Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Leny Cristina Soares Souza
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Ramalho, Maria Nailde Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670
Resumo: This text presents the studies that have outlined the research conducted at Universidade Estadual do Norte Fluminense, from 2008 to 2009, focusing on a proposal for continuing education of teachers implemented by the Municipal Secretary of Education in the town of Campos dos Goytacazes – RJ. The research objective was to analyze the political implications and pedagogical practices that permeate the project for continued education of elementary school teachers offered by the Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Thus, the research is anchored on discussions performed by Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) and others. This process of continuing education is one of the dimensions relevant for the materializing of a policy that values teaching professionals, and points to the recognition of an urgent need for changes in the way of looking at schools and pedagogical work.
id UNB - 28_07fed7033f3bd3e1978c18f9a9f1a2e2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3670
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposalsFormación continuada de profesores: los desafíos de la construcción de propuestas político-pedagógicasFormação Continuada de professores: os desafios da construção de propostas político-pedagógicasFormação continuadaPrática pedagógicaPolíticas educacionaisFormación continuadaPráctica pedagógicaPolíticas educacionalesContinued educationPedagogical practiceEducational policiesThis text presents the studies that have outlined the research conducted at Universidade Estadual do Norte Fluminense, from 2008 to 2009, focusing on a proposal for continuing education of teachers implemented by the Municipal Secretary of Education in the town of Campos dos Goytacazes – RJ. The research objective was to analyze the political implications and pedagogical practices that permeate the project for continued education of elementary school teachers offered by the Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Thus, the research is anchored on discussions performed by Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) and others. This process of continuing education is one of the dimensions relevant for the materializing of a policy that values teaching professionals, and points to the recognition of an urgent need for changes in the way of looking at schools and pedagogical work.Este texto presenta los estudios que delinearon la investigación realizada en 2008 y2009 en la Universidade Estadual do Norte Fluminense, teniendo por foco la propuesta de formación continuada de profesores(as) implementada por la Secretaría Municipal de Educación en Campos dos Goytacazes. El objetivo de la investigación fue analizarlas implicaciones políticas y las prácticas pedagógicas que atraviesan el proyecto de formación continuada de profesores(as) para la Enseñanza Fundamental ofrecido por el Equipo de Actualización Continuada (EAC/SEMC/RJ). De este modo, la investigación se encuentra anclada en las discusiones hechas por Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) entre otras(os). Ese proceso de formación permanente es una de las dimensiones relevantes a la materialización de una política de valorización de los docentes, y apunta a lo reconocimiento de la urgente necesidad de cambios en la formade ver la escuela y el trabajo pedagógico.Este texto apresenta os estudos que delinearam a pesquisa realizada nos anos de2008 e 2009 na Universidade Estadual do Norte Fluminense, tendo como foco a proposta de formação continuada de professores implementada pela Secretaria Municipal da Educação em Campos dos Goytacazes – RJ. O objetivo da pesquisa foi analisar as implicações políticas e as práticas pedagógicas que permeiam o projeto de formação continuada de professores(as) para o Ensino Fundamental oferecido ela Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Desse modo, a pesquisa encontra-se ancorada nas discussões feitas por Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) e outras(os). Esse processo de formação permanente é uma das dimensões relevantes para a materialização de uma política de valorização docente, e aponta para o reconhecimento da urgente necessidade de mudanças na forma de olhar a escola e o trabalho pedagógico.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/367010.26512/lc.v17i32.3670Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-441981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670/3350Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Leny Cristina Soares SouzaRamalho, Maria Nailde Martins2022-08-10T14:10:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3670Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T14:10:39Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
Formación continuada de profesores: los desafíos de la construcción de propuestas político-pedagógicas
Formação Continuada de professores: os desafios da construção de propostas político-pedagógicas
title Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
spellingShingle Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
Azevedo, Leny Cristina Soares Souza
Formação continuada
Prática pedagógica
Políticas educacionais
Formación continuada
Práctica pedagógica
Políticas educacionales
Continued education
Pedagogical practice
Educational policies
title_short Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
title_full Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
title_fullStr Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
title_full_unstemmed Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
title_sort Continuing Education of Teachers: the challenge of constructing political-pedagogical proposals
author Azevedo, Leny Cristina Soares Souza
author_facet Azevedo, Leny Cristina Soares Souza
Ramalho, Maria Nailde Martins
author_role author
author2 Ramalho, Maria Nailde Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Leny Cristina Soares Souza
Ramalho, Maria Nailde Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada
Prática pedagógica
Políticas educacionais
Formación continuada
Práctica pedagógica
Políticas educacionales
Continued education
Pedagogical practice
Educational policies
topic Formação continuada
Prática pedagógica
Políticas educacionais
Formación continuada
Práctica pedagógica
Políticas educacionales
Continued education
Pedagogical practice
Educational policies
description This text presents the studies that have outlined the research conducted at Universidade Estadual do Norte Fluminense, from 2008 to 2009, focusing on a proposal for continuing education of teachers implemented by the Municipal Secretary of Education in the town of Campos dos Goytacazes – RJ. The research objective was to analyze the political implications and pedagogical practices that permeate the project for continued education of elementary school teachers offered by the Equipe de Atualização Continuada (EAC/SEMC/RJ). Thus, the research is anchored on discussions performed by Ferreira (2003), Roldão (1998), Gatti (2008) and others. This process of continuing education is one of the dimensions relevant for the materializing of a policy that values teaching professionals, and points to the recognition of an urgent need for changes in the way of looking at schools and pedagogical work.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670
10.26512/lc.v17i32.3670
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i32.3670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3670/3350
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 33-44
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i32
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053650894323712