The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
DOI: | 10.26512/lc28202241699 |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699 |
Resumo: | The present essay proposes to critically analyze the discourse of pseudoscience in contemporary society and what are the possibilities of constituting a critical scientific education. The current pandemic period strengthens the need for this discussion, in view of the large amount of fallacious and biased information that has been and is propagated every day about scientific practices. How to think about a scientific education that can shield itself from the deleterious effects of pseudoscientific practices? Finally, we believe in an education that can understand science not only as regulatory knowledge, but as emancipatory knowledge. |
id |
UNB-32_68add8fbd86adb7e04ab41648cad3190 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41699 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
spelling |
The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversationLa naturaleza de la (pseudo)ciencia y la educación científica: una conversación necesariaA natureza da (pseudo)ciência e a educação científica: uma conversa necessáriaNatureza da CiênciaPseudociênciaEducaçãoNaturaleza de la CienciaPseudocienciaEducaciónNature of SciencePseudoscienceEducationThe present essay proposes to critically analyze the discourse of pseudoscience in contemporary society and what are the possibilities of constituting a critical scientific education. The current pandemic period strengthens the need for this discussion, in view of the large amount of fallacious and biased information that has been and is propagated every day about scientific practices. How to think about a scientific education that can shield itself from the deleterious effects of pseudoscientific practices? Finally, we believe in an education that can understand science not only as regulatory knowledge, but as emancipatory knowledge.El presente ensayo se propone analizar críticamente el discurso de la pseudociencia en la sociedad contemporánea y cuáles son las posibilidades de constituir una educación científica crítica. El actual período de pandemia refuerza la necesidad de esta discusión, en vista de la gran cantidad de información falaz y sesgada que se ha propagado y se propaga todos los días sobre las prácticas científicas. ¿Cómo pensar una educación científica que pueda blindarse contra los efectos deletéreos de las prácticas pseudocientíficas? Finalmente, creemos en una educación que pueda entender la ciencia no sólo como un saber normativo, sino como un saber emancipador.O presente ensaio se propõe a analisar, criticamente, o discurso da pseudociência na sociedade contemporânea e descrever sobre as possibilidades de constituição de uma educação científica crítica. O atual período pandêmico fortalece a necessidade desta discussão, tendo em vista a grande quantidade de informações falaciosas e tendenciosas que foram e são propagadas todos os dias acerca das práticas científicas. Como pensar em uma educação científica que possa blindar-se dos efeitos deletérios das atitudes pseudocientíficas? Com efeito, acreditamos em uma educação que possa compreender a Ciência não apenas como conhecimento regulador, mas também como conhecimento emancipatório.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4169910.26512/lc28202241699Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41699Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41699Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e416991981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699/32917https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699/32918Copyright (c) 2022 Sabrina Fernandes Gonçalves, Breno Santos Barbosa Magalhães, Gabriel Carvalho Bungenstabhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Sabrina FernandesMagalhães, Breno Santos BarbosaBungenstab, Gabriel Carvalho2022-04-08T14:55:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41699Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-04-08T14:55:52Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation La naturaleza de la (pseudo)ciencia y la educación científica: una conversación necesaria A natureza da (pseudo)ciência e a educação científica: uma conversa necessária |
title |
The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation |
spellingShingle |
The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation Gonçalves, Sabrina Fernandes Natureza da Ciência Pseudociência Educação Naturaleza de la Ciencia Pseudociencia Educación Nature of Science Pseudoscience Education Gonçalves, Sabrina Fernandes Natureza da Ciência Pseudociência Educação Naturaleza de la Ciencia Pseudociencia Educación Nature of Science Pseudoscience Education |
title_short |
The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation |
title_full |
The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation |
title_fullStr |
The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation |
title_full_unstemmed |
The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation |
title_sort |
The nature of (pseudo)science and science education: a necessary conversation |
author |
Gonçalves, Sabrina Fernandes |
author_facet |
Gonçalves, Sabrina Fernandes Gonçalves, Sabrina Fernandes Magalhães, Breno Santos Barbosa Bungenstab, Gabriel Carvalho Magalhães, Breno Santos Barbosa Bungenstab, Gabriel Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Magalhães, Breno Santos Barbosa Bungenstab, Gabriel Carvalho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Sabrina Fernandes Magalhães, Breno Santos Barbosa Bungenstab, Gabriel Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Natureza da Ciência Pseudociência Educação Naturaleza de la Ciencia Pseudociencia Educación Nature of Science Pseudoscience Education |
topic |
Natureza da Ciência Pseudociência Educação Naturaleza de la Ciencia Pseudociencia Educación Nature of Science Pseudoscience Education |
description |
The present essay proposes to critically analyze the discourse of pseudoscience in contemporary society and what are the possibilities of constituting a critical scientific education. The current pandemic period strengthens the need for this discussion, in view of the large amount of fallacious and biased information that has been and is propagated every day about scientific practices. How to think about a scientific education that can shield itself from the deleterious effects of pseudoscientific practices? Finally, we believe in an education that can understand science not only as regulatory knowledge, but as emancipatory knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699 10.26512/lc28202241699 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc28202241699 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699/32917 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41699/32918 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41699 Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41699 Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e41699 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v28i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1822178787873259520 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26512/lc28202241699 |