The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Elo (Viçosa, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381 |
Resumo: | Among the cities participating in the Trilhas Potiguares University Extension Program, in 2022, is Lagoa Salgada, which received the program team between July 31 and August 7, 2022. In this sense, this report of The experience analyzes the reflections built from the “lap reading” workshop, built according to the demands aimed at the area of Education, which aimed to encourage the practice of reading within schools with those responsible for the students. This experience promoted a reflection on the social role of reading and how it contributes to the initial formation of children, while allowing the trekkers to understand university extension in a non-assistance, interprofessional and interdisciplinary, in a significant importance for citizen education. |
id |
UFV-9_507efec99a6484e26ec5b6ff30d3e693 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15381 |
network_acronym_str |
UFV-9 |
network_name_str |
Elo (Viçosa, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)El papel social de la lectura: reflexiones del taller “lectura de vuelta” en el municipio de Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)O papel social da leitura: reflexões a partir da oficina “Leitura no Colo” no município Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)ExtensiónTrilhas potiguaresLectura de vueltaExtensãoTrilhas potiguaresLeitura no coloExtensionTrilhas potiguaresLap readingAmong the cities participating in the Trilhas Potiguares University Extension Program, in 2022, is Lagoa Salgada, which received the program team between July 31 and August 7, 2022. In this sense, this report of The experience analyzes the reflections built from the “lap reading” workshop, built according to the demands aimed at the area of Education, which aimed to encourage the practice of reading within schools with those responsible for the students. This experience promoted a reflection on the social role of reading and how it contributes to the initial formation of children, while allowing the trekkers to understand university extension in a non-assistance, interprofessional and interdisciplinary, in a significant importance for citizen education.Entre los municipios participantes del Programa de Extensión Universitaria Trilhas Potiguares, en 2022, se encuentra Lagoa Salgada, que recibió el equipo del programa entre el 31 de julio y el 7 de agosto de 2022. En ese sentido, este relato de La experiencia analiza las reflexiones construidas a partir de la “Lectura de vuelta”, construido de acuerdo a las demandas enfocadas en el área de Educación, que tuvo como objetivo incentivar la práctica de la lectura dentro de las escuelas con los responsables de los alumnos. Esta experiencia promovió una reflexión sobre el rol social de la lectura y cómo contribuye a la formación inicial de los niños, al tiempo que permitió a los excursionistas comprender la extensión universitaria de manera no presencial, interprofesional e interdisciplinaria, de manera significativa educación ciudadana.Dentre os municípios participantes do Programa de Extensão Universitária Trilhas Potiguares, no ano de 2022, encontra-se o de Lagoa Salgada, que recebeu a equipe do programa entre os dias 31 de julho e 7 de agosto de 2022. Nesse sentido, este relato de experiência analisa as reflexões construídas a partir da oficina “Leitura no colo”, construída de acordo com as demandas voltadas para a área da Educação, a qual teve como objetivo fomentar a prática de leitura dentro das escolas com os responsáveis dos alunos. Essa experiência promoveu a reflexão sobre o papel social da leitura e de que forma ela contribui com a formação inicial das crianças, ao mesmo tempo em que possibilitou às trilheiras e aos trilheiros compreenderem a extensão universitária de forma não-assistencialista, interprofissional e interdisciplinar, de significativa importância para uma formação cidadã.Universidade Federal de Viçosa2023-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1538110.21284/elo.v12i.15381Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381/7944Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSILVA, Eduardo Cristiano Hass daPINHEIRO , Iasmim Tereza Silva de Oliveira2023-05-12T18:36:27Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15381Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-05-12T18:36:27Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) El papel social de la lectura: reflexiones del taller “lectura de vuelta” en el municipio de Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) O papel social da leitura: reflexões a partir da oficina “Leitura no Colo” no município Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) |
title |
The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) |
spellingShingle |
The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) SILVA, Eduardo Cristiano Hass da Extensión Trilhas potiguares Lectura de vuelta Extensão Trilhas potiguares Leitura no colo Extension Trilhas potiguares Lap reading |
title_short |
The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) |
title_full |
The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) |
title_fullStr |
The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) |
title_full_unstemmed |
The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) |
title_sort |
The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022) |
author |
SILVA, Eduardo Cristiano Hass da |
author_facet |
SILVA, Eduardo Cristiano Hass da PINHEIRO , Iasmim Tereza Silva de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
PINHEIRO , Iasmim Tereza Silva de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SILVA, Eduardo Cristiano Hass da PINHEIRO , Iasmim Tereza Silva de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extensión Trilhas potiguares Lectura de vuelta Extensão Trilhas potiguares Leitura no colo Extension Trilhas potiguares Lap reading |
topic |
Extensión Trilhas potiguares Lectura de vuelta Extensão Trilhas potiguares Leitura no colo Extension Trilhas potiguares Lap reading |
description |
Among the cities participating in the Trilhas Potiguares University Extension Program, in 2022, is Lagoa Salgada, which received the program team between July 31 and August 7, 2022. In this sense, this report of The experience analyzes the reflections built from the “lap reading” workshop, built according to the demands aimed at the area of Education, which aimed to encourage the practice of reading within schools with those responsible for the students. This experience promoted a reflection on the social role of reading and how it contributes to the initial formation of children, while allowing the trekkers to understand university extension in a non-assistance, interprofessional and interdisciplinary, in a significant importance for citizen education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381 10.21284/elo.v12i.15381 |
url |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381 |
identifier_str_mv |
10.21284/elo.v12i.15381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381/7944 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo 2317-5451 2317-191X 10.21284/elo.v12i reponame:Elo (Viçosa, Online) instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Elo (Viçosa, Online) |
collection |
Elo (Viçosa, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
elo@ufv.br |
_version_ |
1803387499460952064 |