Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336 |
Resumo: | This study tried to focus upon the academic reception which the psychogenetic theory of learning the written symbolic system had among the teachers in the schools of the fundamental level in Uberlândia. Emília Ferreiro directly, Jean Piaget and Lev Vigotski indirectly were brought into the scene as well. The research approach was qualitative and the instruments used in the research were the following: a questionnaire and an oral interview. The analysis of data shows that linguistic knowledge is vital in the task of teaching the written system and that the teachers usually have a misconception of Ferreiro's psychogenetic theory. |
id |
UFU_c4e08b2a337321230f304926f422df2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/15336 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília FerreiroLingüística aplicadaEscritaFerreiro, EmíliaEnsinoAprendizagemPsicogênese da escritaEnsino aprendizagemConhecimento lingüísticoPsychogenesis of the writingTeaching- LearningLinguistic knowledgeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis study tried to focus upon the academic reception which the psychogenetic theory of learning the written symbolic system had among the teachers in the schools of the fundamental level in Uberlândia. Emília Ferreiro directly, Jean Piaget and Lev Vigotski indirectly were brought into the scene as well. The research approach was qualitative and the instruments used in the research were the following: a questionnaire and an oral interview. The analysis of data shows that linguistic knowledge is vital in the task of teaching the written system and that the teachers usually have a misconception of Ferreiro's psychogenetic theory.Mestre em LingüísticaEste estudo procurou focar a recepção acadêmica que a teoria psicogenética do desenvolvimento e da aprendizagem do sistema de escrita teve entre os professores nas escolas da rede municipal de Uberlândia. Emília Ferreiro, assim como Jean Piaget e Lev Vigotski serviram de base de referência teórica nesse trabalho. O método de pesquisa foi quantitativo/interpretativista e os instrumentos utilizados na pesquisa foram: questionário e entrevistas orais. A análise dos dados mostra que o conhecimento lingüístico é vital na tarefa de ensinar o sistema escrito e que o professor tem um conceito equivocado da teoria psicogenética de Ferreiro.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em Estudos LinguísticosLinguística Letras e ArtesUFUJesus, Osvaldo Freitas dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787932E9Freitas, Alice Cunha dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791984E7Maimone, Eulália Henriqueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793941Y7Gonçalves, Júnia Alba2016-06-22T18:42:17Z2009-01-232016-06-22T18:42:17Z2008-10-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfGONÇALVES, Júnia Alba. Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro. 2008. 92 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2016-06-23T07:21:59Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/15336Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2016-06-23T07:21:59Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro |
title |
Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro |
spellingShingle |
Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro Gonçalves, Júnia Alba Lingüística aplicada Escrita Ferreiro, Emília Ensino Aprendizagem Psicogênese da escrita Ensino aprendizagem Conhecimento lingüístico Psychogenesis of the writing Teaching- Learning Linguistic knowledge CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro |
title_full |
Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro |
title_fullStr |
Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro |
title_full_unstemmed |
Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro |
title_sort |
Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro |
author |
Gonçalves, Júnia Alba |
author_facet |
Gonçalves, Júnia Alba |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Jesus, Osvaldo Freitas de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787932E9 Freitas, Alice Cunha de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791984E7 Maimone, Eulália Henriques http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793941Y7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Júnia Alba |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lingüística aplicada Escrita Ferreiro, Emília Ensino Aprendizagem Psicogênese da escrita Ensino aprendizagem Conhecimento lingüístico Psychogenesis of the writing Teaching- Learning Linguistic knowledge CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Lingüística aplicada Escrita Ferreiro, Emília Ensino Aprendizagem Psicogênese da escrita Ensino aprendizagem Conhecimento lingüístico Psychogenesis of the writing Teaching- Learning Linguistic knowledge CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This study tried to focus upon the academic reception which the psychogenetic theory of learning the written symbolic system had among the teachers in the schools of the fundamental level in Uberlândia. Emília Ferreiro directly, Jean Piaget and Lev Vigotski indirectly were brought into the scene as well. The research approach was qualitative and the instruments used in the research were the following: a questionnaire and an oral interview. The analysis of data shows that linguistic knowledge is vital in the task of teaching the written system and that the teachers usually have a misconception of Ferreiro's psychogenetic theory. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-10-29 2009-01-23 2016-06-22T18:42:17Z 2016-06-22T18:42:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GONÇALVES, Júnia Alba. Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro. 2008. 92 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336 |
identifier_str_mv |
GONÇALVES, Júnia Alba. Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro. 2008. 92 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos Linguística Letras e Artes UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos Linguística Letras e Artes UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711440547151872 |