Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casanova Cardiel, Hugo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: López García, Juan Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089
Resumo: This paper provides an overview of higher education in Mexico during the first decade of the century. The starting point is that the dominant economic model defined thirty years ago (neoliberalism) has reached a limit, in which the results are clearly insufficient and undesirable. Therefore, in this paper we describe the hegemony of neoliberalism in social life and, above all, privatization and the emergence of market mechanisms in higher education. Under this scenario, both students, academics and institutions were significantly affected by a number of decisions based on economic reasoning rather than social and educational principles. In this sense, evaluation, and also the provision of budgets, became factors that determined the substantive field of higher education in Mexico. The idea of limits suggests, however, that there is an opportunity to build an alternative policy framework for higher education.
id UNB - 28_11d706d2d222cad1fa8a5a85714a2fad
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4089
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)Educación superior en México: los límites del neoliberalismo (2000-2010)Educação superior no México: os limites do neoliberalismo (2000-2010)Educação superiorNeoliberalismoEducação superior latinoamericanaAvaliaçãoEducación superiorNeoliberalismoEducación superior latinoamericana.EvaluaciónHigher educationNeoliberalismLatin American higher educactionEvaluationThis paper provides an overview of higher education in Mexico during the first decade of the century. The starting point is that the dominant economic model defined thirty years ago (neoliberalism) has reached a limit, in which the results are clearly insufficient and undesirable. Therefore, in this paper we describe the hegemony of neoliberalism in social life and, above all, privatization and the emergence of market mechanisms in higher education. Under this scenario, both students, academics and institutions were significantly affected by a number of decisions based on economic reasoning rather than social and educational principles. In this sense, evaluation, and also the provision of budgets, became factors that determined the substantive field of higher education in Mexico. The idea of limits suggests, however, that there is an opportunity to build an alternative policy framework for higher education.En este trabajo se examina la situación de la educación superior en México durante la primera década del siglo XXI. El punto de partida del análisis es que el modelo económico hegemónico definido desde hace treinta años (neoliberalismo) ha llegado a una condición límite pues su evolución y resultados han mostrado evidentes insuficiencias y efectos no deseados. Así, en este texto se describe la hegemonía del neoliberalismo en la vida social y, sobre todo, la privatización y la aparición de modalidades del mercado en la educación superior. Bajo ese escenario tanto los estudiantes como los académicos y las instituciones se vieron notablemente afectadas por una serie de decisiones construidas desde la razón económica antes que por principios sociales y educativos. En tal sentido, la evaluación y también la provisión de presupuestos se convirtieron en factores que determinaron el campo sustantivo de la educación superior en México. La idea de límites sugiere no obstante, que existe una oportunidad para construir un marco alternativo de políticas de educación superior.Neste trabalho analisa-se a situação da educação superior no México durante a primeira década do século XXI. O ponto inicial da análise é que o modelo econômico hegemônico definido há trinta anos (neoliberalismo) tenha chegado a uma condição limite, pois sua evolução e resultados têm mostrado evidentes insuficiências e efeitos não almejados. Desta forma, neste artigo descreve-se a hegemonia do neoliberalismo na vida social, e principalmente, a privatização e o aparecimento de modalidades do mercado na educação superior. Sob esse cenário, tanto os estudantes quanto os acadêmicos e as instituições viram-se consideravelmente afetadas por uma série de decisões construídas desde a razão econômica antes do que por princípios sociais e educativos. Nesse sentido, a avaliação assim como a provisão de orçamentos converteram-se em fatores que determinaram o campo essencial da educação superior no México. A ideia de limites sugere, todavia, que existe uma oportunidade para construir um marco alternativo de políticas de educação superior.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/408910.26512/lc.v19i38.4089Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-1281981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089/3751Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasanova Cardiel, HugoLópez García, Juan Carlos2022-01-14T19:48:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4089Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T19:48:03Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)
Educación superior en México: los límites del neoliberalismo (2000-2010)
Educação superior no México: os limites do neoliberalismo (2000-2010)
title Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)
spellingShingle Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)
Casanova Cardiel, Hugo
Educação superior
Neoliberalismo
Educação superior latinoamericana
Avaliação
Educación superior
Neoliberalismo
Educación superior latinoamericana.
Evaluación
Higher education
Neoliberalism
Latin American higher educaction
Evaluation
title_short Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)
title_full Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)
title_fullStr Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)
title_full_unstemmed Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)
title_sort Higher education in Mexico: the limits of neoliberalism (2000-2010)
author Casanova Cardiel, Hugo
author_facet Casanova Cardiel, Hugo
López García, Juan Carlos
author_role author
author2 López García, Juan Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casanova Cardiel, Hugo
López García, Juan Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação superior
Neoliberalismo
Educação superior latinoamericana
Avaliação
Educación superior
Neoliberalismo
Educación superior latinoamericana.
Evaluación
Higher education
Neoliberalism
Latin American higher educaction
Evaluation
topic Educação superior
Neoliberalismo
Educação superior latinoamericana
Avaliação
Educación superior
Neoliberalismo
Educación superior latinoamericana.
Evaluación
Higher education
Neoliberalism
Latin American higher educaction
Evaluation
description This paper provides an overview of higher education in Mexico during the first decade of the century. The starting point is that the dominant economic model defined thirty years ago (neoliberalism) has reached a limit, in which the results are clearly insufficient and undesirable. Therefore, in this paper we describe the hegemony of neoliberalism in social life and, above all, privatization and the emergence of market mechanisms in higher education. Under this scenario, both students, academics and institutions were significantly affected by a number of decisions based on economic reasoning rather than social and educational principles. In this sense, evaluation, and also the provision of budgets, became factors that determined the substantive field of higher education in Mexico. The idea of limits suggests, however, that there is an opportunity to build an alternative policy framework for higher education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089
10.26512/lc.v19i38.4089
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089
identifier_str_mv 10.26512/lc.v19i38.4089
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4089/3751
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128
Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128
Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 109-128
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v19i38
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651516129280