332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137 |
Resumo: | The present study is within the scope of the continuing education of professionals, in the area of science teaching, and using comic books as a strategy. Its main goal is to discuss the obstacles and possibilities presented in a process of continuing education of a primary school science teacher, using “Monica’s Gang” Comics as a methodological strategy. Qualitative research was conducted, using the action research methodology. The study makes evident the contribution of continuing education towards the resizing of pedagogical issues. |
id |
UNB-32_67099fa6885a6272c4ad023a651af08e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4137 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem?Formación continuada con tebeos en las clases de ciencias: ¿algún problema?Formação continuada com quadrinhos nas aulas de Ciências: algum problema?Formação continuada em serviçoEnsino de ciênciasHistórias em quadrinhosFormación continua en servicioEnseñanza de la CienciaTebeosContinuing educationScience teachingComic booksThe present study is within the scope of the continuing education of professionals, in the area of science teaching, and using comic books as a strategy. Its main goal is to discuss the obstacles and possibilities presented in a process of continuing education of a primary school science teacher, using “Monica’s Gang” Comics as a methodological strategy. Qualitative research was conducted, using the action research methodology. The study makes evident the contribution of continuing education towards the resizing of pedagogical issues.Este estudio se inscribe en el marco de la formación continua, incluyendo la enseñanza de las ciencias como un área y los tebeos como una estrategia para la implementación de la propuesta. Tiene como objetivo discutir los obstáculos y oportunidades que sepresentan en un proceso de formación continua en el servicio de un profesor que enseña ciencias naturales en los primeros años de escuela primaria, que utiliza como estrategia metodológica los tebeos de Mónica y su pandilla. La encuesta fue desarrollada siguiendo un enfoque cualitativo, a través de la investigación en acción. El estudio destaca la contribución de la formación continuada con un enfoque reflexivo para el cambio de la práctica pedagógica.Este estudo se inscreve no âmbito da formação continuada em serviço, abarcando o ensino de ciências como área e as histórias em quadrinhos como estratégia para efetivação da proposta. Objetiva discutir os obstáculos e as possibilidades apresentadas em um processo de formação continuada em serviço de uma professora que leciona ciências naturais nos anos iniciais do ensino fundamental, que utilizou como estratégia metodológica histórias em quadrinhos da Turma da Mônica. A pesquisa se desenvolveuseguindo uma abordagem qualitativa, por meio da pesquisa-ação. O estudo evidencia a contribuição da formação continuada com enfoque reflexivo para o redimensionamento da prática pedagógica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/413710.26512/lc.v19i39.4137Linhas Críticas; Vol. 19 No. 39 (2013); 331-353Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 39 (2013); 331-353Linhas Críticas; v. 19 n. 39 (2013); 331-3531981-04311516-489610.26512/lc.v19i39reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137/3792Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Letícia dos SantosMartins, André Ferrer Pinto2022-01-14T17:07:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4137Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T17:07:42Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem? Formación continuada con tebeos en las clases de ciencias: ¿algún problema? Formação continuada com quadrinhos nas aulas de Ciências: algum problema? |
title |
332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem? |
spellingShingle |
332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem? Carvalho, Letícia dos Santos Formação continuada em serviço Ensino de ciências Histórias em quadrinhos Formación continua en servicio Enseñanza de la Ciencia Tebeos Continuing education Science teaching Comic books |
title_short |
332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem? |
title_full |
332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem? |
title_fullStr |
332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem? |
title_full_unstemmed |
332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem? |
title_sort |
332Continuing education making use of comic books in science classes: Any problem? |
author |
Carvalho, Letícia dos Santos |
author_facet |
Carvalho, Letícia dos Santos Martins, André Ferrer Pinto |
author_role |
author |
author2 |
Martins, André Ferrer Pinto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Letícia dos Santos Martins, André Ferrer Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada em serviço Ensino de ciências Histórias em quadrinhos Formación continua en servicio Enseñanza de la Ciencia Tebeos Continuing education Science teaching Comic books |
topic |
Formação continuada em serviço Ensino de ciências Histórias em quadrinhos Formación continua en servicio Enseñanza de la Ciencia Tebeos Continuing education Science teaching Comic books |
description |
The present study is within the scope of the continuing education of professionals, in the area of science teaching, and using comic books as a strategy. Its main goal is to discuss the obstacles and possibilities presented in a process of continuing education of a primary school science teacher, using “Monica’s Gang” Comics as a methodological strategy. Qualitative research was conducted, using the action research methodology. The study makes evident the contribution of continuing education towards the resizing of pedagogical issues. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137 10.26512/lc.v19i39.4137 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v19i39.4137 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4137/3792 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 19 No. 39 (2013); 331-353 Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 39 (2013); 331-353 Linhas Críticas; v. 19 n. 39 (2013); 331-353 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v19i39 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286230786048 |