Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13994 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9 |
Resumo: | This presente study debates the importance of the using of games, as a methodologic choice of Mathematic study, to the children between Five and seven years old. This research uses primary sistematization of theoric knowledge and methodologic about the using of games, to overcome the existing deficiency in this education. Has the objective to study, identify, analise and describe the main contribution of the games in development of pedagogic practice and in the significance knowledge aquisition. The study stars from a characterization of the Mathematic education nowadays, based in the documents: Referencial Curricular For Child Education and Curricilar Parameters For The Fundamental Education. It is based in researches accounts about Mathematic educatioto see wich practices have been developed and the possible cause of school failure. It makes a survey of pedagogic trends in education to identify the most convenient in the current context. After walking through this theoric way, finds the necessary clarification wich justify the using of gamesas a methodologic resource to learning end development of child, between Five and seven years old, to favor the Mathematic education. Uses as theoric foundation the assumptions of the theory Historic-Cultural, based in Vygotsky, Leontiev and Elkonin studies. So, it deeps the theoric knowledge about this theme, with the aim to clear and contribute in the teachers formation, Who wants a rephrasing of Mathematic education and a comprehension of the importance in using games as the main activity of the child. |
id |
UFU_ed01d89b3f48b53022e4113edbdc68f6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/13994 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemáticaEducação MatemáticaAprendizagemJogosTeoria Histórico-CulturalMathematics educationLearningGamesHistoric-cultural theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis presente study debates the importance of the using of games, as a methodologic choice of Mathematic study, to the children between Five and seven years old. This research uses primary sistematization of theoric knowledge and methodologic about the using of games, to overcome the existing deficiency in this education. Has the objective to study, identify, analise and describe the main contribution of the games in development of pedagogic practice and in the significance knowledge aquisition. The study stars from a characterization of the Mathematic education nowadays, based in the documents: Referencial Curricular For Child Education and Curricilar Parameters For The Fundamental Education. It is based in researches accounts about Mathematic educatioto see wich practices have been developed and the possible cause of school failure. It makes a survey of pedagogic trends in education to identify the most convenient in the current context. After walking through this theoric way, finds the necessary clarification wich justify the using of gamesas a methodologic resource to learning end development of child, between Five and seven years old, to favor the Mathematic education. Uses as theoric foundation the assumptions of the theory Historic-Cultural, based in Vygotsky, Leontiev and Elkonin studies. So, it deeps the theoric knowledge about this theme, with the aim to clear and contribute in the teachers formation, Who wants a rephrasing of Mathematic education and a comprehension of the importance in using games as the main activity of the child.Mestre em EducaçãoA presente dissertação discute a importância do uso dos jogos, como uma alternativa metodológica ao ensino de Matemática, voltado às crianças entre cinco e sete anos de idade. Esta pesquisa utiliza primariamente uma sistematização de conhecimentos teóricos e metodológicos sobre o uso dos jogos, de modo a superar as deficiências existentes neste ensino. Tem como objetivo estudar, identificar, analisar e descrever as principais contribuições dos jogos no desenvolvimento da prática pedagógica e na aquisição da aprendizagem significativa. O estudo inicia por uma caracterização do ensino de Matemática na atualidade, baseada nos documentos: Referencial Curricular para Educação Infantil e Parâmetros Curriculares para o Ensino Fundamental. Baseia-se em relatos de pesquisas sobre o ensino da Matemática para verificar quais práticas têm sido desenvolvidas e os possíveis causadores do fracasso escolar. Realiza um levantamento das Tendências Pedagógicas de ensino para identificar a mais adequada ao contexto atual. Após a realização desse caminho teórico, encontra os esclarecimentos necessários que justifiquem o uso dos jogos como um recurso metodológico primordial à aprendizagem e ao desenvolvimento da criança, entre cinco e sete anos de idade, favorecendo o ensino de Matemática. Utiliza como fundamentação teórica os pressupostos da teoria Histórico-cultural, baseados nos estudos de Vygotsky, Leontiev e Elkonin. Desta forma, aprofunda conhecimentos teóricos sobre a temática em questão, com o intuito de esclarecer e contribuir na formação de professores que buscam uma reformulação do ensino de matemática e uma compreensão da importância do uso dos jogos como a principal atividade da criança.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUOliveira, Guilherme Saramago dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716291A6França, Polyana Imolesi Silveira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4755206Z0Silva, Sarita Medina dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772657H9Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza2016-06-22T18:36:41Z2015-04-232016-06-22T18:36:41Z2015-01-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfCARCANHOLO, Flávia Pimenta de Souza. Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática. 2015. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13994https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-03-15T22:35:48Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13994Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-03-15T22:35:48Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática |
title |
Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática |
spellingShingle |
Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza Educação Matemática Aprendizagem Jogos Teoria Histórico-Cultural Mathematics education Learning Games Historic-cultural theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática |
title_full |
Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática |
title_fullStr |
Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática |
title_full_unstemmed |
Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática |
title_sort |
Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática |
author |
Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza |
author_facet |
Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Guilherme Saramago de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4716291A6 França, Polyana Imolesi Silveira de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4755206Z0 Silva, Sarita Medina da http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772657H9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carcanholo, Flávia Pimenta de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Aprendizagem Jogos Teoria Histórico-Cultural Mathematics education Learning Games Historic-cultural theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação Matemática Aprendizagem Jogos Teoria Histórico-Cultural Mathematics education Learning Games Historic-cultural theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This presente study debates the importance of the using of games, as a methodologic choice of Mathematic study, to the children between Five and seven years old. This research uses primary sistematization of theoric knowledge and methodologic about the using of games, to overcome the existing deficiency in this education. Has the objective to study, identify, analise and describe the main contribution of the games in development of pedagogic practice and in the significance knowledge aquisition. The study stars from a characterization of the Mathematic education nowadays, based in the documents: Referencial Curricular For Child Education and Curricilar Parameters For The Fundamental Education. It is based in researches accounts about Mathematic educatioto see wich practices have been developed and the possible cause of school failure. It makes a survey of pedagogic trends in education to identify the most convenient in the current context. After walking through this theoric way, finds the necessary clarification wich justify the using of gamesas a methodologic resource to learning end development of child, between Five and seven years old, to favor the Mathematic education. Uses as theoric foundation the assumptions of the theory Historic-Cultural, based in Vygotsky, Leontiev and Elkonin studies. So, it deeps the theoric knowledge about this theme, with the aim to clear and contribute in the teachers formation, Who wants a rephrasing of Mathematic education and a comprehension of the importance in using games as the main activity of the child. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-23 2015-01-27 2016-06-22T18:36:41Z 2016-06-22T18:36:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARCANHOLO, Flávia Pimenta de Souza. Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática. 2015. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13994 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9 |
identifier_str_mv |
CARCANHOLO, Flávia Pimenta de Souza. Os jogos como alternativa metodológica no ensino de matemática. 2015. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13994 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2015.9 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711484075638784 |