The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Jefferson Lindberght de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Paiva Jr, Fernando Gomes de, Xavier Filho, Jose Lindenberg Julião
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração Pública e Gestão Social
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662
Resumo: Abstract: Social demands assume the role of managers in the museum field, trained and recognized as cultural entrepreneurs despite theirsocial challenges facing the agency rescue citizenship. Therefore, the central question of the study is: How entrepreneurship occurs in acultural-educational activity of a museum? The "Programa de Formação do Jovem Artesão", as a sociocultural inclusion coordinated actionby a federal museum and a nonprofit institution, is the case study to identify the foundations of educational and cultural entrepreneurship. Athematic content analysis sought to words, phrases or sentences of the corpus. The results indicate the presence of relational skills thatenhance the relationship between members, creating a spirit of community and business opportunities with social benefits. Thecontributions of this study point to understand entrepreneurship in culture as social action that promotes collective and emancipatorybenefits to citizens.Palavras-chave: Educational and Cultural Entrepreneurship; Culture; Craft; Museum
id UFV-3_d425c795a13d6ff9549f32bcfc744155
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/4662
network_acronym_str UFV-3
network_name_str Administração Pública e Gestão Social
repository_id_str
spelling The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”A Emergência do Empreendedorismo Educativo-Cultural: O Programa de Formação do Jovem ArtesãoEmpreendedorismo Educativo-CulturalCulturaArtesanatoMuseu.EstadoGoverno e SociedadeAbstract: Social demands assume the role of managers in the museum field, trained and recognized as cultural entrepreneurs despite theirsocial challenges facing the agency rescue citizenship. Therefore, the central question of the study is: How entrepreneurship occurs in acultural-educational activity of a museum? The "Programa de Formação do Jovem Artesão", as a sociocultural inclusion coordinated actionby a federal museum and a nonprofit institution, is the case study to identify the foundations of educational and cultural entrepreneurship. Athematic content analysis sought to words, phrases or sentences of the corpus. The results indicate the presence of relational skills thatenhance the relationship between members, creating a spirit of community and business opportunities with social benefits. Thecontributions of this study point to understand entrepreneurship in culture as social action that promotes collective and emancipatorybenefits to citizens.Palavras-chave: Educational and Cultural Entrepreneurship; Culture; Craft; MuseumResumo: As exigências sociais pressupõem a atuação de gestores no campo museal, capacitados e reconhecidos como empreendedoresculturais devido a seu agenciamento social frente à desafios de resgate da cidadania. Desta forma, a questão central do estudo é Comoocorre o empreendedorismo em uma atividade educativo-cultural de um museu? O “Programa de Formação do Jovem Artesão”, por seruma ação de inclusão sociocultural coordenada por um museu federal e uma instituição sem fins lucrativos, é o caso de estudo paraidentificar as bases do empreendedorismo educativo-cultural. A análise de conteúdo temática buscou palavras, frases ou orações docorpus. Os resultados apontam para a presença de competências relacionais que potencializam o relacionamento entre integrantes,criando o espírito de coletividade e oportunidades de negócios com benefícios sociais. As contribuições deste estudo apontam para seentender o empreendedorismo na cultura como ação social que promove benefícios coletivos e emancipatórios aos cidadãos.Palavras-chave: Empreendedorismo Educativo-Cultural; Cultura; Artesanato; Museu.Universidade Federal de Viçosa2014-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/466210.21118/apgs.v7i1.4662Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52Administração Pública e Gestão Social; january-march 2015: 7(1) 1-52; 45-52Revista de Administração Pública e Gestão Social; Enero-marzo 2015: 7(1) 1-52; 45-52Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-522175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662/2411Sousa, Jefferson Lindberght dePaiva Jr, Fernando Gomes deXavier Filho, Jose Lindenberg Juliãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-25T19:51:09Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/4662Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-06-25T19:51:09Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”
A Emergência do Empreendedorismo Educativo-Cultural: O Programa de Formação do Jovem Artesão
title The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”
spellingShingle The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”
Sousa, Jefferson Lindberght de
Empreendedorismo Educativo-Cultural
Cultura
Artesanato
Museu.
Estado
Governo e Sociedade
title_short The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”
title_full The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”
title_fullStr The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”
title_full_unstemmed The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”
title_sort The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”
author Sousa, Jefferson Lindberght de
author_facet Sousa, Jefferson Lindberght de
Paiva Jr, Fernando Gomes de
Xavier Filho, Jose Lindenberg Julião
author_role author
author2 Paiva Jr, Fernando Gomes de
Xavier Filho, Jose Lindenberg Julião
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Jefferson Lindberght de
Paiva Jr, Fernando Gomes de
Xavier Filho, Jose Lindenberg Julião
dc.subject.por.fl_str_mv Empreendedorismo Educativo-Cultural
Cultura
Artesanato
Museu.
Estado
Governo e Sociedade
topic Empreendedorismo Educativo-Cultural
Cultura
Artesanato
Museu.
Estado
Governo e Sociedade
description Abstract: Social demands assume the role of managers in the museum field, trained and recognized as cultural entrepreneurs despite theirsocial challenges facing the agency rescue citizenship. Therefore, the central question of the study is: How entrepreneurship occurs in acultural-educational activity of a museum? The "Programa de Formação do Jovem Artesão", as a sociocultural inclusion coordinated actionby a federal museum and a nonprofit institution, is the case study to identify the foundations of educational and cultural entrepreneurship. Athematic content analysis sought to words, phrases or sentences of the corpus. The results indicate the presence of relational skills thatenhance the relationship between members, creating a spirit of community and business opportunities with social benefits. Thecontributions of this study point to understand entrepreneurship in culture as social action that promotes collective and emancipatorybenefits to citizens.Palavras-chave: Educational and Cultural Entrepreneurship; Culture; Craft; Museum
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662
10.21118/apgs.v7i1.4662
url https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662
identifier_str_mv 10.21118/apgs.v7i1.4662
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662/2411
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52
Administração Pública e Gestão Social; january-march 2015: 7(1) 1-52; 45-52
Revista de Administração Pública e Gestão Social; Enero-marzo 2015: 7(1) 1-52; 45-52
Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52
Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52
Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52
Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52
2175-5787
reponame:Administração Pública e Gestão Social
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Administração Pública e Gestão Social
collection Administração Pública e Gestão Social
repository.name.fl_str_mv Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv apgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br
_version_ 1788355336514568192