Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202 |
Resumo: | The research presents the knowledge production process of 2nd grade children from a school in the Administrative Region of Paranoá, DF. Geographical and historical knowledge about children's localities is constructed in an authorial way and has their experiences as a starting point and path for a process of strengthening belonging to the territory. The research demonstrates that producing knowledge through dialogue and in a participative way allows to create the school in the territory in a loving and political way. It is an action-research with children that has the study of the environment as a methodology of practical-theoretical support. |
id |
UNB - 28_5493f86ac8a0f868380d05a705b894ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35202 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal DistrictExperiencias infantiles en los territorios de Paranoá e Itapoã en el Distrito FederalVivências infantis nos territórios do Paranoá e Itapoã no Distrito FederalMotivação para aprendizagemEducação para cidadaniaRelação Comunidade-EscolaMotivación para aprendizajeEducación para la ciudadaníaRelación Comunidad-EscuelaMotivation for learningCitizenship EducationCommunity-School RelationshipThe research presents the knowledge production process of 2nd grade children from a school in the Administrative Region of Paranoá, DF. Geographical and historical knowledge about children's localities is constructed in an authorial way and has their experiences as a starting point and path for a process of strengthening belonging to the territory. The research demonstrates that producing knowledge through dialogue and in a participative way allows to create the school in the territory in a loving and political way. It is an action-research with children that has the study of the environment as a methodology of practical-theoretical support.La investigación presenta el proceso de producción de conocimiento de niños y niñas del 2º año de una escuela de la Región Administrativa de Paranoá, DF. El conocimiento geográfico e histórico sobre las localidades de los niños se construye de manera autoral y tiene sus vivencias como punto de partida y camino para un proceso de fortalecimiento de pertenencia al territorio. La investigación demuestra que producir conocimiento a través del diálogo y de forma participativa permite crear la escuela en el territorio de forma amorosa y política. Es una investigación-acción con niños que tienen el estudio del medio como metodología de apoyo práctico-teórico.A pesquisa apresenta o processo de produção de conhecimento de crianças do 2º ano de uma escola da Região Administrativa do Paranoá, DF. O conhecimento geográfico e histórico sobre as localidades das crianças é construído de forma autoral e tem suas vivências como ponto de partida e caminho para um processo de fortalecimento do pertencimento ao território. A pesquisa demonstra que produzir conhecimento por meio do diálogo e de forma participativa permite criar, de forma amorosa e política, a escola do território. Trata-se de uma pesquisa-ação com crianças que têm o estudo do meio como metodologia de aporte prático-teórico.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3520210.26512/lc.v27.2021.35202Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35202Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35202Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e352021981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29577https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29578https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29579https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/30372Copyright (c) 2021 Marina de Santana Corrêa, Maria Lidia Bueno Fernandeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Santana Corrêa, MarinaBueno Fernandes, Maria Lidia 2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35202Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District Experiencias infantiles en los territorios de Paranoá e Itapoã en el Distrito Federal Vivências infantis nos territórios do Paranoá e Itapoã no Distrito Federal |
title |
Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District |
spellingShingle |
Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District de Santana Corrêa, Marina Motivação para aprendizagem Educação para cidadania Relação Comunidade-Escola Motivación para aprendizaje Educación para la ciudadanía Relación Comunidad-Escuela Motivation for learning Citizenship Education Community-School Relationship |
title_short |
Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District |
title_full |
Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District |
title_fullStr |
Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District |
title_full_unstemmed |
Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District |
title_sort |
Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District |
author |
de Santana Corrêa, Marina |
author_facet |
de Santana Corrêa, Marina Bueno Fernandes, Maria Lidia |
author_role |
author |
author2 |
Bueno Fernandes, Maria Lidia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Santana Corrêa, Marina Bueno Fernandes, Maria Lidia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Motivação para aprendizagem Educação para cidadania Relação Comunidade-Escola Motivación para aprendizaje Educación para la ciudadanía Relación Comunidad-Escuela Motivation for learning Citizenship Education Community-School Relationship |
topic |
Motivação para aprendizagem Educação para cidadania Relação Comunidade-Escola Motivación para aprendizaje Educación para la ciudadanía Relación Comunidad-Escuela Motivation for learning Citizenship Education Community-School Relationship |
description |
The research presents the knowledge production process of 2nd grade children from a school in the Administrative Region of Paranoá, DF. Geographical and historical knowledge about children's localities is constructed in an authorial way and has their experiences as a starting point and path for a process of strengthening belonging to the territory. The research demonstrates that producing knowledge through dialogue and in a participative way allows to create the school in the territory in a loving and political way. It is an action-research with children that has the study of the environment as a methodology of practical-theoretical support. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202 10.26512/lc.v27.2021.35202 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v27.2021.35202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29577 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29578 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29579 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/30372 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marina de Santana Corrêa, Maria Lidia Bueno Fernandes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Marina de Santana Corrêa, Maria Lidia Bueno Fernandes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35202 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35202 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35202 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053653556658176 |