A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22539 |
Resumo: | The present work is a memorial of my life trajectory and the experiences as an artist-teacher that instigated reflections on being (profession) / being (briefly) a teacher. In it, I dive into memory to find in my trajectory the first artistic manifestations that unfolded in me as I relate to the world, weaving a mantle of connections between these experiences and their reverberations in my formation as a human being. I experience the exercise of spinning my Life Line; identifying traces of the artistic relationship with the world that still reverberate in me. Walking towards the implications that led me to reflect on my experience as a mediator of theatrical experiments, I punctuate concerns and difficulties related to the degree during my graduation in Theater at UFU. As a counterpoint, I identify experiences outside the University that instigated me to better understand my confrontation with the art of being a teacher. In order to develop this reflection, I choose one of the experiences I had giving theatre workshops, dismembering the step by step of identifying a possible failure as coordinator of the process. From this specific clipping, I propose a reflection on the importance of the outstanding experience as a trigger for the professional and poetic choice of the artist-teacher that I intend to discover and build: the teacher-player. |
id |
UFU_df5913b29d52aeb463ac36a9a7b158c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/22539 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.La saga de un artista-docente: reflexiones sobre trayectoria, formación y transformación del ser/estar profesor.TrajetóriaFormação e transformação do professorExperiênciaTeatroProfessor-jogadorTrajectoryTeacher formation and transformationExperienceTheaterTeacher-playerCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThe present work is a memorial of my life trajectory and the experiences as an artist-teacher that instigated reflections on being (profession) / being (briefly) a teacher. In it, I dive into memory to find in my trajectory the first artistic manifestations that unfolded in me as I relate to the world, weaving a mantle of connections between these experiences and their reverberations in my formation as a human being. I experience the exercise of spinning my Life Line; identifying traces of the artistic relationship with the world that still reverberate in me. Walking towards the implications that led me to reflect on my experience as a mediator of theatrical experiments, I punctuate concerns and difficulties related to the degree during my graduation in Theater at UFU. As a counterpoint, I identify experiences outside the University that instigated me to better understand my confrontation with the art of being a teacher. In order to develop this reflection, I choose one of the experiences I had giving theatre workshops, dismembering the step by step of identifying a possible failure as coordinator of the process. From this specific clipping, I propose a reflection on the importance of the outstanding experience as a trigger for the professional and poetic choice of the artist-teacher that I intend to discover and build: the teacher-player.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O presente trabalho é um memorial de minha trajetória de vida e das experiências como artista-docente que instigaram reflexões sobre o ser/estar professor. Nele, mergulho na memória para encontrar em minha trajetória as primeiras manifestações artísticas que desabrocharam em mim ao relacionar-me com o mundo, tecendo um manto de conexões entre essas experiências e suas reverberações em minha formação como ser humano. Experimento o exercício de fiar minha Linha da Vida, identificando traços da relação artística com o mundo que ainda reverberam em mim. Caminhando em direção às implicações que me levaram a refletir sobre minha experiência como mediador de experimentações teatrais, pontuo inquietações e dificuldades relativas à licenciatura durante minha graduação em Teatro na UFU. Como um contraponto, identifico vivências fora da Universidade que me instigaram a entender melhor meu confronto com a arte de ser professor. Para desenvolver essa reflexão, escolho uma das experiências que tive como oficineiro de teatro, desmembrando o passo a passo da identificação de um possível fracasso como coordenador do processo. A partir desse recorte específico, proponho uma reflexão sobre a importância da experiência destacada como disparadora da escolha profissional e poética do artista-docente que pretendo me descobrir e construir: o professor-jogador.Universidade Federal de UberlândiaBrasilTeatroCaon, Paulina Mariahttp://lattes.cnpq.br/4440863322840233Araújo, Getulio Góis dehttp://lattes.cnpq.br/7690268859297491Perobelli, Mariene Hundertmarckhttp://lattes.cnpq.br/8717030351042625Silva, Lucas de Lima2018-10-09T20:35:01Z2018-10-09T20:35:01Z2018-07-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Lucas de Lima. A saga de um artista-docente: reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. 2018. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teatro) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22539porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2018-10-09T20:35:01Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/22539Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2018-10-09T20:35:01Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. La saga de un artista-docente: reflexiones sobre trayectoria, formación y transformación del ser/estar profesor. |
title |
A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. |
spellingShingle |
A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. Silva, Lucas de Lima Trajetória Formação e transformação do professor Experiência Teatro Professor-jogador Trajectory Teacher formation and transformation Experience Theater Teacher-player CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. |
title_full |
A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. |
title_fullStr |
A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. |
title_full_unstemmed |
A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. |
title_sort |
A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. |
author |
Silva, Lucas de Lima |
author_facet |
Silva, Lucas de Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Caon, Paulina Maria http://lattes.cnpq.br/4440863322840233 Araújo, Getulio Góis de http://lattes.cnpq.br/7690268859297491 Perobelli, Mariene Hundertmarck http://lattes.cnpq.br/8717030351042625 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lucas de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trajetória Formação e transformação do professor Experiência Teatro Professor-jogador Trajectory Teacher formation and transformation Experience Theater Teacher-player CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
topic |
Trajetória Formação e transformação do professor Experiência Teatro Professor-jogador Trajectory Teacher formation and transformation Experience Theater Teacher-player CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
The present work is a memorial of my life trajectory and the experiences as an artist-teacher that instigated reflections on being (profession) / being (briefly) a teacher. In it, I dive into memory to find in my trajectory the first artistic manifestations that unfolded in me as I relate to the world, weaving a mantle of connections between these experiences and their reverberations in my formation as a human being. I experience the exercise of spinning my Life Line; identifying traces of the artistic relationship with the world that still reverberate in me. Walking towards the implications that led me to reflect on my experience as a mediator of theatrical experiments, I punctuate concerns and difficulties related to the degree during my graduation in Theater at UFU. As a counterpoint, I identify experiences outside the University that instigated me to better understand my confrontation with the art of being a teacher. In order to develop this reflection, I choose one of the experiences I had giving theatre workshops, dismembering the step by step of identifying a possible failure as coordinator of the process. From this specific clipping, I propose a reflection on the importance of the outstanding experience as a trigger for the professional and poetic choice of the artist-teacher that I intend to discover and build: the teacher-player. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-09T20:35:01Z 2018-10-09T20:35:01Z 2018-07-11 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Lucas de Lima. A saga de um artista-docente: reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. 2018. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teatro) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22539 |
identifier_str_mv |
SILVA, Lucas de Lima. A saga de um artista-docente: reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. 2018. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teatro) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Teatro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Teatro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569625236176896 |