Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SILVA, Mônica Veloso
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: SILVA, Edegmaria da Costa, JESUS, Denilda Ribeiro Araujo de, BARROS, Luan Garcia Pereira, MENDONÇA, Andreza Pereira, FELZKE, Lediane Fani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195
Resumo: This experience report describes the actions carried out in an interdisciplinary way of Management of Conservation Units and Professional Ethics, Human Rights and Ethnic-Racial Relations of the extension curriculum project: “Protected areas of Rondônia: forest and human aspects”. The objective of the project was to report the extensionist practice that had as subject the buffer zone of the Biological Reserve (REBIO) of Jaru, through a dynamic video presented to the classes of high school students of public schools in the urban and rural perimeter. In the context of the COVID-19 pandemic, the video proved to be an accessible way to publicize REBIO do Jaru, as well as the threats that surround it, with the local community. Therefore, the practices reported demonstrated the importance of conserving the biodiversity of the Amazon biome and the evolution of academics as protagonists of this extension activity.
id UFV-9_ab993181c8e2e77224c29429edda61e9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/14195
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)Integración de extensión curricular: reflexiones sobre la conservación de la zona de amortiguamiento de la Reserva Biológica del Jaru (REBIO)Curricularização da extensão: reflexões sobre a conservação da zona de amortecimento da Reserva Biológica (REBIO) do JaruIngeniería florestalAmazon biomePandemiaReserva biológica Jaru (REBIO)Engenharia florestalBioma amazônicoPandemiaReserva biológica (REBIO) do JaruForest engineering Amazon biome PandemicJaru biological reserve (REBIO)This experience report describes the actions carried out in an interdisciplinary way of Management of Conservation Units and Professional Ethics, Human Rights and Ethnic-Racial Relations of the extension curriculum project: “Protected areas of Rondônia: forest and human aspects”. The objective of the project was to report the extensionist practice that had as subject the buffer zone of the Biological Reserve (REBIO) of Jaru, through a dynamic video presented to the classes of high school students of public schools in the urban and rural perimeter. In the context of the COVID-19 pandemic, the video proved to be an accessible way to publicize REBIO do Jaru, as well as the threats that surround it, with the local community. Therefore, the practices reported demonstrated the importance of conserving the biodiversity of the Amazon biome and the evolution of academics as protagonists of this extension activity.Este relato de experiencia describe las acciones realizadas de manera interdisciplinaria de Gestión de Unidades de Conservación y Ética Profesional, Derechos Humanos y Relaciones Étnico-Raciales del proyecto curricular de extensión: “Áreas protegidas de Rondônia: bosque y aspectos humanos”. El objetivo del proyecto fue relatar la práctica extensionista que tuvo como tema la zona de amortiguamiento de la Reserva Biológica (REBIO) del Jaru, a través de un video dinámico presentado a las clases de alumnos de secundaria de escuelas públicas del perímetro urbano y rural. En el contexto de la pandemia de COVID-19, el video demostró ser una forma accesible de dar a conocer REBIO do Jaru, así como las amenazas que la rodean, con la comunidad local. Por lo tanto, las prácticas relatadas demostraron la importancia de conservar la biodiversidad del bioma amazónico y la evolución de los académicos como protagonistas de esta actividad de extensión.Este relato de experiência descreve as ações realizadas de forma interdisciplinar de Manejo de Unidades de Conservação e Ética Profissional, Direitos Humanos e Relações Étnico-Raciais do projeto de curricularização da extensão: “Áreas protegidas de Rondônia: aspectos florestais e humanos”. O objetivo do projeto foi relatar a prática extensionista que teve como assunto a zona de amortecimento da Reserva Biológica (REBIO) do Jaru, através de um vídeo dinâmico apresentado para as turmas de alunos do ensino médio das escolas públicas do perímetro urbano e rural. No contexto da pandemia por COVID-19, o vídeo mostrou-se um meio acessível para divulgar a REBIO do Jaru, bem como as ameaças que a circundam, junto à comunidade local. Portanto, as práticas relatadas demonstraram a importância da conservação da biodiversidade do bioma amazônico e a evolução dos acadêmicos enquanto protagonistas dessa atividade de extensão.Universidade Federal de Viçosa2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1419510.21284/elo.v11i.14195Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v11ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195/7334Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSILVA, Mônica VelosoSILVA, Edegmaria da CostaJESUS, Denilda Ribeiro Araujo deBARROS, Luan Garcia PereiraMENDONÇA, Andreza PereiraFELZKE, Lediane Fani2022-06-02T13:54:01Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/14195Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2022-06-02T13:54:01Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
Integración de extensión curricular: reflexiones sobre la conservación de la zona de amortiguamiento de la Reserva Biológica del Jaru (REBIO)
Curricularização da extensão: reflexões sobre a conservação da zona de amortecimento da Reserva Biológica (REBIO) do Jaru
title Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
spellingShingle Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
SILVA, Mônica Veloso
Ingeniería florestal
Amazon biome
Pandemia
Reserva biológica Jaru (REBIO)
Engenharia florestal
Bioma amazônico
Pandemia
Reserva biológica (REBIO) do Jaru
Forest engineering
Amazon biome
Pandemic
Jaru biological reserve (REBIO)
title_short Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
title_full Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
title_fullStr Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
title_full_unstemmed Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
title_sort Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
author SILVA, Mônica Veloso
author_facet SILVA, Mônica Veloso
SILVA, Edegmaria da Costa
JESUS, Denilda Ribeiro Araujo de
BARROS, Luan Garcia Pereira
MENDONÇA, Andreza Pereira
FELZKE, Lediane Fani
author_role author
author2 SILVA, Edegmaria da Costa
JESUS, Denilda Ribeiro Araujo de
BARROS, Luan Garcia Pereira
MENDONÇA, Andreza Pereira
FELZKE, Lediane Fani
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SILVA, Mônica Veloso
SILVA, Edegmaria da Costa
JESUS, Denilda Ribeiro Araujo de
BARROS, Luan Garcia Pereira
MENDONÇA, Andreza Pereira
FELZKE, Lediane Fani
dc.subject.por.fl_str_mv Ingeniería florestal
Amazon biome
Pandemia
Reserva biológica Jaru (REBIO)
Engenharia florestal
Bioma amazônico
Pandemia
Reserva biológica (REBIO) do Jaru
Forest engineering
Amazon biome
Pandemic
Jaru biological reserve (REBIO)
topic Ingeniería florestal
Amazon biome
Pandemia
Reserva biológica Jaru (REBIO)
Engenharia florestal
Bioma amazônico
Pandemia
Reserva biológica (REBIO) do Jaru
Forest engineering
Amazon biome
Pandemic
Jaru biological reserve (REBIO)
description This experience report describes the actions carried out in an interdisciplinary way of Management of Conservation Units and Professional Ethics, Human Rights and Ethnic-Racial Relations of the extension curriculum project: “Protected areas of Rondônia: forest and human aspects”. The objective of the project was to report the extensionist practice that had as subject the buffer zone of the Biological Reserve (REBIO) of Jaru, through a dynamic video presented to the classes of high school students of public schools in the urban and rural perimeter. In the context of the COVID-19 pandemic, the video proved to be an accessible way to publicize REBIO do Jaru, as well as the threats that surround it, with the local community. Therefore, the practices reported demonstrated the importance of conserving the biodiversity of the Amazon biome and the evolution of academics as protagonists of this extension activity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195
10.21284/elo.v11i.14195
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195
identifier_str_mv 10.21284/elo.v11i.14195
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195/7334
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v11i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499390697472