State reform and democratic management in Brazilian public university
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Administração Pública e Gestão Social |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5103 |
Resumo: | This article approaches the reform of the State implemented in 1990s, in Brazil, and its impacts on public universities, which needed to adapt to the new diversification and differentiation policy that measures their value by competitiveness and innovativeness. It gives prominence to the loss of control over the definition of its their identify, functions and management. University autonomy and management democratization identified as essential at to the resistance to managerialism. Social participation appears as a primordial element in democratic management of education. The article highlights that social movements, inside and outside universities, seek an effective sharing of power in the decision-making process. Although it attracts attention to the fact that universities keep a centralized and vertical management system that resist to suggestions and opinions forged in the new participatory spaces, the article mentions an emancipatory, democratic and creative reform of public university as alternative to confronting the neoliberal pressures. |
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State reform and democratic management in Brazilian public universityA reforma do estado e a gestão democrática na universidade pública brasileiraNeoliberalismoUniversidade PúblicaGestão DemocráticaParticipação Social.Gestão democrática em universidade pública brasileiraThis article approaches the reform of the State implemented in 1990s, in Brazil, and its impacts on public universities, which needed to adapt to the new diversification and differentiation policy that measures their value by competitiveness and innovativeness. It gives prominence to the loss of control over the definition of its their identify, functions and management. University autonomy and management democratization identified as essential at to the resistance to managerialism. Social participation appears as a primordial element in democratic management of education. The article highlights that social movements, inside and outside universities, seek an effective sharing of power in the decision-making process. Although it attracts attention to the fact that universities keep a centralized and vertical management system that resist to suggestions and opinions forged in the new participatory spaces, the article mentions an emancipatory, democratic and creative reform of public university as alternative to confronting the neoliberal pressures.Este artigo aborda a Reforma do Estado implementada na década de 1990, no Brasil, e seus impactos sobre as universidades públicas que necessitaram se adaptar à nova política de diversificação e diferenciação que mensura seu valor pela competitividade e capacidade de inovação. Destaca a perda de controle sobre a definição de sua identidade, funções e gestão. A autonomia universitária e a democratização da gestão são apontadas como fundamentais na resistência ao gerencialismo. A participação social comparece como elemento primordial na gestão democrática da educação. O artigo realça que movimentos sociais, dentro e fora das universidades, buscam a efetiva partilha de poder nas instâncias decisórias. Embora chame a atenção para o fato de que universidades mantêm uma gestão centralizada e vertical que resiste às ideias e opiniões forjadas nos novos espaços participativos, o artigo acena com uma reforma criativa, democrática e emancipatória da universidade pública como alternativa para enfrentamento das pressões neoliberais.Universidade Federal de Viçosa2017-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/mswordhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/510310.21118/apgs.v1i3.5103Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 194-204Administração Pública e Gestão Social; july-september 2017: 9(3)135-242; 194-204Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julio-septiembre 2017: 9(3) 135-242; 194-204Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 194-204Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 194-204Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 194-204Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 194-2042175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5103/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5103/htmlhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5103/4881Copyright (c) 2017 Administração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessTuríbio, Eliana VieiraSantos, Eloisa Helena2019-06-25T19:51:39Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5103Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-06-25T19:51:39Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
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