The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SILVA, Eduardo Cristiano Hass da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: PINHEIRO , Iasmim Tereza Silva de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381
Resumo: Among the cities participating in the Trilhas Potiguares University Extension Program, in 2022, is Lagoa Salgada, which received the program team between July 31 and August 7, 2022. In this sense, this report of The experience analyzes the reflections built from the “lap reading” workshop, built according to the demands aimed at the area of Education, which aimed to encourage the practice of reading within schools with those responsible for the students. This experience promoted a reflection on the social role of reading and how it contributes to the initial formation of children, while allowing the trekkers to understand university extension in a non-assistance, interprofessional and interdisciplinary, in a significant importance for citizen education.
id UFV-9_507efec99a6484e26ec5b6ff30d3e693
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15381
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)El papel social de la lectura: reflexiones del taller “lectura de vuelta” en el municipio de Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)O papel social da leitura: reflexões a partir da oficina “Leitura no Colo” no município Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)ExtensiónTrilhas potiguaresLectura de vueltaExtensãoTrilhas potiguaresLeitura no coloExtensionTrilhas potiguaresLap readingAmong the cities participating in the Trilhas Potiguares University Extension Program, in 2022, is Lagoa Salgada, which received the program team between July 31 and August 7, 2022. In this sense, this report of The experience analyzes the reflections built from the “lap reading” workshop, built according to the demands aimed at the area of Education, which aimed to encourage the practice of reading within schools with those responsible for the students. This experience promoted a reflection on the social role of reading and how it contributes to the initial formation of children, while allowing the trekkers to understand university extension in a non-assistance, interprofessional and interdisciplinary, in a significant importance for citizen education.Entre los municipios participantes del Programa de Extensión Universitaria Trilhas Potiguares, en 2022, se encuentra Lagoa Salgada, que recibió el equipo del  programa entre el 31 de julio y el 7 de agosto de 2022. En ese sentido, este relato de La experiencia analiza las  reflexiones construidas a partir de la “Lectura de vuelta”, construido de acuerdo a las demandas enfocadas en el área de Educación, que tuvo como objetivo incentivar la práctica de la lectura dentro de las escuelas con los responsables de los alumnos. Esta experiencia promovió una reflexión sobre el rol social de la lectura y cómo contribuye a la formación inicial de los niños, al tiempo que permitió a los excursionistas comprender la extensión universitaria de manera no presencial, interprofesional e interdisciplinaria, de manera significativa educación ciudadana.Dentre os municípios participantes do Programa de Extensão Universitária Trilhas Potiguares, no ano de 2022, encontra-se o de Lagoa Salgada, que recebeu a equipe do programa entre os dias 31 de julho e 7 de agosto de 2022. Nesse sentido, este relato de experiência analisa as reflexões construídas a partir da oficina “Leitura no colo”, construída de acordo com as demandas voltadas para a área da Educação, a qual teve como objetivo fomentar a prática de leitura dentro das escolas com os responsáveis dos alunos. Essa experiência promoveu a reflexão sobre o papel social da leitura e de que forma ela contribui com a formação inicial das crianças, ao mesmo tempo em que possibilitou às trilheiras e aos trilheiros compreenderem a extensão universitária de forma não-assistencialista, interprofissional e interdisciplinar, de significativa importância para uma formação cidadã.Universidade Federal de Viçosa2023-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1538110.21284/elo.v12i.15381Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381/7944Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSILVA, Eduardo Cristiano Hass daPINHEIRO , Iasmim Tereza Silva de Oliveira2023-05-12T18:36:27Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15381Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-05-12T18:36:27Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
El papel social de la lectura: reflexiones del taller “lectura de vuelta” en el municipio de Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
O papel social da leitura: reflexões a partir da oficina “Leitura no Colo” no município Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
title The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
spellingShingle The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
SILVA, Eduardo Cristiano Hass da
Extensión
Trilhas potiguares
Lectura de vuelta
Extensão
Trilhas potiguares
Leitura no colo
Extension
Trilhas potiguares
Lap reading
title_short The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
title_full The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
title_fullStr The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
title_full_unstemmed The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
title_sort The social role of reading: reflections from the workshop “lap reading” in the city of Lagoa Salgada/RN (Trilhas Potiguares 2022)
author SILVA, Eduardo Cristiano Hass da
author_facet SILVA, Eduardo Cristiano Hass da
PINHEIRO , Iasmim Tereza Silva de Oliveira
author_role author
author2 PINHEIRO , Iasmim Tereza Silva de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SILVA, Eduardo Cristiano Hass da
PINHEIRO , Iasmim Tereza Silva de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Extensión
Trilhas potiguares
Lectura de vuelta
Extensão
Trilhas potiguares
Leitura no colo
Extension
Trilhas potiguares
Lap reading
topic Extensión
Trilhas potiguares
Lectura de vuelta
Extensão
Trilhas potiguares
Leitura no colo
Extension
Trilhas potiguares
Lap reading
description Among the cities participating in the Trilhas Potiguares University Extension Program, in 2022, is Lagoa Salgada, which received the program team between July 31 and August 7, 2022. In this sense, this report of The experience analyzes the reflections built from the “lap reading” workshop, built according to the demands aimed at the area of Education, which aimed to encourage the practice of reading within schools with those responsible for the students. This experience promoted a reflection on the social role of reading and how it contributes to the initial formation of children, while allowing the trekkers to understand university extension in a non-assistance, interprofessional and interdisciplinary, in a significant importance for citizen education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381
10.21284/elo.v12i.15381
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381
identifier_str_mv 10.21284/elo.v12i.15381
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15381/7944
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v12i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499460952064