Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670 |
Resumo: | This text presents the studies that have outlined the research conducted at Universidade Estadual do Norte Fluminense, from 2008 to 2009, focusing on a proposal for continuing education of teachers implemented by the Municipal Secretary of Education in the town of Campos dos Goytacazes – RJ. The research objective was to analyze the political implications and pedagogical practices that permeate the project for continued education of elementary school teachers offered by the Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Thus, the research is anchored on discussions performed by Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) and others. This process of continuing education is one of the dimensions relevant for the materializing of a policy that values teaching professionals, and points to the recognition of an urgent need for changes in the way of looking at schools and pedagogical work. |
id |
UNB - 28_07fed7033f3bd3e1978c18f9a9f1a2e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3670 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposalsFormación continuada de profesores: los desafíos de la construcción de propuestas político-pedagógicasFormação Continuada de professores: os desafios da construção de propostas político-pedagógicasFormação continuadaPrática pedagógicaPolíticas educacionaisFormación continuadaPráctica pedagógicaPolíticas educacionalesContinued educationPedagogical practiceEducational policiesThis text presents the studies that have outlined the research conducted at Universidade Estadual do Norte Fluminense, from 2008 to 2009, focusing on a proposal for continuing education of teachers implemented by the Municipal Secretary of Education in the town of Campos dos Goytacazes – RJ. The research objective was to analyze the political implications and pedagogical practices that permeate the project for continued education of elementary school teachers offered by the Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Thus, the research is anchored on discussions performed by Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) and others. This process of continuing education is one of the dimensions relevant for the materializing of a policy that values teaching professionals, and points to the recognition of an urgent need for changes in the way of looking at schools and pedagogical work.Este texto presenta los estudios que delinearon la investigación realizada en 2008 y2009 en la Universidade Estadual do Norte Fluminense, teniendo por foco la propuesta de formación continuada de profesores(as) implementada por la Secretaría Municipal de Educación en Campos dos Goytacazes. El objetivo de la investigación fue analizarlas implicaciones políticas y las prácticas pedagógicas que atraviesan el proyecto de formación continuada de profesores(as) para la Enseñanza Fundamental ofrecido por el Equipo de Actualización Continuada (EAC/SEMC/RJ). De este modo, la investigación se encuentra anclada en las discusiones hechas por Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) entre otras(os). Ese proceso de formación permanente es una de las dimensiones relevantes a la materialización de una política de valorización de los docentes, y apunta a lo reconocimiento de la urgente necesidad de cambios en la formade ver la escuela y el trabajo pedagógico.Este texto apresenta os estudos que delinearam a pesquisa realizada nos anos de2008 e 2009 na Universidade Estadual do Norte Fluminense, tendo como foco a proposta de formação continuada de professores implementada pela Secretaria Municipal da Educação em Campos dos Goytacazes – RJ. O objetivo da pesquisa foi analisar as implicações políticas e as práticas pedagógicas que permeiam o projeto de formação continuada de professores(as) para o Ensino Fundamental oferecido ela Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Desse modo, a pesquisa encontra-se ancorada nas discussões feitas por Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) e outras(os). Esse processo de formação permanente é uma das dimensões relevantes para a materialização de uma política de valorização docente, e aponta para o reconhecimento da urgente necessidade de mudanças na forma de olhar a escola e o trabalho pedagógico.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/367010.26512/lc.v17i32.3670Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-441981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670/3350Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Leny Cristina Soares SouzaRamalho, Maria Nailde Martins2022-08-10T14:10:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3670Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T14:10:39Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals Formación continuada de profesores: los desafíos de la construcción de propuestas político-pedagógicas Formação Continuada de professores: os desafios da construção de propostas político-pedagógicas |
title |
Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals |
spellingShingle |
Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals Azevedo, Leny Cristina Soares Souza Formação continuada Prática pedagógica Políticas educacionais Formación continuada Práctica pedagógica Políticas educacionales Continued education Pedagogical practice Educational policies |
title_short |
Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals |
title_full |
Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals |
title_fullStr |
Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals |
title_full_unstemmed |
Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals |
title_sort |
Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals |
author |
Azevedo, Leny Cristina Soares Souza |
author_facet |
Azevedo, Leny Cristina Soares Souza Ramalho, Maria Nailde Martins |
author_role |
author |
author2 |
Ramalho, Maria Nailde Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Leny Cristina Soares Souza Ramalho, Maria Nailde Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada Prática pedagógica Políticas educacionais Formación continuada Práctica pedagógica Políticas educacionales Continued education Pedagogical practice Educational policies |
topic |
Formação continuada Prática pedagógica Políticas educacionais Formación continuada Práctica pedagógica Políticas educacionales Continued education Pedagogical practice Educational policies |
description |
This text presents the studies that have outlined the research conducted at Universidade Estadual do Norte Fluminense, from 2008 to 2009, focusing on a proposal for continuing education of teachers implemented by the Municipal Secretary of Education in the town of Campos dos Goytacazes – RJ. The research objective was to analyze the political implications and pedagogical practices that permeate the project for continued education of elementary school teachers offered by the Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Thus, the research is anchored on discussions performed by Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) and others. This process of continuing education is one of the dimensions relevant for the materializing of a policy that values teaching professionals, and points to the recognition of an urgent need for changes in the way of looking at schools and pedagogical work. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670 10.26512/lc.v17i32.3670 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v17i32.3670 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670/3350 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44 Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44 Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v17i32 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053650894323712 |