332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Letícia dos Santos
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Martins, André Ferrer Pinto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137
Resumo: The present study is within the scope of the continuing education of professionals, in the area of science teaching, and using comic books as a strategy. Its main goal is to discuss the obstacles and possibilities presented in a process of continuing education of a primary school science teacher, using “Monica’s Gang” Comics as a methodological strategy. Qualitative research was conducted, using the action research methodology. The study makes evident the contribution of continuing education towards the resizing of pedagogical issues.
id UNB - 28_67099fa6885a6272c4ad023a651af08e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4137
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling 332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?Formación continuada con tebeos en las clases de ciencias: ¿algún problema?Formação continuada com quadrinhos nas aulas de Ciências: algum problema?Formação continuada em serviçoEnsino de ciênciasHistórias em quadrinhosFormación continua en servicioEnseñanza de la CienciaTebeosContinuing educationScience teachingComic booksThe present study is within the scope of the continuing education of professionals, in the area of science teaching, and using comic books as a strategy. Its main goal is to discuss the obstacles and possibilities presented in a process of continuing education of a primary school science teacher, using “Monica’s Gang” Comics as a methodological strategy. Qualitative research was conducted, using the action research methodology. The study makes evident the contribution of continuing education towards the resizing of pedagogical issues.Este estudio se inscribe en el marco de la formación continua, incluyendo la enseñanza de las ciencias como un área y los tebeos como una estrategia para la implementación de la propuesta. Tiene como objetivo discutir los obstáculos y oportunidades que sepresentan en un proceso de formación continua en el servicio de un profesor que enseña ciencias naturales en los primeros años de escuela primaria, que utiliza como estrategia metodológica los tebeos de Mónica y su pandilla. La encuesta fue desarrollada siguiendo un enfoque cualitativo, a través de la investigación en acción. El estudio destaca la contribución de la formación continuada con un enfoque reflexivo para el cambio de la práctica pedagógica.Este estudo se inscreve no âmbito da formação continuada em serviço, abarcando o ensino de ciências como área e as histórias em quadrinhos como estratégia para efetivação da proposta. Objetiva discutir os obstáculos e as possibilidades apresentadas em um processo de formação continuada em serviço de uma professora que leciona ciências naturais nos anos iniciais do ensino fundamental, que utilizou como estratégia metodológica histórias em quadrinhos da Turma da Mônica. A pesquisa se desenvolveuseguindo uma abordagem qualitativa, por meio da pesquisa-ação. O estudo evidencia a contribuição da formação continuada com enfoque reflexivo para o redimensionamento da prática pedagógica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/413710.26512/lc.v19i39.4137Linhas Críticas; Vol. 19 No. 39 (2013); 331-353Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 39 (2013); 331-353Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 39 (2013); 331-3531981-04311516-489610.26512/lc.v19i39reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137/3792Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Letícia dos SantosMartins, André Ferrer Pinto2022-01-14T17:07:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4137Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T17:07:42Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv 332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
Formación continuada con tebeos en las clases de ciencias: ¿algún problema?
Formação continuada com quadrinhos nas aulas de Ciências: algum problema?
title 332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
spellingShingle 332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
Carvalho, Letícia dos Santos
Formação continuada em serviço
Ensino de ciências
Histórias em quadrinhos
Formación continua en servicio
Enseñanza de la Ciencia
Tebeos
Continuing education
Science teaching
Comic books
title_short 332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
title_full 332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
title_fullStr 332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
title_full_unstemmed 332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
title_sort 332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
author Carvalho, Letícia dos Santos
author_facet Carvalho, Letícia dos Santos
Martins, André Ferrer Pinto
author_role author
author2 Martins, André Ferrer Pinto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Letícia dos Santos
Martins, André Ferrer Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada em serviço
Ensino de ciências
Histórias em quadrinhos
Formación continua en servicio
Enseñanza de la Ciencia
Tebeos
Continuing education
Science teaching
Comic books
topic Formação continuada em serviço
Ensino de ciências
Histórias em quadrinhos
Formación continua en servicio
Enseñanza de la Ciencia
Tebeos
Continuing education
Science teaching
Comic books
description The present study is within the scope of the continuing education of professionals, in the area of science teaching, and using comic books as a strategy. Its main goal is to discuss the obstacles and possibilities presented in a process of continuing education of a primary school science teacher, using “Monica’s Gang” Comics as a methodological strategy. Qualitative research was conducted, using the action research methodology. The study makes evident the contribution of continuing education towards the resizing of pedagogical issues.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137
10.26512/lc.v19i39.4137
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137
identifier_str_mv 10.26512/lc.v19i39.4137
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137/3792
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 19 No. 39 (2013); 331-353
Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 39 (2013); 331-353
Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 39 (2013); 331-353
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v19i39
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651540246528