Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089 |
Resumo: | This paper provides an overview of higher education in Mexico during the first decade of the century. The starting point is that the dominant economic model defined thirty years ago (neoliberalism) has reached a limit, in which the results are clearly insufficient and undesirable. Therefore, in this paper we describe the hegemony of neoliberalism in social life and, above all, privatization and the emergence of market mechanisms in higher education. Under this scenario, both students, academics and institutions were significantly affected by a number of decisions based on economic reasoning rather than social and educational principles. In this sense, evaluation, and also the provision of budgets, became factors that determined the substantive field of higher education in Mexico. The idea of limits suggests, however, that there is an opportunity to build an alternative policy framework for higher education. |
id |
UNB - 28_11d706d2d222cad1fa8a5a85714a2fad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4089 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)Educación superior en México: los límites del neoliberalismo (2000-2010)Educação superior no México: os limites do neoliberalismo (2000-2010)Educação superiorNeoliberalismoEducação superior latinoamericanaAvaliaçãoEducación superiorNeoliberalismoEducación superior latinoamericana.EvaluaciónHigher educationNeoliberalismLatin American higher educactionEvaluationThis paper provides an overview of higher education in Mexico during the first decade of the century. The starting point is that the dominant economic model defined thirty years ago (neoliberalism) has reached a limit, in which the results are clearly insufficient and undesirable. Therefore, in this paper we describe the hegemony of neoliberalism in social life and, above all, privatization and the emergence of market mechanisms in higher education. Under this scenario, both students, academics and institutions were significantly affected by a number of decisions based on economic reasoning rather than social and educational principles. In this sense, evaluation, and also the provision of budgets, became factors that determined the substantive field of higher education in Mexico. The idea of limits suggests, however, that there is an opportunity to build an alternative policy framework for higher education.En este trabajo se examina la situación de la educación superior en México durante la primera década del siglo XXI. El punto de partida del análisis es que el modelo económico hegemónico definido desde hace treinta años (neoliberalismo) ha llegado a una condición límite pues su evolución y resultados han mostrado evidentes insuficiencias y efectos no deseados. Así, en este texto se describe la hegemonía del neoliberalismo en la vida social y, sobre todo, la privatización y la aparición de modalidades del mercado en la educación superior. Bajo ese escenario tanto los estudiantes como los académicos y las instituciones se vieron notablemente afectadas por una serie de decisiones construidas desde la razón económica antes que por principios sociales y educativos. En tal sentido, la evaluación y también la provisión de presupuestos se convirtieron en factores que determinaron el campo sustantivo de la educación superior en México. La idea de límites sugiere no obstante, que existe una oportunidad para construir un marco alternativo de políticas de educación superior.Neste trabalho analisa-se a situação da educação superior no México durante a primeira década do século XXI. O ponto inicial da análise é que o modelo econômico hegemônico definido há trinta anos (neoliberalismo) tenha chegado a uma condição limite, pois sua evolução e resultados têm mostrado evidentes insuficiências e efeitos não almejados. Desta forma, neste artigo descreve-se a hegemonia do neoliberalismo na vida social, e principalmente, a privatização e o aparecimento de modalidades do mercado na educação superior. Sob esse cenário, tanto os estudantes quanto os acadêmicos e as instituições viram-se consideravelmente afetadas por uma série de decisões construídas desde a razão econômica antes do que por princípios sociais e educativos. Nesse sentido, a avaliação assim como a provisão de orçamentos converteram-se em fatores que determinaram o campo essencial da educação superior no México. A ideia de limites sugere, todavia, que existe uma oportunidade para construir um marco alternativo de políticas de educação superior.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/408910.26512/lc.v19i38.4089Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128Linhas Críticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-1281981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089/3751Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasanova Cardiel, HugoLópez García, Juan Carlos2022-01-14T19:48:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4089Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T19:48:03Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010) Educación superior en México: los límites del neoliberalismo (2000-2010) Educação superior no México: os limites do neoliberalismo (2000-2010) |
title |
Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010) |
spellingShingle |
Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010) Casanova Cardiel, Hugo Educação superior Neoliberalismo Educação superior latinoamericana Avaliação Educación superior Neoliberalismo Educación superior latinoamericana. Evaluación Higher education Neoliberalism Latin American higher educaction Evaluation |
title_short |
Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010) |
title_full |
Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010) |
title_fullStr |
Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010) |
title_full_unstemmed |
Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010) |
title_sort |
Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010) |
author |
Casanova Cardiel, Hugo |
author_facet |
Casanova Cardiel, Hugo López García, Juan Carlos |
author_role |
author |
author2 |
López García, Juan Carlos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casanova Cardiel, Hugo López García, Juan Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação superior Neoliberalismo Educação superior latinoamericana Avaliação Educación superior Neoliberalismo Educación superior latinoamericana. Evaluación Higher education Neoliberalism Latin American higher educaction Evaluation |
topic |
Educação superior Neoliberalismo Educação superior latinoamericana Avaliação Educación superior Neoliberalismo Educación superior latinoamericana. Evaluación Higher education Neoliberalism Latin American higher educaction Evaluation |
description |
This paper provides an overview of higher education in Mexico during the first decade of the century. The starting point is that the dominant economic model defined thirty years ago (neoliberalism) has reached a limit, in which the results are clearly insufficient and undesirable. Therefore, in this paper we describe the hegemony of neoliberalism in social life and, above all, privatization and the emergence of market mechanisms in higher education. Under this scenario, both students, academics and institutions were significantly affected by a number of decisions based on economic reasoning rather than social and educational principles. In this sense, evaluation, and also the provision of budgets, became factors that determined the substantive field of higher education in Mexico. The idea of limits suggests, however, that there is an opportunity to build an alternative policy framework for higher education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089 10.26512/lc.v19i38.4089 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v19i38.4089 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089/3751 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128 Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128 Linhas Críticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v19i38 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053651516129280 |