Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Santana Corrêa, Marina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bueno Fernandes, Maria Lidia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202
Resumo: The research presents the knowledge production process of 2nd grade children from a school in the Administrative Region of Paranoá, DF. Geographical and historical knowledge about children's localities is constructed in an authorial way and has their experiences as a starting point and path for a process of strengthening belonging to the territory. The research demonstrates that producing knowledge through dialogue and in a participative way allows to create the school in the territory in a loving and political way. It is an action-research with children that has the study of the environment as a methodology of practical-theoretical support.
id UNB - 28_5493f86ac8a0f868380d05a705b894ba
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35202
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal DistrictExperiencias infantiles en los territorios de Paranoá e Itapoã en el Distrito FederalVivências infantis nos territórios do Paranoá e Itapoã no Distrito FederalMotivação para aprendizagemEducação para cidadaniaRelação Comunidade-EscolaMotivación para aprendizajeEducación para la ciudadaníaRelación Comunidad-EscuelaMotivation for learningCitizenship EducationCommunity-School RelationshipThe research presents the knowledge production process of 2nd grade children from a school in the Administrative Region of Paranoá, DF. Geographical and historical knowledge about children's localities is constructed in an authorial way and has their experiences as a starting point and path for a process of strengthening belonging to the territory. The research demonstrates that producing knowledge through dialogue and in a participative way allows to create the school in the territory in a loving and political way. It is an action-research with children that has the study of the environment as a methodology of practical-theoretical support.La investigación presenta el proceso de producción de conocimiento de niños y niñas del 2º año de una escuela de la Región Administrativa de Paranoá, DF. El conocimiento geográfico e histórico sobre las localidades de los niños se construye de manera autoral y tiene sus vivencias como punto de partida y camino para un proceso de fortalecimiento de pertenencia al territorio. La investigación demuestra que producir conocimiento a través del diálogo y de forma participativa permite crear la escuela en el territorio de forma amorosa y política. Es una investigación-acción con niños que tienen el estudio del medio como metodología de apoyo práctico-teórico.A pesquisa apresenta o processo de produção de conhecimento de crianças do 2º ano de uma escola da Região Administrativa do Paranoá, DF. O conhecimento geográfico e histórico sobre as localidades das crianças é construído de forma autoral e tem suas vivências como ponto de partida e caminho para um processo de fortalecimento do pertencimento ao território. A pesquisa demonstra que produzir conhecimento por meio do diálogo e de forma participativa permite criar, de forma amorosa e política, a escola do território. Trata-se de uma pesquisa-ação com crianças que têm o estudo do meio como metodologia de aporte prático-teórico.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3520210.26512/lc.v27.2021.35202Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35202Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35202Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e352021981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29577https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29578https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29579https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/30372Copyright (c) 2021 Marina de Santana Corrêa, Maria Lidia Bueno Fernandeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Santana Corrêa, MarinaBueno Fernandes, Maria Lidia 2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35202Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District
Experiencias infantiles en los territorios de Paranoá e Itapoã en el Distrito Federal
Vivências infantis nos territórios do Paranoá e Itapoã no Distrito Federal
title Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District
spellingShingle Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District
de Santana Corrêa, Marina
Motivação para aprendizagem
Educação para cidadania
Relação Comunidade-Escola
Motivación para aprendizaje
Educación para la ciudadanía
Relación Comunidad-Escuela
Motivation for learning
Citizenship Education
Community-School Relationship
title_short Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District
title_full Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District
title_fullStr Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District
title_full_unstemmed Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District
title_sort Children's experiences in the territories of Paranoá and Itapoã in the Federal District
author de Santana Corrêa, Marina
author_facet de Santana Corrêa, Marina
Bueno Fernandes, Maria Lidia
author_role author
author2 Bueno Fernandes, Maria Lidia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Santana Corrêa, Marina
Bueno Fernandes, Maria Lidia
dc.subject.por.fl_str_mv Motivação para aprendizagem
Educação para cidadania
Relação Comunidade-Escola
Motivación para aprendizaje
Educación para la ciudadanía
Relación Comunidad-Escuela
Motivation for learning
Citizenship Education
Community-School Relationship
topic Motivação para aprendizagem
Educação para cidadania
Relação Comunidade-Escola
Motivación para aprendizaje
Educación para la ciudadanía
Relación Comunidad-Escuela
Motivation for learning
Citizenship Education
Community-School Relationship
description The research presents the knowledge production process of 2nd grade children from a school in the Administrative Region of Paranoá, DF. Geographical and historical knowledge about children's localities is constructed in an authorial way and has their experiences as a starting point and path for a process of strengthening belonging to the territory. The research demonstrates that producing knowledge through dialogue and in a participative way allows to create the school in the territory in a loving and political way. It is an action-research with children that has the study of the environment as a methodology of practical-theoretical support.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202
10.26512/lc.v27.2021.35202
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202
identifier_str_mv 10.26512/lc.v27.2021.35202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29577
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29578
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/29579
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35202/30372
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Marina de Santana Corrêa, Maria Lidia Bueno Fernandes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Marina de Santana Corrêa, Maria Lidia Bueno Fernandes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35202
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35202
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35202
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653556658176