Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: COSTA, Bárbara Dias Diniz da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: SILVA, Marcília de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15442
Resumo: Social and cultural stereotypes make it difficult for men to participate in dance. Thus, the present study aims to understand the limitations and motivations for the participation of male students of the Degree in Physical Education at the Federal University of Viçosa - Campus Florestal (UFV-CAF) in the Projeto Movimento e Saúde-#Dance/UFV and understand their conceptions of dance. A semi-structured questionnaire sent via e-mail to the participants was used for further qualitative analysis of the responses. Although many students recognize the importance of working on the content of dance, the lack of confidence presents itself as a barrier for them to teach a class on the subject. Despite historical and social barriers,prejudice did not appear in the results as a limiting factor for most of the interviewees, leading to reflection on otherpossibilities, such as publicizing the project and the time that it occurred, after the course's shift.
id UFV-9_82f6e74ce2cb77e2ecf128dd45d3b9e8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15442
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAFDanza y participación: el caso de los estudiantes hombres de la licenciatura en educación física UFV/CAFDança e participação: o caso dos homens estudantes do curso de licenciatura em educação física UFV/CAFDanzaGéneroProyecto de extensiónDanzaGéneroProyecto de extensiónDançaGêneroProjeto de extensãoDançaGêneroProjeto de extensãoDanceGenreExtension projectSocial and cultural stereotypes make it difficult for men to participate in dance. Thus, the present study aims to understand the limitations and motivations for the participation of male students of the Degree in Physical Education at the Federal University of Viçosa - Campus Florestal (UFV-CAF) in the Projeto Movimento e Saúde-#Dance/UFV and understand their conceptions of dance. A semi-structured questionnaire sent via e-mail to the participants was used for further qualitative analysis of the responses. Although many students recognize the importance of working on the content of dance, the lack of confidence presents itself as a barrier for them to teach a class on the subject. Despite historical and social barriers,prejudice did not appear in the results as a limiting factor for most of the interviewees, leading to reflection on otherpossibilities, such as publicizing the project and the time that it occurred, after the course's shift.Los estereotipos sociales y culturales dificultan que los hombres participen en la danza. Así, el presente estudiotiene como objetivo comprender las limitaciones y motivaciones para la participación de estudiantes varones de la Licenciatura en Educación Física de la Universidad Federal de Viçosa - Campus Florestal (UFV-CAF) en el ProjetoMovimento e Saúde-#Dance/UFV y entender sus concepciones de la danza. Se utilizó un cuestionario semiestructurado enviado por correo electrónico a los participantes para un análisis cualitativo adicional de las respuestas. Aunque muchosestudiantes reconocen la importancia de trabajar el contenido de la danza, la falta de confianza se presenta como unabarrera para que puedan impartir una clase sobre el tema. A pesar de las barreras históricas y sociales, el prejuicio noapareció en los resultados como un factor limitante para la mayoría de los entrevistados, lo que llevó a reflexionar sobre otras posibilidades, como la divulgación del proyecto y el momento en que ocurrió, después del turno del curso.Estereótipos sociais e culturais dificultam a participação masculina na dança. Desta forma, o presenteestudo tem como objetivos entender as limitações e motivações para a participação de estudantes homens do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal de Viçosa - Campus Florestal (UFV-CAF) no Projeto Movimento e Saúde-#Dance/UFV e compreender as concepções de dança dos mesmos. Utilizou-se um questionário semiestruturado enviado via e-mail aos participantes, para posterior analise qualitativa das respostas. Apesar de muitos estudantes reconhecerem a importância de se trabalhar o conteúdo da dança, a falta de segurança se apresenta como barreira para que ministrem uma aula sobre o tema. Apesar de barreiras histórico-sociais, o preconceito não apareceu nos resultados como um fator limitante para maior parte dos entrevistados, levando a reflexão acerca de outras possibilidades, como a divulgação do projeto e o horário que o mesmo ocorria, no contraturno do curso.Universidade Federal de Viçosa2023-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1544210.21284/elo.v12i.15442Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15442/7878Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCOSTA, Bárbara Dias Diniz daSILVA, Marcília de Souza2023-04-03T16:41:17Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15442Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-04-03T16:41:17Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAF
Danza y participación: el caso de los estudiantes hombres de la licenciatura en educación física UFV/CAF
Dança e participação: o caso dos homens estudantes do curso de licenciatura em educação física UFV/CAF
title Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAF
spellingShingle Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAF
COSTA, Bárbara Dias Diniz da
Danza
Género
Proyecto de extensión
Danza
Género
Proyecto de extensión
Dança
Gênero
Projeto de extensão
Dança
Gênero
Projeto de extensão
Dance
Genre
Extension project
title_short Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAF
title_full Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAF
title_fullStr Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAF
title_full_unstemmed Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAF
title_sort Dance and participation: the case of men students of the degree course in physical education UFV/CAF
author COSTA, Bárbara Dias Diniz da
author_facet COSTA, Bárbara Dias Diniz da
SILVA, Marcília de Souza
author_role author
author2 SILVA, Marcília de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv COSTA, Bárbara Dias Diniz da
SILVA, Marcília de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Danza
Género
Proyecto de extensión
Danza
Género
Proyecto de extensión
Dança
Gênero
Projeto de extensão
Dança
Gênero
Projeto de extensão
Dance
Genre
Extension project
topic Danza
Género
Proyecto de extensión
Danza
Género
Proyecto de extensión
Dança
Gênero
Projeto de extensão
Dança
Gênero
Projeto de extensão
Dance
Genre
Extension project
description Social and cultural stereotypes make it difficult for men to participate in dance. Thus, the present study aims to understand the limitations and motivations for the participation of male students of the Degree in Physical Education at the Federal University of Viçosa - Campus Florestal (UFV-CAF) in the Projeto Movimento e Saúde-#Dance/UFV and understand their conceptions of dance. A semi-structured questionnaire sent via e-mail to the participants was used for further qualitative analysis of the responses. Although many students recognize the importance of working on the content of dance, the lack of confidence presents itself as a barrier for them to teach a class on the subject. Despite historical and social barriers,prejudice did not appear in the results as a limiting factor for most of the interviewees, leading to reflection on otherpossibilities, such as publicizing the project and the time that it occurred, after the course's shift.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15442
10.21284/elo.v12i.15442
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15442
identifier_str_mv 10.21284/elo.v12i.15442
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15442/7878
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v12i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499466194944