The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração Pública e Gestão Social |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662 |
Resumo: | Abstract: Social demands assume the role of managers in the museum field, trained and recognized as cultural entrepreneurs despite theirsocial challenges facing the agency rescue citizenship. Therefore, the central question of the study is: How entrepreneurship occurs in acultural-educational activity of a museum? The "Programa de Formação do Jovem Artesão", as a sociocultural inclusion coordinated actionby a federal museum and a nonprofit institution, is the case study to identify the foundations of educational and cultural entrepreneurship. Athematic content analysis sought to words, phrases or sentences of the corpus. The results indicate the presence of relational skills thatenhance the relationship between members, creating a spirit of community and business opportunities with social benefits. Thecontributions of this study point to understand entrepreneurship in culture as social action that promotes collective and emancipatorybenefits to citizens.Palavras-chave: Educational and Cultural Entrepreneurship; Culture; Craft; Museum |
id |
UFV-3_d425c795a13d6ff9549f32bcfc744155 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/4662 |
network_acronym_str |
UFV-3 |
network_name_str |
Administração Pública e Gestão Social |
repository_id_str |
|
spelling |
The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão”A Emergência do Empreendedorismo Educativo-Cultural: O Programa de Formação do Jovem ArtesãoEmpreendedorismo Educativo-CulturalCulturaArtesanatoMuseu.EstadoGoverno e SociedadeAbstract: Social demands assume the role of managers in the museum field, trained and recognized as cultural entrepreneurs despite theirsocial challenges facing the agency rescue citizenship. Therefore, the central question of the study is: How entrepreneurship occurs in acultural-educational activity of a museum? The "Programa de Formação do Jovem Artesão", as a sociocultural inclusion coordinated actionby a federal museum and a nonprofit institution, is the case study to identify the foundations of educational and cultural entrepreneurship. Athematic content analysis sought to words, phrases or sentences of the corpus. The results indicate the presence of relational skills thatenhance the relationship between members, creating a spirit of community and business opportunities with social benefits. Thecontributions of this study point to understand entrepreneurship in culture as social action that promotes collective and emancipatorybenefits to citizens.Palavras-chave: Educational and Cultural Entrepreneurship; Culture; Craft; MuseumResumo: As exigências sociais pressupõem a atuação de gestores no campo museal, capacitados e reconhecidos como empreendedoresculturais devido a seu agenciamento social frente à desafios de resgate da cidadania. Desta forma, a questão central do estudo é Comoocorre o empreendedorismo em uma atividade educativo-cultural de um museu? O “Programa de Formação do Jovem Artesão”, por seruma ação de inclusão sociocultural coordenada por um museu federal e uma instituição sem fins lucrativos, é o caso de estudo paraidentificar as bases do empreendedorismo educativo-cultural. A análise de conteúdo temática buscou palavras, frases ou orações docorpus. Os resultados apontam para a presença de competências relacionais que potencializam o relacionamento entre integrantes,criando o espírito de coletividade e oportunidades de negócios com benefícios sociais. As contribuições deste estudo apontam para seentender o empreendedorismo na cultura como ação social que promove benefícios coletivos e emancipatórios aos cidadãos.Palavras-chave: Empreendedorismo Educativo-Cultural; Cultura; Artesanato; Museu.Universidade Federal de Viçosa2014-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/466210.21118/apgs.v7i1.4662Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52Administração Pública e Gestão Social; january-march 2015: 7(1) 1-52; 45-52Revista de Administração Pública e Gestão Social; Enero-marzo 2015: 7(1) 1-52; 45-52Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-522175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662/2411Sousa, Jefferson Lindberght dePaiva Jr, Fernando Gomes deXavier Filho, Jose Lindenberg Juliãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-25T19:51:09Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/4662Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-06-25T19:51:09Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão” A Emergência do Empreendedorismo Educativo-Cultural: O Programa de Formação do Jovem Artesão |
title |
The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão” |
spellingShingle |
The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão” Sousa, Jefferson Lindberght de Empreendedorismo Educativo-Cultural Cultura Artesanato Museu. Estado Governo e Sociedade |
title_short |
The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão” |
title_full |
The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão” |
title_fullStr |
The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão” |
title_full_unstemmed |
The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão” |
title_sort |
The Emergence of Entrepreneurship Education-Cultural: The “Programa de Formação do Jovem Artesão” |
author |
Sousa, Jefferson Lindberght de |
author_facet |
Sousa, Jefferson Lindberght de Paiva Jr, Fernando Gomes de Xavier Filho, Jose Lindenberg Julião |
author_role |
author |
author2 |
Paiva Jr, Fernando Gomes de Xavier Filho, Jose Lindenberg Julião |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Jefferson Lindberght de Paiva Jr, Fernando Gomes de Xavier Filho, Jose Lindenberg Julião |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empreendedorismo Educativo-Cultural Cultura Artesanato Museu. Estado Governo e Sociedade |
topic |
Empreendedorismo Educativo-Cultural Cultura Artesanato Museu. Estado Governo e Sociedade |
description |
Abstract: Social demands assume the role of managers in the museum field, trained and recognized as cultural entrepreneurs despite theirsocial challenges facing the agency rescue citizenship. Therefore, the central question of the study is: How entrepreneurship occurs in acultural-educational activity of a museum? The "Programa de Formação do Jovem Artesão", as a sociocultural inclusion coordinated actionby a federal museum and a nonprofit institution, is the case study to identify the foundations of educational and cultural entrepreneurship. Athematic content analysis sought to words, phrases or sentences of the corpus. The results indicate the presence of relational skills thatenhance the relationship between members, creating a spirit of community and business opportunities with social benefits. Thecontributions of this study point to understand entrepreneurship in culture as social action that promotes collective and emancipatorybenefits to citizens.Palavras-chave: Educational and Cultural Entrepreneurship; Culture; Craft; Museum |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662 10.21118/apgs.v7i1.4662 |
url |
https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662 |
identifier_str_mv |
10.21118/apgs.v7i1.4662 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4662/2411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52 Administração Pública e Gestão Social; january-march 2015: 7(1) 1-52; 45-52 Revista de Administração Pública e Gestão Social; Enero-marzo 2015: 7(1) 1-52; 45-52 Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52 Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52 Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52 Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 45-52 2175-5787 reponame:Administração Pública e Gestão Social instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Administração Pública e Gestão Social |
collection |
Administração Pública e Gestão Social |
repository.name.fl_str_mv |
Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
apgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br |
_version_ |
1800211103356026880 |