Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Elo (Viçosa, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195 |
Resumo: | This experience report describes the actions carried out in an interdisciplinary way of Management of Conservation Units and Professional Ethics, Human Rights and Ethnic-Racial Relations of the extension curriculum project: “Protected areas of Rondônia: forest and human aspects”. The objective of the project was to report the extensionist practice that had as subject the buffer zone of the Biological Reserve (REBIO) of Jaru, through a dynamic video presented to the classes of high school students of public schools in the urban and rural perimeter. In the context of the COVID-19 pandemic, the video proved to be an accessible way to publicize REBIO do Jaru, as well as the threats that surround it, with the local community. Therefore, the practices reported demonstrated the importance of conserving the biodiversity of the Amazon biome and the evolution of academics as protagonists of this extension activity. |
id |
UFV-9_ab993181c8e2e77224c29429edda61e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/14195 |
network_acronym_str |
UFV-9 |
network_name_str |
Elo (Viçosa, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO)Integración de extensión curricular: reflexiones sobre la conservación de la zona de amortiguamiento de la Reserva Biológica del Jaru (REBIO)Curricularização da extensão: reflexões sobre a conservação da zona de amortecimento da Reserva Biológica (REBIO) do JaruIngeniería florestalAmazon biomePandemiaReserva biológica Jaru (REBIO)Engenharia florestalBioma amazônicoPandemiaReserva biológica (REBIO) do JaruForest engineering Amazon biome PandemicJaru biological reserve (REBIO)This experience report describes the actions carried out in an interdisciplinary way of Management of Conservation Units and Professional Ethics, Human Rights and Ethnic-Racial Relations of the extension curriculum project: “Protected areas of Rondônia: forest and human aspects”. The objective of the project was to report the extensionist practice that had as subject the buffer zone of the Biological Reserve (REBIO) of Jaru, through a dynamic video presented to the classes of high school students of public schools in the urban and rural perimeter. In the context of the COVID-19 pandemic, the video proved to be an accessible way to publicize REBIO do Jaru, as well as the threats that surround it, with the local community. Therefore, the practices reported demonstrated the importance of conserving the biodiversity of the Amazon biome and the evolution of academics as protagonists of this extension activity.Este relato de experiencia describe las acciones realizadas de manera interdisciplinaria de Gestión de Unidades de Conservación y Ética Profesional, Derechos Humanos y Relaciones Étnico-Raciales del proyecto curricular de extensión: “Áreas protegidas de Rondônia: bosque y aspectos humanos”. El objetivo del proyecto fue relatar la práctica extensionista que tuvo como tema la zona de amortiguamiento de la Reserva Biológica (REBIO) del Jaru, a través de un video dinámico presentado a las clases de alumnos de secundaria de escuelas públicas del perímetro urbano y rural. En el contexto de la pandemia de COVID-19, el video demostró ser una forma accesible de dar a conocer REBIO do Jaru, así como las amenazas que la rodean, con la comunidad local. Por lo tanto, las prácticas relatadas demostraron la importancia de conservar la biodiversidad del bioma amazónico y la evolución de los académicos como protagonistas de esta actividad de extensión.Este relato de experiência descreve as ações realizadas de forma interdisciplinar de Manejo de Unidades de Conservação e Ética Profissional, Direitos Humanos e Relações Étnico-Raciais do projeto de curricularização da extensão: “Áreas protegidas de Rondônia: aspectos florestais e humanos”. O objetivo do projeto foi relatar a prática extensionista que teve como assunto a zona de amortecimento da Reserva Biológica (REBIO) do Jaru, através de um vídeo dinâmico apresentado para as turmas de alunos do ensino médio das escolas públicas do perímetro urbano e rural. No contexto da pandemia por COVID-19, o vídeo mostrou-se um meio acessível para divulgar a REBIO do Jaru, bem como as ameaças que a circundam, junto à comunidade local. Portanto, as práticas relatadas demonstraram a importância da conservação da