Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17879 |
Resumo: | The telecommunications market is among the most competitive, as are many companies seeking spaces in concession areas. ANATEL (National Telecommunications Agency) is the body that oversees and regulates all companies in the industry through indicators. Multivariate analysis seeks to find and separate individuals in statistically equal groups. ANOVA basically divides the variability between groups and variation within groups, and compares the two. The method of k-means clustering method is a partition which aims n observations from k groups where each observation belongs to the group closest to the average. The objective of this study is to group similar businesses and to study which of them progressed and which regressed with respect to indicators. Descriptive statistics showed that Algar Telecom, Claro, Vivo and Tim improved from year to year, while the Oi was the one who progressed in the studied indicators. The hierarchical cluster analysis indicated that businesses are divided into three groups, both in 2014 as in 2015, though the groups are formed differently for each year. Algar was the company that achieved the best scores in both years studied, unlike Oi, which was the provider that had the lowest values in most indicators. |
id |
UFU_bdc7905bfe10173270ba1f04a7a5b3af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/17879 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATELTelecomunicaçãoIndicadores ANATELAnálise multivariadaTelefonia móvelTelecommunicationsANATEL indicatorsMultivariate analysisMobileEstatísticaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::ESTATISTICAThe telecommunications market is among the most competitive, as are many companies seeking spaces in concession areas. ANATEL (National Telecommunications Agency) is the body that oversees and regulates all companies in the industry through indicators. Multivariate analysis seeks to find and separate individuals in statistically equal groups. ANOVA basically divides the variability between groups and variation within groups, and compares the two. The method of k-means clustering method is a partition which aims n observations from k groups where each observation belongs to the group closest to the average. The objective of this study is to group similar businesses and to study which of them progressed and which regressed with respect to indicators. Descriptive statistics showed that Algar Telecom, Claro, Vivo and Tim improved from year to year, while the Oi was the one who progressed in the studied indicators. The hierarchical cluster analysis indicated that businesses are divided into three groups, both in 2014 as in 2015, though the groups are formed differently for each year. Algar was the company that achieved the best scores in both years studied, unlike Oi, which was the provider that had the lowest values in most indicators.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O mercado de telecomunicação está entre os mais concorridos, visto que são muitas empresas que buscam espaços em áreas de concessão. A ANATEL (Agência Nacional de Telecomunicações) é o órgão que fiscaliza e regulamenta todas as empresas do ramo por meio de indicadores. A análise multivariada busca encontrar e separar indivíduos em grupos estatisticamente iguais. A ANOVA basicamente divide a variabilidade entre grupos e variabilidade dentro dos grupos, e compara as duas. O método das k-médias é um método de agrupamento que objetiva particionar n observações dentre k grupos onde cada observação pertence ao grupo mais próximo da média. O objetivo deste trabalho é agrupar as empresas similares e estudar quais delas progrediram e quais regrediram com relação a seus indicadores. A estatística descritiva mostrou que Algar Telecom, Claro, Vivo e Tim melhoraram de um ano para outro, enquanto a Oi foi a única que progrediu nos indicadores estudados. A análise de agrupamento hierárquica indicou que as empresas se dividem em três grupos, tanto em 2014 quanto em 2015, entretanto os grupos se formaram de maneira diferente para cada ano. A Algar foi a empresa que obteve os melhores scores em ambos os anos estudados, ao contrário da Oi, que foi a prestadora que apresentou os valores mais baixos na maioria dos indicadores.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEstatísticaAraújo, Lúcio Borges dehttp://lattes.cnpq.br/1633451941969946Guimarães, Ednaldo CarvalhoPinto, Rogério de Melo CostaLaia, Guilherme Alvarenga2016-12-15T11:51:25Z2016-12-15T11:51:25Z2016-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLAIA, Guilherme Alvarenga. Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL. 2016. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Estatística) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17879porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2017-01-16T12:16:44Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/17879Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2017-01-16T12:16:44Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL |
title |
Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL |
spellingShingle |
Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL Laia, Guilherme Alvarenga Telecomunicação Indicadores ANATEL Análise multivariada Telefonia móvel Telecommunications ANATEL indicators Multivariate analysis Mobile Estatística CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::ESTATISTICA |
title_short |
Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL |
title_full |
Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL |
title_fullStr |
Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL |
title_full_unstemmed |
Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL |
title_sort |
Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL |
author |
Laia, Guilherme Alvarenga |
author_facet |
Laia, Guilherme Alvarenga |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Araújo, Lúcio Borges de http://lattes.cnpq.br/1633451941969946 Guimarães, Ednaldo Carvalho Pinto, Rogério de Melo Costa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Laia, Guilherme Alvarenga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Telecomunicação Indicadores ANATEL Análise multivariada Telefonia móvel Telecommunications ANATEL indicators Multivariate analysis Mobile Estatística CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::ESTATISTICA |
topic |
Telecomunicação Indicadores ANATEL Análise multivariada Telefonia móvel Telecommunications ANATEL indicators Multivariate analysis Mobile Estatística CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::ESTATISTICA |
description |
The telecommunications market is among the most competitive, as are many companies seeking spaces in concession areas. ANATEL (National Telecommunications Agency) is the body that oversees and regulates all companies in the industry through indicators. Multivariate analysis seeks to find and separate individuals in statistically equal groups. ANOVA basically divides the variability between groups and variation within groups, and compares the two. The method of k-means clustering method is a partition which aims n observations from k groups where each observation belongs to the group closest to the average. The objective of this study is to group similar businesses and to study which of them progressed and which regressed with respect to indicators. Descriptive statistics showed that Algar Telecom, Claro, Vivo and Tim improved from year to year, while the Oi was the one who progressed in the studied indicators. The hierarchical cluster analysis indicated that businesses are divided into three groups, both in 2014 as in 2015, though the groups are formed differently for each year. Algar was the company that achieved the best scores in both years studied, unlike Oi, which was the provider that had the lowest values in most indicators. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-15T11:51:25Z 2016-12-15T11:51:25Z 2016-06-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LAIA, Guilherme Alvarenga. Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL. 2016. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Estatística) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17879 |
identifier_str_mv |
LAIA, Guilherme Alvarenga. Comparação e agrupamento de empresas de telecomunicação de acordo com a avaliação da ANATEL. 2016. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Estatística) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17879 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Estatística |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711383058972672 |