Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Papi, Silmara de Oliveira Gomes
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Martins, Pura Lúcia Oliver
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4330
Resumo: This study is aimed at investigating the process of professional development of teachers at the beginning of their careers, working in elementary education in a public school system. A case study was conducted, based on a critical/dialectical approach, making use of the focal group, participating observation and semi-structured interviews, as instruments for data collection. The results reveal that the context of decentralizing policies in which the teachers are included negatively influences their professional development. This observation offers a vision of how such policies are assimilated by the beginners, contributing towards the advancement of studies on the subject.
id UNB - 28_488fbd0e0b8fe4ea562a6689ff0b7f09
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4330
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachersLas políticas de descentralización causan un impacto negativo en el aprendizaje de profesoras principiantesPolíticas de descentralização impactam negativamente a aprendizagem de professoras iniciantesProfessores iniciantesIniciação à docênciaDesenvolvimento profissionalPolíticas de descentralizaçãoProfesores principiantesIniciación a la docenciaDesarrollo profesionalPolíticas de descentralizaciónBeginner teachersTeaching initiationProfessional developmentDecentralization policiesThis study is aimed at investigating the process of professional development of teachers at the beginning of their careers, working in elementary education in a public school system. A case study was conducted, based on a critical/dialectical approach, making use of the focal group, participating observation and semi-structured interviews, as instruments for data collection. The results reveal that the context of decentralizing policies in which the teachers are included negatively influences their professional development. This observation offers a vision of how such policies are assimilated by the beginners, contributing towards the advancement of studies on the subject.Este estudio fue dirigido a la investigación del proceso de desarrollo profesional de profesoras en su inicio de carrera, actuantes en los años iniciales de una red pública. Se desarrolló un estudio de caso de matriz crítico-dialéctica utilizando un grupo focal, la observación participante y la entrevista semiestructurada como instrumento para colectar datos. Los resultados muestran que el contexto de políticas descentralizadoras en el cual las profesoras están inseridas, influye negativamente en su desarrollo profesional. Esa constatación ofrece una visión sobre cómo tales políticas son asimiladas por las principiantes, contribuyendo para el avance de los estudios sobre el tema.Este estudo foi direcionado para a investigação do processo de desenvolvimento profissional de professoras em início de carreira, atuantes nos anos iniciais do ensino fundamental de uma rede pública. Desenvolveu-se um estudo de caso de matriz crítico-dialética utilizando-se o grupo focal, a observação participante e a entrevista semiestruturada como instrumentos de coleta de dados. Os resultados revelam que o contexto de políticas descentralizadoras, em que as professoras estão inseridas, influencia negativamente seu desenvolvimento profissional. Essa constatação fornece uma visão sobre como tais políticas são assimiladas pelas iniciantes, contribuindo para o avanço dos estudos sobre o tema.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/433010.26512/lc.v20i42.4330Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 421-441Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 421-441Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 421-4411981-04311516-489610.26512/lc.v20i42reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4330/3961Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPapi, Silmara de Oliveira GomesMartins, Pura Lúcia Oliver2022-01-13T00:11:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4330Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T00:11:43Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachers
Las políticas de descentralización causan un impacto negativo en el aprendizaje de profesoras principiantes
Políticas de descentralização impactam negativamente a aprendizagem de professoras iniciantes
title Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachers
spellingShingle Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachers
Papi, Silmara de Oliveira Gomes
Professores iniciantes
Iniciação à docência
Desenvolvimento profissional
Políticas de descentralização
Profesores principiantes
Iniciación a la docencia
Desarrollo profesional
Políticas de descentralización
Beginner teachers
Teaching initiation
Professional development
Decentralization policies
title_short Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachers
title_full Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachers
title_fullStr Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachers
title_full_unstemmed Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachers
title_sort Decentralization policies have a negative impact on the learning of beginning teachers
author Papi, Silmara de Oliveira Gomes
author_facet Papi, Silmara de Oliveira Gomes
Martins, Pura Lúcia Oliver
author_role author
author2 Martins, Pura Lúcia Oliver
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Papi, Silmara de Oliveira Gomes
Martins, Pura Lúcia Oliver
dc.subject.por.fl_str_mv Professores iniciantes
Iniciação à docência
Desenvolvimento profissional
Políticas de descentralização
Profesores principiantes
Iniciación a la docencia
Desarrollo profesional
Políticas de descentralización
Beginner teachers
Teaching initiation
Professional development
Decentralization policies
topic Professores iniciantes
Iniciação à docência
Desenvolvimento profissional
Políticas de descentralização
Profesores principiantes
Iniciación a la docencia
Desarrollo profesional
Políticas de descentralización
Beginner teachers
Teaching initiation
Professional development
Decentralization policies
description This study is aimed at investigating the process of professional development of teachers at the beginning of their careers, working in elementary education in a public school system. A case study was conducted, based on a critical/dialectical approach, making use of the focal group, participating observation and semi-structured interviews, as instruments for data collection. The results reveal that the context of decentralizing policies in which the teachers are included negatively influences their professional development. This observation offers a vision of how such policies are assimilated by the beginners, contributing towards the advancement of studies on the subject.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4330
10.26512/lc.v20i42.4330
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4330
identifier_str_mv 10.26512/lc.v20i42.4330
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4330/3961
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 421-441
Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 421-441
Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 421-441
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v20i42
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651637764096