Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13994
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9
Resumo: This presente study debates the importance of the using of games, as a methodologic choice of Mathematic study, to the children between Five and seven years old. This research uses primary sistematization of theoric knowledge and methodologic about the using of games, to overcome the existing deficiency in this education. Has the objective to study, identify, analise and describe the main contribution of the games in development of pedagogic practice and in the significance knowledge aquisition. The study stars from a characterization of the Mathematic education nowadays, based in the documents: Referencial Curricular For Child Education and Curricilar Parameters For The Fundamental Education. It is based in researches accounts about Mathematic educatioto see wich practices have been developed and the possible cause of school failure. It makes a survey of pedagogic trends in education to identify the most convenient in the current context. After walking through this theoric way, finds the necessary clarification wich justify the using of gamesas a methodologic resource to learning end development of child, between Five and seven years old, to favor the Mathematic education. Uses as theoric foundation the assumptions of the theory Historic-Cultural, based in Vygotsky, Leontiev and Elkonin studies. So, it deeps the theoric knowledge about this theme, with the aim to clear and contribute in the teachers formation, Who wants a rephrasing of Mathematic education and a comprehension of the importance in using games as the main activity of the child.
id UFU_ed01d89b3f48b53022e4113edbdc68f6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13994
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemáticaEducação MatemáticaAprendizagemJogosTeoria Histórico-CulturalMathematics educationLearningGamesHistoric-cultural theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis presente study debates the importance of the using of games, as a methodologic choice of Mathematic study, to the children between Five and seven years old. This research uses primary sistematization of theoric knowledge and methodologic about the using of games, to overcome the existing deficiency in this education. Has the objective to study, identify, analise and describe the main contribution of the games in development of pedagogic practice and in the significance knowledge aquisition. The study stars from a characterization of the Mathematic education nowadays, based in the documents: Referencial Curricular For Child Education and Curricilar Parameters For The Fundamental Education. It is based in researches accounts about Mathematic educatioto see wich practices have been developed and the possible cause of school failure. It makes a survey of pedagogic trends in education to identify the most convenient in the current context. After walking through this theoric way, finds the necessary clarification wich justify the using of gamesas a methodologic resource to learning end development of child, between Five and seven years old, to favor the Mathematic education. Uses as theoric foundation the assumptions of the theory Historic-Cultural, based in Vygotsky, Leontiev and Elkonin studies. So, it deeps the theoric knowledge about this theme, with the aim to clear and contribute in the teachers formation, Who wants a rephrasing of Mathematic education and a comprehension of the importance in using games as the main activity of the child.Mestre em EducaçãoA presente dissertação discute a importância do uso dos jogos, como uma alternativa metodológica ao ensino de Matemática, voltado às crianças entre cinco e sete anos de idade. Esta pesquisa utiliza primariamente uma sistematização de conhecimentos teóricos e metodológicos sobre o uso dos jogos, de modo a superar as deficiências existentes neste ensino. Tem como objetivo estudar, identificar, analisar e descrever as principais contribuições dos jogos no desenvolvimento da prática pedagógica e na aquisição da aprendizagem significativa. O estudo inicia por uma caracterização do ensino de Matemática na atualidade, baseada nos documentos: Referencial Curricular para Educação Infantil e Parâmetros Curriculares para o Ensino Fundamental. Baseia-se em relatos de pesquisas sobre o ensino da Matemática para verificar quais práticas têm sido desenvolvidas e os possíveis causadores do fracasso escolar. Realiza um levantamento das Tendências Pedagógicas de ensino para identificar a mais adequada ao contexto atual. Após a realização desse caminho teórico, encontra os esclarecimentos necessários que justifiquem o uso dos jogos como um recurso metodológico primordial à aprendizagem e ao desenvolvimento da criança, entre cinco e sete anos de idade, favorecendo o ensino de Matemática. Utiliza como fundamentação teórica os pressupostos da teoria Histórico-cultural, baseados nos estudos de Vygotsky, Leontiev e Elkonin. Desta forma, aprofunda conhecimentos teóricos sobre a temática em questão, com o intuito de esclarecer e contribuir na formação de professores que buscam uma reformulação do ensino de matemática e uma compreensão da importância do uso dos jogos como a principal atividade da criança.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUOliveira, Guilherme Saramago dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716291A6França, Polyana Imolesi Silveira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4755206Z0Silva, Sarita Medina dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772657H9Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza2016-06-22T18:36:41Z2015-04-232016-06-22T18:36:41Z2015-01-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfCARCANHOLO, Flávia Pimenta de Souza. Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática. 2015. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13994https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-03-15T22:35:48Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13994Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-03-15T22:35:48Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática
title Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática
spellingShingle Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática
Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza
Educação Matemática
Aprendizagem
Jogos
Teoria Histórico-Cultural
Mathematics education
Learning
Games
Historic-cultural theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática
title_full Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática
title_fullStr Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática
title_full_unstemmed Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática
title_sort Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática
author Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza
author_facet Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Guilherme Saramago de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716291A6
França, Polyana Imolesi Silveira de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4755206Z0
Silva, Sarita Medina da
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772657H9
dc.contributor.author.fl_str_mv Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Aprendizagem
Jogos
Teoria Histórico-Cultural
Mathematics education
Learning
Games
Historic-cultural theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação Matemática
Aprendizagem
Jogos
Teoria Histórico-Cultural
Mathematics education
Learning
Games
Historic-cultural theory
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This presente study debates the importance of the using of games, as a methodologic choice of Mathematic study, to the children between Five and seven years old. This research uses primary sistematization of theoric knowledge and methodologic about the using of games, to overcome the existing deficiency in this education. Has the objective to study, identify, analise and describe the main contribution of the games in development of pedagogic practice and in the significance knowledge aquisition. The study stars from a characterization of the Mathematic education nowadays, based in the documents: Referencial Curricular For Child Education and Curricilar Parameters For The Fundamental Education. It is based in researches accounts about Mathematic educatioto see wich practices have been developed and the possible cause of school failure. It makes a survey of pedagogic trends in education to identify the most convenient in the current context. After walking through this theoric way, finds the necessary clarification wich justify the using of gamesas a methodologic resource to learning end development of child, between Five and seven years old, to favor the Mathematic education. Uses as theoric foundation the assumptions of the theory Historic-Cultural, based in Vygotsky, Leontiev and Elkonin studies. So, it deeps the theoric knowledge about this theme, with the aim to clear and contribute in the teachers formation, Who wants a rephrasing of Mathematic education and a comprehension of the importance in using games as the main activity of the child.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-23
2015-01-27
2016-06-22T18:36:41Z
2016-06-22T18:36:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARCANHOLO, Flávia Pimenta de Souza. Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática. 2015. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13994
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9
identifier_str_mv CARCANHOLO, Flávia Pimenta de Souza. Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática. 2015. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13994
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711484075638784