University extension as an opportunity to favor the science education in public schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Alex Mota
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: SANTOS, Ketelen Maria Cardoso dos, REGO, Lyvia Julienne Sousa, RIBEIRO, Andréa, RUDKE, Anderson Paulo, MOTA, Gilvane Cunha, SILVA, Carlos Fabricio Assunção da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16366
Resumo: University extension is a social function of the University that establishes dialogical spaces with the external community. In this sense, public schools provide favorable environments for dialogues that explore questions in the context of a changing society. Thus, this article reveals the results of an extension experience with public schools. The methodology was interactive for scientific exercise, involving basic experiments supported by information technologies, and the Survey Method was used to research opinions on different topics. Most participants were selected through 'snowball' sampling. The results unveiled the students' enthusiasm for learning to use technologies, as well as for cultivating scientific thinking through their development and application. When analyzing satisfaction with the activities conducted, the majority of participants (14 out of 16) preferred activities related to the use of Google Drive and its applications.
id UFV-9_b5a53b3dda8b0713ecb94c04765c8fa5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/16366
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling University extension as an opportunity to favor the science education in public schoolsExtensión universitaria como oportunidad para la enseñanza de ciencias en escuelas públicasExtensão universitária como oportunidade para favorecer o ensino de ciências em escolas públicasFundamentos de la cienciaMetodología interactivaTecnología de la información y comunicaciónFundamentos da ciênciaMetodologia interativaTecnologia da informação e comunicaçãoEducaçãoMetodologias em extensão e educaçãoFundamentals of scienceInteractive methodologyInformation and communication technologyUniversity extension is a social function of the University that establishes dialogical spaces with the external community. In this sense, public schools provide favorable environments for dialogues that explore questions in the context of a changing society. Thus, this article reveals the results of an extension experience with public schools. The methodology was interactive for scientific exercise, involving basic experiments supported by information technologies, and the Survey Method was used to research opinions on different topics. Most participants were selected through 'snowball' sampling. The results unveiled the students' enthusiasm for learning to use technologies, as well as for cultivating scientific thinking through their development and application. When analyzing satisfaction with the activities conducted, the majority of participants (14 out of 16) preferred activities related to the use of Google Drive and its applications.La extensión universitaria es una función social de la Universidad que establece espacios dialógicos junto a la comunidad externa. En este sentido, las escuelas públicas son ambientes favorables a los diálogos que exploran como informaciones en el contexto de una sociedad mutua. Así mismo, este artículo revela los resultados de una experiencia de extensión con escuelas públicas. Una metodologia foi interactiva para el ejercicio científico, por medio de experimentos básicos subsidiados por tecnologías de la información y el método Survey foi utilizado para pesquisa de opiniones sobre diferentes temas. La mayoría de los participantes fueron seleccionados a partir de la muestra “bola de nieve”. Los resultados revelan el entusiasmo de los estudiantes no aprendidos en el uso de tecnologías, ya que piensan científicamente a través de su elaboración y aplicación. Para analizar la satisfacción con las actividades realizadas, la mayoría de los participantes (14 de 16) prefieren aquellas actividades relacionadas con el uso de Google Drive y sus aplicaciones.A extensão universitária é uma função social da Universidade que estabelece espaços dialógicos junto à comunidade externa. Neste sentido, as escolas públicas são ambientes favoráveis aos diálogos que exploram as indagações no contexto de uma sociedade mutável. Assim, este artigo revela os resultados de uma experiência de extensão com escolas públicas. A metodologia foi interativa para o exercício científico, por meio de experimentos básicos subsidiados por tecnologias da informação e o Método Survey foi utilizado para pesquisa de opiniões sobre diferentes temas. A maioria dos participantes foram selecionados a partir da amostragem “bola de neve”. Os resultados revelaram o