Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grisa, Gregório Durlo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Zitkoski, Jaime José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5056
Resumo: The article develops the Recognition of Culture category as theoretical framework to analyze the changes produced by affirmative action in Brazilian universities. There were literature review and participant observations UFRGS. The work is based on the notion of habitus of Pierre Bourdieu, in theory recognition of Axel Honneth and Nancy Fraser over production of participatory parity. Can affirmative action promote a culture of recognition at institutions? The conclusions point out that the first steps towards materializing a culture of recognition were taken and, at the same time, proposes a set of actions to develop it in a more comprehensive manner
id UNB - 28_5862b9d492cd5f8e1485070ef27c193a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5056
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGSAportes para analizar las políticas de acción afirmativa UFRGSApports pour analyser les politiques de discrimination positive à IUFRGSAportes para análise das políticas de ações afirmativas na UFRGSAções afirmativasCultura do reconhecimentoAcciones afirmativasCultura del reconocimientoAffirmative actionRecognition of the cultureThe article develops the Recognition of Culture category as theoretical framework to analyze the changes produced by affirmative action in Brazilian universities. There were literature review and participant observations UFRGS. The work is based on the notion of habitus of Pierre Bourdieu, in theory recognition of Axel Honneth and Nancy Fraser over production of participatory parity. Can affirmative action promote a culture of recognition at institutions? The conclusions point out that the first steps towards materializing a culture of recognition were taken and, at the same time, proposes a set of actions to develop it in a more comprehensive mannerEste artículo desarrolla la categoría Cultura del Reconocimiento como aporte teórico para analizar las transformaciones producidas por las acciones afirmativas en las universidades brasileñas. Se realizaron actividades como revisión bibliográfica y observaciones participantes en la UFRGS. El trabajo se apoya en la noción de habitus de Pierre Bourdieu, en la teoría del reconocimiento de Axel Honneth y en la producción de Nancy Fraser acerca de la paridad participativa. ¿Las acciones afirmativas pueden promover una cultura del reconocimiento en las instituciones? Concluimos que los primeros pasos ya fueron dados para materializar la cultura del reconocimiento y que, por otra parte, también ha sido planteado un conjunto de acciones para desarrollarla plenamente.Cet article présente une analyse des changements produits par les actions de discrimination positive dans les universités brésiliennes, en ayant comme apport théorique la catégorie de la Culture de la Reconnaissance. On a réalisé des révisions bibliographiques, ainsi que des observations participantes à l’UFRGS. Le travail se base sur la notion d'habitus de Pierre Bourdieu, sur la théorie de la reconnaissance d'Axel Honneth et sur les écrits de Nancy Fraser à propos de la "parité de participation". Les actions de discrimination positive peuvent-elles promouvoir une reconnaissance de la culture dans les institutions? On conclut que les premiers pas ont déjà été faits vers la matérialisation de la culture de la reconnaissance, et on propose, par ailleurs, un ensemble d'actions pour la développer pleinement.O artigo desenvolve a categoria Cultura do Reconhecimento como aporte teórico para analisar as transformações produzidas pelas ações afirmativas nas universidades brasileiras. Realizaram-se revisão bibliográfica e observações participantes na UFRGS. O trabalho se apoia na noção de habitus de Pierre Bourdieu, na teoria do reconhecimento de Axel Honneth e na produção de Nancy Fraser acerca da paridade participativa. As ações afirmativas podem promover uma cultura do reconhecimento nas instituições? Conclui-se que foram dados os primeiros passos para a materialização da cultura do reconhecimento e, por outro lado, propõe-se um conjunto de ações para desenvolvê-la de forma mais plena.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/505610.26512/lc.v23i50.5056Linhas Críticas; Vol. 23 No. 50 (2017); 70-87Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 50 (2017); 70-87Linhas Crí­ticas; v. 23 n. 50 (2017); 70-871981-04311516-489610.26512/lc.v23i50reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5056/4588Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrisa, Gregório DurloZitkoski, Jaime José2021-09-21T23:08:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5056Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-21T23:08:37Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS
Aportes para analizar las políticas de acción afirmativa UFRGS
Apports pour analyser les politiques de discrimination positive à IUFRGS
Aportes para análise das políticas de ações afirmativas na UFRGS
title Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS
spellingShingle Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS
Grisa, Gregório Durlo
Ações afirmativas
Cultura do reconhecimento
Acciones afirmativas
Cultura del reconocimiento
Affirmative action
Recognition of the culture
title_short Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS
title_full Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS
title_fullStr Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS
title_full_unstemmed Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS
title_sort Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS
author Grisa, Gregório Durlo
author_facet Grisa, Gregório Durlo
Zitkoski, Jaime José
author_role author
author2 Zitkoski, Jaime José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grisa, Gregório Durlo
Zitkoski, Jaime José
dc.subject.por.fl_str_mv Ações afirmativas
Cultura do reconhecimento
Acciones afirmativas
Cultura del reconocimiento
Affirmative action
Recognition of the culture
topic Ações afirmativas
Cultura do reconhecimento
Acciones afirmativas
Cultura del reconocimiento
Affirmative action
Recognition of the culture
description The article develops the Recognition of Culture category as theoretical framework to analyze the changes produced by affirmative action in Brazilian universities. There were literature review and participant observations UFRGS. The work is based on the notion of habitus of Pierre Bourdieu, in theory recognition of Axel Honneth and Nancy Fraser over production of participatory parity. Can affirmative action promote a culture of recognition at institutions? The conclusions point out that the first steps towards materializing a culture of recognition were taken and, at the same time, proposes a set of actions to develop it in a more comprehensive manner
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5056
10.26512/lc.v23i50.5056
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5056
identifier_str_mv 10.26512/lc.v23i50.5056
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5056/4588
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 23 No. 50 (2017); 70-87
Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 50 (2017); 70-87
Linhas Crí­ticas; v. 23 n. 50 (2017); 70-87
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v23i50
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652329824256