A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lucas de Lima
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22539
Resumo: The present work is a memorial of my life trajectory and the experiences as an artist-teacher that instigated reflections on being (profession) / being (briefly) a teacher. In it, I dive into memory to find in my trajectory the first artistic manifestations that unfolded in me as I relate to the world, weaving a mantle of connections between these experiences and their reverberations in my formation as a human being. I experience the exercise of spinning my Life Line; identifying traces of the artistic relationship with the world that still reverberate in me. Walking towards the implications that led me to reflect on my experience as a mediator of theatrical experiments, I punctuate concerns and difficulties related to the degree during my graduation in Theater at UFU. As a counterpoint, I identify experiences outside the University that instigated me to better understand my confrontation with the art of being a teacher. In order to develop this reflection, I choose one of the experiences I had giving theatre workshops, dismembering the step by step of identifying a possible failure as coordinator of the process. From this specific clipping, I propose a reflection on the importance of the outstanding experience as a trigger for the professional and poetic choice of the artist-teacher that I intend to discover and build: the teacher-player.
id UFU_df5913b29d52aeb463ac36a9a7b158c5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/22539
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.La saga de un artista-docente: reflexiones sobre trayectoria, formación y transformación del ser/estar profesor.TrajetóriaFormação e transformação do professorExperiênciaTeatroProfessor-jogadorTrajectoryTeacher formation and transformationExperienceTheaterTeacher-playerCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThe present work is a memorial of my life trajectory and the experiences as an artist-teacher that instigated reflections on being (profession) / being (briefly) a teacher. In it, I dive into memory to find in my trajectory the first artistic manifestations that unfolded in me as I relate to the world, weaving a mantle of connections between these experiences and their reverberations in my formation as a human being. I experience the exercise of spinning my Life Line; identifying traces of the artistic relationship with the world that still reverberate in me. Walking towards the implications that led me to reflect on my experience as a mediator of theatrical experiments, I punctuate concerns and difficulties related to the degree during my graduation in Theater at UFU. As a counterpoint, I identify experiences outside the University that instigated me to better understand my confrontation with the art of being a teacher. In order to develop this reflection, I choose one of the experiences I had giving theatre workshops, dismembering the step by step of identifying a possible failure as coordinator of the process. From this specific clipping, I propose a reflection on the importance of the outstanding experience as a trigger for the professional and poetic choice of the artist-teacher that I intend to discover and build: the teacher-player.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O presente trabalho é um memorial de minha trajetória de vida e das experiências como artista-docente que instigaram reflexões sobre o ser/estar professor. Nele, mergulho na memória para encontrar em minha trajetória as primeiras manifestações artísticas que desabrocharam em mim ao relacionar-me com o mundo, tecendo um manto de conexões entre essas experiências e suas reverberações em minha formação como ser humano. Experimento o exercício de fiar minha Linha da Vida, identificando traços da relação artística com o mundo que ainda reverberam em mim. Caminhando em direção às implicações que me levaram a refletir sobre minha experiência como mediador de experimentações teatrais, pontuo inquietações e dificuldades relativas à licenciatura durante minha graduação em Teatro na UFU. Como um contraponto, identifico vivências fora da Universidade que me instigaram a entender melhor meu confronto com a arte de ser professor. Para desenvolver essa reflexão, escolho uma das experiências que tive como oficineiro de teatro, desmembrando o passo a passo da identificação de um possível fracasso como coordenador do processo. A partir desse recorte específico, proponho uma reflexão sobre a importância da experiência destacada como disparadora da escolha profissional e poética do artista-docente que pretendo me descobrir e construir: o professor-jogador.Universidade Federal de UberlândiaBrasilTeatroCaon, Paulina Mariahttp://lattes.cnpq.br/4440863322840233Araújo, Getulio Góis dehttp://lattes.cnpq.br/7690268859297491Perobelli, Mariene Hundertmarckhttp://lattes.cnpq.br/8717030351042625Silva, Lucas de Lima2018-10-09T20:35:01Z2018-10-09T20:35:01Z2018-07-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Lucas de Lima. A saga de um artista-docente: reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. 2018. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teatro) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22539porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2018-10-09T20:35:01Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/22539Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2018-10-09T20:35:01Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.
La saga de un artista-docente: reflexiones sobre trayectoria, formación y transformación del ser/estar profesor.
title A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.
spellingShingle A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.
Silva, Lucas de Lima
Trajetória
Formação e transformação do professor
Experiência
Teatro
Professor-jogador
Trajectory
Teacher formation and transformation
Experience
Theater
Teacher-player
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.
title_full A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.
title_fullStr A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.
title_full_unstemmed A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.
title_sort A saga de um artista-docente: Reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor.
author Silva, Lucas de Lima
author_facet Silva, Lucas de Lima
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Caon, Paulina Maria
http://lattes.cnpq.br/4440863322840233
Araújo, Getulio Góis de
http://lattes.cnpq.br/7690268859297491
Perobelli, Mariene Hundertmarck
http://lattes.cnpq.br/8717030351042625
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lucas de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Trajetória
Formação e transformação do professor
Experiência
Teatro
Professor-jogador
Trajectory
Teacher formation and transformation
Experience
Theater
Teacher-player
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
topic Trajetória
Formação e transformação do professor
Experiência
Teatro
Professor-jogador
Trajectory
Teacher formation and transformation
Experience
Theater
Teacher-player
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description The present work is a memorial of my life trajectory and the experiences as an artist-teacher that instigated reflections on being (profession) / being (briefly) a teacher. In it, I dive into memory to find in my trajectory the first artistic manifestations that unfolded in me as I relate to the world, weaving a mantle of connections between these experiences and their reverberations in my formation as a human being. I experience the exercise of spinning my Life Line; identifying traces of the artistic relationship with the world that still reverberate in me. Walking towards the implications that led me to reflect on my experience as a mediator of theatrical experiments, I punctuate concerns and difficulties related to the degree during my graduation in Theater at UFU. As a counterpoint, I identify experiences outside the University that instigated me to better understand my confrontation with the art of being a teacher. In order to develop this reflection, I choose one of the experiences I had giving theatre workshops, dismembering the step by step of identifying a possible failure as coordinator of the process. From this specific clipping, I propose a reflection on the importance of the outstanding experience as a trigger for the professional and poetic choice of the artist-teacher that I intend to discover and build: the teacher-player.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-09T20:35:01Z
2018-10-09T20:35:01Z
2018-07-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Lucas de Lima. A saga de um artista-docente: reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. 2018. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teatro) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22539
identifier_str_mv SILVA, Lucas de Lima. A saga de um artista-docente: reflexões sobre trajetória, formação e transformação do ser/estar professor. 2018. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teatro) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22539
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Teatro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Teatro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569625236176896