Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5056 |
Resumo: | The article develops the Recognition of Culture category as theoretical framework to analyze the changes produced by affirmative action in Brazilian universities. There were literature review and participant observations UFRGS. The work is based on the notion of habitus of Pierre Bourdieu, in theory recognition of Axel Honneth and Nancy Fraser over production of participatory parity. Can affirmative action promote a culture of recognition at institutions? The conclusions point out that the first steps towards materializing a culture of recognition were taken and, at the same time, proposes a set of actions to develop it in a more comprehensive manner |
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Contributions to examine the policies of affirmative action in UFRGSAportes para analizar las políticas de acción afirmativa UFRGSApports pour analyser les politiques de discrimination positive à IUFRGSAportes para análise das políticas de ações afirmativas na UFRGSAções afirmativasCultura do reconhecimentoAcciones afirmativasCultura del reconocimientoAffirmative actionRecognition of the cultureThe article develops the Recognition of Culture category as theoretical framework to analyze the changes produced by affirmative action in Brazilian universities. There were literature review and participant observations UFRGS. The work is based on the notion of habitus of Pierre Bourdieu, in theory recognition of Axel Honneth and Nancy Fraser over production of participatory parity. Can affirmative action promote a culture of recognition at institutions? The conclusions point out that the first steps towards materializing a culture of recognition were taken and, at the same time, proposes a set of actions to develop it in a more comprehensive mannerEste artículo desarrolla la categoría Cultura del Reconocimiento como aporte teórico para analizar las transformaciones producidas por las acciones afirmativas en las universidades brasileñas. Se realizaron actividades como revisión bibliográfica y observaciones participantes en la UFRGS. El trabajo se apoya en la noción de habitus de Pierre Bourdieu, en la teoría del reconocimiento de Axel Honneth y en la producción de Nancy Fraser acerca de la paridad participativa. ¿Las acciones afirmativas pueden promover una cultura del reconocimiento en las instituciones? Concluimos que los primeros pasos ya fueron dados para materializar la cultura del reconocimiento y que, por otra parte, también ha sido planteado un conjunto de acciones para desarrollarla plenamente.Cet article présente une analyse des changements produits par les actions de discrimination positive dans les universités brésiliennes, en ayant comme apport théorique la catégorie de la Culture de la Reconnaissance. On a réalisé des révisions bibliographiques, ainsi que des observations participantes à l’UFRGS. Le travail se base sur la notion d'habitus de Pierre Bourdieu, sur la théorie de la reconnaissance d'Axel Honneth et sur les écrits de Nancy Fraser à propos de la "parité de participation". Les actions de discrimination positive peuvent-elles promouvoir une reconnaissance de la culture dans les institutions? On conclut que les premiers pas ont déjà été faits vers la matérialisation de la culture de la reconnaissance, et on propose, par ailleurs, un ensemble d'actions pour la développer pleinement.O artigo desenvolve a categoria Cultura do Reconhecimento como aporte teórico para analisar as transformações produzidas pelas ações afirmativas nas universidades brasileiras. Realizaram-se revisão bibliográfica e observações participantes na UFRGS. O trabalho se apoia na noção de habitus de Pierre Bourdieu, na teoria do reconhecimento de Axel Honneth e na produção de Nancy Fraser acerca da paridade participativa. As ações afirmativas podem promover uma cultura do reconhecimento nas instituições? Conclui-se que foram dados os primeiros passos para a materialização da cultura do reconhecimento e, por outro lado, propõe-se um conjunto de ações para desenvolvê-la de forma mais plena.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/505610.26512/lc.v23i50.5056Linhas Críticas; Vol. 23 No. 50 (2017); 70-87Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 50 (2017); 70-87Linhas Críticas; v. 23 n. 50 (2017); 70-871981-04311516-489610.26512/lc.v23i50reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5056/4588Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrisa, Gregório DurloZitkoski, Jaime José2021-09-21T23:08:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5056Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-21T23:08:37Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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