entusiasmo dos estudantes no aprendizado do uso de tecnologias, bem como do pensar científico através da sua elaboração e aplicação. A análise da satisfação com as atividades realizadas, a maioria dos participantes (14 dos 16) preferiram àquelas atividades relacionadas ao uso do Google Drive e seus aplicativos.Universidade Federal de Viçosa2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1636610.21284/elo.v12i.16366Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16366/8616Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Alex Mota SANTOS, Ketelen Maria Cardoso dosREGO, Lyvia Julienne SousaRIBEIRO, AndréaRUDKE, Anderson PauloMOTA, Gilvane CunhaSILVA, Carlos Fabricio Assunção da2023-11-06T18:46:40Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/16366Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-11-06T18:46:40Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv University extension as an opportunity to favor the science education in public schools
Extensión universitaria como oportunidad para la enseñanza de ciencias en escuelas públicas
Extensão universitária como oportunidade para favorecer o ensino de ciências em escolas públicas
title University extension as an opportunity to favor the science education in public schools
spellingShingle University extension as an opportunity to favor the science education in public schools
SANTOS, Alex Mota
Fundamentos de la ciencia
Metodología interactiva
Tecnología de la información y comunicación
Fundamentos da ciência
Metodologia interativa
Tecnologia da informação e comunicação
Educação
Metodologias em extensão e educação
Fundamentals of science
Interactive methodology
Information and communication technology
title_short University extension as an opportunity to favor the science education in public schools
title_full University extension as an opportunity to favor the science education in public schools
title_fullStr University extension as an opportunity to favor the science education in public schools
title_full_unstemmed University extension as an opportunity to favor the science education in public schools
title_sort University extension as an opportunity to favor the science education in public schools
author SANTOS, Alex Mota
author_facet SANTOS, Alex Mota
SANTOS, Ketelen Maria Cardoso dos
REGO, Lyvia Julienne Sousa
RIBEIRO, Andréa
RUDKE, Anderson Paulo
MOTA, Gilvane Cunha
SILVA, Carlos Fabricio Assunção da
author_role author
author2 SANTOS, Ketelen Maria Cardoso dos
REGO, Lyvia Julienne Sousa
RIBEIRO, Andréa
RUDKE, Anderson Paulo
MOTA, Gilvane Cunha
SILVA, Carlos Fabricio Assunção da
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTOS, Alex Mota
SANTOS, Ketelen Maria Cardoso dos
REGO, Lyvia Julienne Sousa
RIBEIRO, Andréa
RUDKE, Anderson Paulo
MOTA, Gilvane Cunha
SILVA, Carlos Fabricio Assunção da
dc.subject.por.fl_str_mv Fundamentos de la ciencia
Metodología interactiva
Tecnología de la información y comunicación
Fundamentos da ciência
Metodologia interativa
Tecnologia da informação e comunicação
Educação
Metodologias em extensão e educação
Fundamentals of science
Interactive methodology
Information and communication technology
topic Fundamentos de la ciencia
Metodología interactiva
Tecnología de la información y comunicación
Fundamentos da ciência
Metodologia interativa
Tecnologia da informação e comunicação
Educação
Metodologias em extensão e educação
Fundamentals of science
Interactive methodology
Information and communication technology
description University extension is a social function of the University that establishes dialogical spaces with the external community. In this sense, public schools provide favorable environments for dialogues that explore questions in the context of a changing society. Thus, this article reveals the results of an extension experience with public schools. The methodology was interactive for scientific exercise, involving basic experiments supported by information technologies, and the Survey Method was used to research opinions on different topics. Most participants were selected through 'snowball' sampling. The results unveiled the students' enthusiasm for learning to use technologies, as well as for cultivating scientific thinking through their development and application. When analyzing satisfaction with the activities conducted, the majority of participants (14 out of 16) preferred activities related to the use of Google Drive and its applications.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16366
10.21284/elo.v12i.16366
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16366
identifier_str_mv 10.21284/elo.v12i.16366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16366/8616
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v12i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499531206656