The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Sabrina Fernandes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Magalhães, Breno Santos Barbosa, Bungenstab, Gabriel Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699
Resumo: The present essay proposes to critically analyze the discourse of pseudoscience in contemporary society and what are the possibilities of constituting a critical scientific education. The current pandemic period strengthens the need for this discussion, in view of the large amount of fallacious and biased information that has been and is propagated every day about scientific practices. How to think about a scientific education that can shield itself from the deleterious effects of pseudoscientific practices? Finally, we believe in an education that can understand science not only as regulatory knowledge, but as emancipatory knowledge.
id UNB - 28_68add8fbd86adb7e04ab41648cad3190
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41699
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversationLa naturaleza de la (pseudo)ciencia y la educación científica: una conversación necesariaA natureza da (pseudo)ciência e a educação científica: uma conversa necessáriaNatureza da CiênciaPseudociênciaEducaçãoNaturaleza de la CienciaPseudocienciaEducaciónNature of SciencePseudoscienceEducationThe present essay proposes to critically analyze the discourse of pseudoscience in contemporary society and what are the possibilities of constituting a critical scientific education. The current pandemic period strengthens the need for this discussion, in view of the large amount of fallacious and biased information that has been and is propagated every day about scientific practices. How to think about a scientific education that can shield itself from the deleterious effects of pseudoscientific practices? Finally, we believe in an education that can understand science not only as regulatory knowledge, but as emancipatory knowledge.El presente ensayo se propone analizar críticamente el discurso de la pseudociencia en la sociedad contemporánea y cuáles son las posibilidades de constituir una educación científica crítica. El actual período de pandemia refuerza la necesidad de esta discusión, en vista de la gran cantidad de información falaz y sesgada que se ha propagado y se propaga todos los días sobre las prácticas científicas. ¿Cómo pensar una educación científica que pueda blindarse contra los efectos deletéreos de las prácticas pseudocientíficas? Finalmente, creemos en una educación que pueda entender la ciencia no sólo como un saber normativo, sino como un saber emancipador.O presente ensaio se propõe a analisar, criticamente, o discurso da pseudociência na sociedade contemporânea e descrever sobre as possibilidades de constituição de uma educação científica crítica. O atual período pandêmico fortalece a necessidade desta discussão, tendo em vista a grande quantidade de informações falaciosas e tendenciosas que foram e são propagadas todos os dias acerca das práticas científicas. Como pensar em uma educação científica que possa blindar-se dos efeitos deletérios das atitudes pseudocientíficas? Com efeito, acreditamos em uma educação que possa compreender a Ciência não apenas como conhecimento regulador, mas também como conhecimento emancipatório.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4169910.26512/lc28202241699Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41699Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41699Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e416991981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699/32917https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699/32918Copyright (c) 2022 Sabrina Fernandes Gonçalves, Breno Santos Barbosa Magalhães, Gabriel Carvalho Bungenstabhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Sabrina FernandesMagalhães, Breno Santos BarbosaBungenstab, Gabriel Carvalho2022-04-08T14:55:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41699Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-04-08T14:55:52Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation
La naturaleza de la (pseudo)ciencia y la educación científica: una conversación necesaria
A natureza da (pseudo)ciência e a educação científica: uma conversa necessária
title The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation
spellingShingle The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation
Gonçalves, Sabrina Fernandes
Natureza da Ciência
Pseudociência
Educação
Naturaleza de la Ciencia
Pseudociencia
Educación
Nature of Science
Pseudoscience
Education
title_short The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation
title_full The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation
title_fullStr The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation
title_full_unstemmed The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation
title_sort The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation
author Gonçalves, Sabrina Fernandes
author_facet Gonçalves, Sabrina Fernandes
Magalhães, Breno Santos Barbosa
Bungenstab, Gabriel Carvalho
author_role author
author2 Magalhães, Breno Santos Barbosa
Bungenstab, Gabriel Carvalho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Sabrina Fernandes
Magalhães, Breno Santos Barbosa
Bungenstab, Gabriel Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Natureza da Ciência
Pseudociência
Educação
Naturaleza de la Ciencia
Pseudociencia
Educación
Nature of Science
Pseudoscience
Education
topic Natureza da Ciência
Pseudociência
Educação
Naturaleza de la Ciencia
Pseudociencia
Educación
Nature of Science
Pseudoscience
Education
description The present essay proposes to critically analyze the discourse of pseudoscience in contemporary society and what are the possibilities of constituting a critical scientific education. The current pandemic period strengthens the need for this discussion, in view of the large amount of fallacious and biased information that has been and is propagated every day about scientific practices. How to think about a scientific education that can shield itself from the deleterious effects of pseudoscientific practices? Finally, we believe in an education that can understand science not only as regulatory knowledge, but as emancipatory knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699
10.26512/lc28202241699
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699
identifier_str_mv 10.26512/lc28202241699
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699/32917
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699/32918
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41699
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41699
Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e41699
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v28i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654483599360