Disability and Human Rights: an academic and political experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DAHIA, Sandra Leal de Melo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: BEZERRA, Henrique Jorge Simões, ARAÚJO, Heitor Marinho da Silva, GOMES, Jadson Rodrigo Silva, OLIVEIRA, Gabriela Farias Nazário de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092
Resumo: This report narrates the experience of an extension project performed in the Psychology Course of a highereducation institution aiming to expand understanding the theme of the disability under the perspective of the HumanRights. It uses as theoretical supports the Social Model of the Disability, which introduces a new conception ofdeficiency, and the social-historic psychological theory which comprises the human as a historical and socialconstruction. This is a critical perspective which comprehends the disability as a socially produced concept and thatprovides conceptual fundamentals for the struggle for their social inclusion. The development of the project, based onthe deepening of tuned readings with this guideline and the debate with representatives and militants of the class ofdisabled people, converged to the political engagement of their participants in favour of the recognition of thedisabled people rights.
id UFV-9_74f663fdf940ce5d9a7544ca3a90115c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/11092
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling Disability and Human Rights: an academic and political experienceDiscapacidad y derechos humanos: una experiencia acadèmica y políticaDeficiência e Direitos Humanos: muito além de uma experiênciaDeficiência. Direitos humanos. Modelo social. Inclusão social. Construção social.Discapacidad. Derechos humanos. Modelo social. Inclusión social. Construcción social.Disability. Human rights. Social model. Social inclusion. Social construction.This report narrates the experience of an extension project performed in the Psychology Course of a highereducation institution aiming to expand understanding the theme of the disability under the perspective of the HumanRights. It uses as theoretical supports the Social Model of the Disability, which introduces a new conception ofdeficiency, and the social-historic psychological theory which comprises the human as a historical and socialconstruction. This is a critical perspective which comprehends the disability as a socially produced concept and thatprovides conceptual fundamentals for the struggle for their social inclusion. The development of the project, based onthe deepening of tuned readings with this guideline and the debate with representatives and militants of the class ofdisabled people, converged to the political engagement of their participants in favour of the recognition of thedisabled people rights.Este informe narra la experiencia de un proyecto de extensión realizado en el Curso de Psicología de unainstitución de enseñanza superior con el objetivo de ampliar la comprensión de la discapacidad desde la perspectiva de los derechos humanos. Utiliza apoyos teóricos del Modelo Social de Discapacidad, que introduce una nueva concepción de la deficiencia, y la teoría psicológica histórico-social que comprende lo humano como construcción histórica y social. Estaes una perspectiva crítica que comprende la discapacidad como un concepto producido socialmente y proporciona fundamentos conceptuales para luchar por su inclusión social. El desarrollo del proyecto, basado en la profundización de las lecturas sintonizadas con esta guía y el debate con representantes y militantes de la clase de personas discapacitadas, convergió al compromiso político de sus participantes en favor del reconocimiento de los derechos de las personasdiscapacitadas.O presente relato narra a experiência de um projeto de extensão, realizado no Curso de Psicologia de uma instituição de ensino superior, com o objetivo de ampliar a compreensão do tema da deficiência sob a perspectiva dos Direitos Humanos. Utiliza como suportes teóricos o Modelo Social da Deficiência, que introduz uma nova concepção de deficiência, e a teoria psicológica Sócio-histórica, que compreende o humano como uma construção histórica e social. Esta é uma perspectiva crítica que entende a deficiência como um conceito socialmente produzido e que fornece fundamentos conceituais para a luta pela inclusão social dos deficientes. O desenvolvimento do projeto, baseado no aprofundamento de leituras afinadas com esta diretriz e o debate com representantes e militantes dacategoria dos deficientes, convergiu para o engajamento político de seus participantes em favor do reconhecimento dos direitos dos deficientes.Universidade Federal de Viçosa2020-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1109210.21284/elo.v9i.11092Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-82317-54512317-191X10.21284/elo.v9ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092/6222Copyright (c) 2020 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess DAHIA, Sandra Leal de Melo BEZERRA, Henrique Jorge SimõesARAÚJO, Heitor Marinho da Silva GOMES, Jadson Rodrigo Silva OLIVEIRA, Gabriela Farias Nazário de2021-01-29T21:29:36Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/11092Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2021-01-29T21:29:36Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Disability and Human Rights: an academic and political experience
Discapacidad y derechos humanos: una experiencia acadèmica y política
Deficiência e Direitos Humanos: muito além de uma experiência
title Disability and Human Rights: an academic and political experience
spellingShingle Disability and Human Rights: an academic and political experience
DAHIA, Sandra Leal de Melo
Deficiência. Direitos humanos. Modelo social. Inclusão social. Construção social.
Discapacidad. Derechos humanos. Modelo social. Inclusión social. Construcción social.
Disability. Human rights. Social model. Social inclusion. Social construction.
title_short Disability and Human Rights: an academic and political experience
title_full Disability and Human Rights: an academic and political experience
title_fullStr Disability and Human Rights: an academic and political experience
title_full_unstemmed Disability and Human Rights: an academic and political experience
title_sort Disability and Human Rights: an academic and political experience
author DAHIA, Sandra Leal de Melo
author_facet DAHIA, Sandra Leal de Melo
BEZERRA, Henrique Jorge Simões
ARAÚJO, Heitor Marinho da Silva
GOMES, Jadson Rodrigo Silva
OLIVEIRA, Gabriela Farias Nazário de
author_role author
author2 BEZERRA, Henrique Jorge Simões
ARAÚJO, Heitor Marinho da Silva
GOMES, Jadson Rodrigo Silva
OLIVEIRA, Gabriela Farias Nazário de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv DAHIA, Sandra Leal de Melo
BEZERRA, Henrique Jorge Simões
ARAÚJO, Heitor Marinho da Silva
GOMES, Jadson Rodrigo Silva
OLIVEIRA, Gabriela Farias Nazário de
dc.subject.por.fl_str_mv Deficiência. Direitos humanos. Modelo social. Inclusão social. Construção social.
Discapacidad. Derechos humanos. Modelo social. Inclusión social. Construcción social.
Disability. Human rights. Social model. Social inclusion. Social construction.
topic Deficiência. Direitos humanos. Modelo social. Inclusão social. Construção social.
Discapacidad. Derechos humanos. Modelo social. Inclusión social. Construcción social.
Disability. Human rights. Social model. Social inclusion. Social construction.
description This report narrates the experience of an extension project performed in the Psychology Course of a highereducation institution aiming to expand understanding the theme of the disability under the perspective of the HumanRights. It uses as theoretical supports the Social Model of the Disability, which introduces a new conception ofdeficiency, and the social-historic psychological theory which comprises the human as a historical and socialconstruction. This is a critical perspective which comprehends the disability as a socially produced concept and thatprovides conceptual fundamentals for the struggle for their social inclusion. The development of the project, based onthe deepening of tuned readings with this guideline and the debate with representatives and militants of the class ofdisabled people, converged to the political engagement of their participants in favour of the recognition of thedisabled people rights.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092
10.21284/elo.v9i.11092
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092
identifier_str_mv 10.21284/elo.v9i.11092
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092/6222
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v9i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499016355840