilherme Alvarenga. Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL. 2016. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Estatística) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17879
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Estatística
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Estatística
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711383058972672