Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Juliana de Fátima
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: dos Santos, Leonardo Tadeus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração Pública e Gestão Social
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5141
Resumo: This paper made a reflection of the reforms influence that had undertaken in Brazil during the government of Luiz Inácio Lula da Silva and Dilma Vana Rousseff. The aim is to analyze how the public sector reforms that took place in the country throughout the twentieth century were inserted in both government. It also sought to understand what was the government view in terms of building a societal public administration. The theoretical framework was built from the three public sector reforms experienced in the country: 1930, 1967 and 1995. Then the news published with the term "reform" on the website of the Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão were analyzed. The thematic analysis was used for addressing the data. In Lula government particularly, there were progress toward civil population participation in the federal government decisions, but that still require improvements.
id UFV-3_e16511a74d1a501099d21ff070e2f6a6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5141
network_acronym_str UFV-3
network_name_str Administração Pública e Gestão Social
repository_id_str
spelling Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?Administração Pública Brasileira no Século XXI - Caminhamos para Alguma Reforma?BurocraciaGerencialismoPartido dos Trabalhadores.Administração Pública e Reforma do EstadoThis paper made a reflection of the reforms influence that had undertaken in Brazil during the government of Luiz Inácio Lula da Silva and Dilma Vana Rousseff. The aim is to analyze how the public sector reforms that took place in the country throughout the twentieth century were inserted in both government. It also sought to understand what was the government view in terms of building a societal public administration. The theoretical framework was built from the three public sector reforms experienced in the country: 1930, 1967 and 1995. Then the news published with the term "reform" on the website of the Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão were analyzed. The thematic analysis was used for addressing the data. In Lula government particularly, there were progress toward civil population participation in the federal government decisions, but that still require improvements.Este trabalho faz uma reflexão sobre a influência das reformas já realizadas no Brasil nos governos Luiz Inácio Lula da Silva e Dilma Vana Rouseff. O objetivo do artigo é, portanto, analisar como as reformas ocorridas no país ao longo do século XX estão inseridas em ambos os governos. Também buscou-se compreender qual foi a abertura do Estado em termos da construção de uma administração pública societal. O referencial teórico foi construído a partir da compreensão das três reformas vivenciadas no país: 1930, 1967 e 1995. Em seguida foram analisadas as notícias publicadas no site do Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão com o termo “reforma”. Utilizou-se a análise temática de Bardin (2007) para o tratamento dos dados. Observou-se avanços em termos da participação de atores sociais nas decisões da administração pública federal, mas essa não foi desenvolvida ao longo de todo o período do governo PT.Universidade Federal de Viçosa2017-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/mswordhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/514110.21118/apgs.v1i3.5141Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-215Administração Pública e Gestão Social; july-september 2017: 9(3)135-242; 205-215Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julio-septiembre 2017: 9(3) 135-242; 205-215Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-215Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-215Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-215Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-2152175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5141/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5141/htmlhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5141/4887Copyright (c) 2017 Administração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Juliana de Fátimados Santos, Leonardo Tadeus2019-06-25T19:51:44Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5141Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-06-25T19:51:44Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?
Administração Pública Brasileira no Século XXI - Caminhamos para Alguma Reforma?
title Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?
spellingShingle Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?
Pinto, Juliana de Fátima
Burocracia
Gerencialismo
Partido dos Trabalhadores.
Administração Pública e Reforma do Estado
title_short Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?
title_full Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?
title_fullStr Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?
title_full_unstemmed Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?
title_sort Brazilian Public Administration in the XXI Century: did we advance to any reform?
author Pinto, Juliana de Fátima
author_facet Pinto, Juliana de Fátima
dos Santos, Leonardo Tadeus
author_role author
author2 dos Santos, Leonardo Tadeus
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Juliana de Fátima
dos Santos, Leonardo Tadeus
dc.subject.por.fl_str_mv Burocracia
Gerencialismo
Partido dos Trabalhadores.
Administração Pública e Reforma do Estado
topic Burocracia
Gerencialismo
Partido dos Trabalhadores.
Administração Pública e Reforma do Estado
description This paper made a reflection of the reforms influence that had undertaken in Brazil during the government of Luiz Inácio Lula da Silva and Dilma Vana Rousseff. The aim is to analyze how the public sector reforms that took place in the country throughout the twentieth century were inserted in both government. It also sought to understand what was the government view in terms of building a societal public administration. The theoretical framework was built from the three public sector reforms experienced in the country: 1930, 1967 and 1995. Then the news published with the term "reform" on the website of the Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão were analyzed. The thematic analysis was used for addressing the data. In Lula government particularly, there were progress toward civil population participation in the federal government decisions, but that still require improvements.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5141
10.21118/apgs.v1i3.5141
url https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5141
identifier_str_mv 10.21118/apgs.v1i3.5141
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5141/pdf
https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5141/html
https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5141/4887
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Administração Pública e Gestão Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Administração Pública e Gestão Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-215
Administração Pública e Gestão Social; july-september 2017: 9(3)135-242; 205-215
Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julio-septiembre 2017: 9(3) 135-242; 205-215
Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-215
Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-215
Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-215
Revista de Administração Pública e Gestão Social; julho-setembro 2017: 9(3) 135-242; 205-215
2175-5787
reponame:Administração Pública e Gestão Social
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Administração Pública e Gestão Social
collection Administração Pública e Gestão Social
repository.name.fl_str_mv Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv apgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br
_version_ 1800211103889752064