Disability and Human Rights: an academic and political experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Elo (Viçosa, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092 |
Resumo: | This report narrates the experience of an extension project performed in the Psychology Course of a highereducation institution aiming to expand understanding the theme of the disability under the perspective of the HumanRights. It uses as theoretical supports the Social Model of the Disability, which introduces a new conception ofdeficiency, and the social-historic psychological theory which comprises the human as a historical and socialconstruction. This is a critical perspective which comprehends the disability as a socially produced concept and thatprovides conceptual fundamentals for the struggle for their social inclusion. The development of the project, based onthe deepening of tuned readings with this guideline and the debate with representatives and militants of the class ofdisabled people, converged to the political engagement of their participants in favour of the recognition of thedisabled people rights. |
id |
UFV-9_74f663fdf940ce5d9a7544ca3a90115c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/11092 |
network_acronym_str |
UFV-9 |
network_name_str |
Elo (Viçosa, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Disability and Human Rights: an academic and political experienceDiscapacidad y derechos humanos: una experiencia acadèmica y políticaDeficiência e Direitos Humanos: muito além de uma experiênciaDeficiência. Direitos humanos. Modelo social. Inclusão social. Construção social.Discapacidad. Derechos humanos. Modelo social. Inclusión social. Construcción social.Disability. Human rights. Social model. Social inclusion. Social construction.This report narrates the experience of an extension project performed in the Psychology Course of a highereducation institution aiming to expand understanding the theme of the disability under the perspective of the HumanRights. It uses as theoretical supports the Social Model of the Disability, which introduces a new conception ofdeficiency, and the social-historic psychological theory which comprises the human as a historical and socialconstruction. This is a critical perspective which comprehends the disability as a socially produced concept and thatprovides conceptual fundamentals for the struggle for their social inclusion. The development of the project, based onthe deepening of tuned readings with this guideline and the debate with representatives and militants of the class ofdisabled people, converged to the political engagement of their participants in favour of the recognition of thedisabled people rights.Este informe narra la experiencia de un proyecto de extensión realizado en el Curso de Psicología de unainstitución de enseñanza superior con el objetivo de ampliar la comprensión de la discapacidad desde la perspectiva de los derechos humanos. Utiliza apoyos teóricos del Modelo Social de Discapacidad, que introduce una nueva concepción de la deficiencia, y la teoría psicológica histórico-social que comprende lo humano como construcción histórica y social. Estaes una perspectiva crítica que comprende la discapacidad como un concepto producido socialmente y proporciona fundamentos conceptuales para luchar por su inclusión social. El desarrollo del proyecto, basado en la profundización de las lecturas sintonizadas con esta guía y el debate con representantes y militantes de la clase de personas discapacitadas, convergió al compromiso político de sus participantes en favor del reconocimiento de los derechos de las personasdiscapacitadas.O presente relato narra a experiência de um projeto de extensão, realizado no Curso de Psicologia de uma instituição de ensino superior, com o objetivo de ampliar a compreensão do tema da deficiência sob a perspectiva dos Direitos Humanos. Utiliza como suportes teóricos o Modelo Social da Deficiência, que introduz uma nova concepção de deficiência, e a teoria psicológica Sócio-histórica, que compreende o humano como uma construção histórica e social. Esta é uma perspectiva crítica que entende a deficiência como um conceito socialmente produzido e que fornece fundamentos conceituais para a luta pela inclusão social dos deficientes. O desenvolvimento do projeto, baseado no aprofundamento de leituras afinadas com esta diretriz e o debate com representantes e militantes dacategoria dos deficientes, convergiu para o engajamento político de seus participantes em favor do reconhecimento dos direitos dos deficientes.Universidade Federal de Viçosa2020-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1109210.21284/elo.v9i.11092Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-82317-54512317-191X10.21284/elo.v9ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092/6222Copyright (c) 2020 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess DAHIA, Sandra Leal de Melo BEZERRA, Henrique Jorge SimõesARAÚJO, Heitor Marinho da Silva GOMES, Jadson Rodrigo Silva OLIVEIRA, Gabriela Farias Nazário de2021-01-29T21:29:36Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/11092Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2021-01-29T21:29:36Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disability and Human Rights: an academic and political experience Discapacidad y derechos humanos: una experiencia acadèmica y política Deficiência e Direitos Humanos: muito além de uma experiência |
title |
Disability and Human Rights: an academic and political experience |
spellingShingle |
Disability and Human Rights: an academic and political experience DAHIA, Sandra Leal de Melo Deficiência. Direitos humanos. Modelo social. Inclusão social. Construção social. Discapacidad. Derechos humanos. Modelo social. Inclusión social. Construcción social. Disability. Human rights. Social model. Social inclusion. Social construction. |
title_short |
Disability and Human Rights: an academic and political experience |
title_full |
Disability and Human Rights: an academic and political experience |
title_fullStr |
Disability and Human Rights: an academic and political experience |
title_full_unstemmed |
Disability and Human Rights: an academic and political experience |
title_sort |
Disability and Human Rights: an academic and political experience |
author |
DAHIA, Sandra Leal de Melo |
author_facet |
DAHIA, Sandra Leal de Melo BEZERRA, Henrique Jorge Simões ARAÚJO, Heitor Marinho da Silva GOMES, Jadson Rodrigo Silva OLIVEIRA, Gabriela Farias Nazário de |
author_role |
author |
author2 |
BEZERRA, Henrique Jorge Simões ARAÚJO, Heitor Marinho da Silva GOMES, Jadson Rodrigo Silva OLIVEIRA, Gabriela Farias Nazário de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DAHIA, Sandra Leal de Melo BEZERRA, Henrique Jorge Simões ARAÚJO, Heitor Marinho da Silva GOMES, Jadson Rodrigo Silva OLIVEIRA, Gabriela Farias Nazário de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deficiência. Direitos humanos. Modelo social. Inclusão social. Construção social. Discapacidad. Derechos humanos. Modelo social. Inclusión social. Construcción social. Disability. Human rights. Social model. Social inclusion. Social construction. |
topic |
Deficiência. Direitos humanos. Modelo social. Inclusão social. Construção social. Discapacidad. Derechos humanos. Modelo social. Inclusión social. Construcción social. Disability. Human rights. Social model. Social inclusion. Social construction. |
description |
This report narrates the experience of an extension project performed in the Psychology Course of a highereducation institution aiming to expand understanding the theme of the disability under the perspective of the HumanRights. It uses as theoretical supports the Social Model of the Disability, which introduces a new conception ofdeficiency, and the social-historic psychological theory which comprises the human as a historical and socialconstruction. This is a critical perspective which comprehends the disability as a socially produced concept and thatprovides conceptual fundamentals for the struggle for their social inclusion. The development of the project, based onthe deepening of tuned readings with this guideline and the debate with representatives and militants of the class ofdisabled people, converged to the political engagement of their participants in favour of the recognition of thedisabled people rights. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092 10.21284/elo.v9i.11092 |
url |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092 |
identifier_str_mv |
10.21284/elo.v9i.11092 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/11092/6222 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8 Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8 Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 9 (2020): Fluxo Contínuo; 1-8 2317-5451 2317-191X 10.21284/elo.v9i reponame:Elo (Viçosa, Online) instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Elo (Viçosa, Online) |
collection |
Elo (Viçosa, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
elo@ufv.br |
_version_ |
1803387499016355840 |