biodiversidade do bioma amazônico e a evolução dos acadêmicos enquanto protagonistas dessa atividade de extensão.Universidade Federal de Viçosa2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1419510.21284/elo.v11i.14195Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v11ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195/7334Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSILVA, Mônica VelosoSILVA, Edegmaria da CostaJESUS, Denilda Ribeiro Araujo deBARROS, Luan Garcia PereiraMENDONÇA, Andreza PereiraFELZKE, Lediane Fani2022-06-02T13:54:01Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/14195Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2022-06-02T13:54:01Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO) Integración de extensión curricular: reflexiones sobre la conservación de la zona de amortiguamiento de la Reserva Biológica del Jaru (REBIO) Curricularização da extensão: reflexões sobre a conservação da zona de amortecimento da Reserva Biológica (REBIO) do Jaru |
title |
Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO) |
spellingShingle |
Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO) SILVA, Mônica Veloso Ingeniería florestal Amazon biome Pandemia Reserva biológica Jaru (REBIO) Engenharia florestal Bioma amazônico Pandemia Reserva biológica (REBIO) do Jaru Forest engineering Amazon biome Pandemic Jaru biological reserve (REBIO) |
title_short |
Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO) |
title_full |
Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO) |
title_fullStr |
Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO) |
title_full_unstemmed |
Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO) |
title_sort |
Extension curriculum: reflections on the conservation of the buffer zone of the Jaru Biological Reserve (REBIO) |
author |
SILVA, Mônica Veloso |
author_facet |
SILVA, Mônica Veloso SILVA, Edegmaria da Costa JESUS, Denilda Ribeiro Araujo de BARROS, Luan Garcia Pereira MENDONÇA, Andreza Pereira FELZKE, Lediane Fani |
author_role |
author |
author2 |
SILVA, Edegmaria da Costa JESUS, Denilda Ribeiro Araujo de BARROS, Luan Garcia Pereira MENDONÇA, Andreza Pereira FELZKE, Lediane Fani |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SILVA, Mônica Veloso SILVA, Edegmaria da Costa JESUS, Denilda Ribeiro Araujo de BARROS, Luan Garcia Pereira MENDONÇA, Andreza Pereira FELZKE, Lediane Fani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ingeniería florestal Amazon biome Pandemia Reserva biológica Jaru (REBIO) Engenharia florestal Bioma amazônico Pandemia Reserva biológica (REBIO) do Jaru Forest engineering Amazon biome Pandemic Jaru biological reserve (REBIO) |
topic |
Ingeniería florestal Amazon biome Pandemia Reserva biológica Jaru (REBIO) Engenharia florestal Bioma amazônico Pandemia Reserva biológica (REBIO) do Jaru Forest engineering Amazon biome Pandemic Jaru biological reserve (REBIO) |
description |
This experience report describes the actions carried out in an interdisciplinary way of Management of Conservation Units and Professional Ethics, Human Rights and Ethnic-Racial Relations of the extension curriculum project: “Protected areas of Rondônia: forest and human aspects”. The objective of the project was to report the extensionist practice that had as subject the buffer zone of the Biological Reserve (REBIO) of Jaru, through a dynamic video presented to the classes of high school students of public schools in the urban and rural perimeter. In the context of the COVID-19 pandemic, the video proved to be an accessible way to publicize REBIO do Jaru, as well as the threats that surround it, with the local community. Therefore, the practices reported demonstrated the importance of conserving the biodiversity of the Amazon biome and the evolution of academics as protagonists of this extension activity. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195 10.21284/elo.v11i.14195 |
url |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195 |
identifier_str_mv |
10.21284/elo.v11i.14195 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/14195/7334 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo 2317-5451 2317-191X 10.21284/elo.v11i reponame:Elo (Viçosa, Online) instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Elo (Viçosa, Online) |
collection |
Elo (Viçosa, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
elo@ufv.br |
_version_ |
1803387499390697472 |