Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418 |
Resumo: | This paper presents a preliminary note on how the reception of religious diversity in the context of Catholic confessional education is manifested in social networks, using as a source, the comments on the Facebook page Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso. The analysis is based on the recognition of written culture in the context of the web and anchoring on Pierre Bourdieu's theories as the main epistemological basis, this study presents the posts and comments on that page as social practices that affect the field of education and the religious field, producing symbolic violence and tensioning disputes over positions and strategies of cultural domination. |
id |
UNB - 28_6ffd17c259e94e4bf55122c6cdc74fcb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43418 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the webTensiones y resistencias: ensayo sobre representaciones religiosas e intolerancia en la webTensões e resistências: estudo sobre representações religiosas e intolerância na webCultura escritaEducação católicaRedes sociaisCultura escritaEducación CatólicaRedes socialesWritten cultureCatholic educationSocial mediaThis paper presents a preliminary note on how the reception of religious diversity in the context of Catholic confessional education is manifested in social networks, using as a source, the comments on the Facebook page Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso. The analysis is based on the recognition of written culture in the context of the web and anchoring on Pierre Bourdieu's theories as the main epistemological basis, this study presents the posts and comments on that page as social practices that affect the field of education and the religious field, producing symbolic violence and tensioning disputes over positions and strategies of cultural domination.Este artículo presenta una nota preliminar de cómo se manifiesta en las redes sociales la recepción de la diversidad religiosa en el contexto de la educación confesional católica, utilizando como fuente los comentarios en la página Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso, en Facebook. El análisis parte del reconocimiento de la cultura escrita en el contexto de la web y anclado en las teorías de Pierre Bourdieu como base epistemológica principal, este estudio presenta las publicaciones y comentarios de esa página como prácticas sociales que afectan el campo de la educación y el campo religioso, produciendo violencia simbólica y tensando disputas por posiciones y estrategias de dominación cultural.Neste trabalho se apresenta um exemplo de como a recepção da diversidade religiosa no contexto da educação confessional católica se manifesta nas redes sociais, utilizando como fonte os comentários na página Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso, do Facebook. A análise se assenta no reconhecimento da cultura escrita no contexto da web e, ancorando-se nas teorias de Pierre Bourdieu como principal base epistemológica, apresenta os posts e comentários da referida página enquanto práticas sociais que afetam o campo da educação e o campo religioso, produzindo violências simbólicas e tensionando disputas por posições e estratégias de dominação cultural.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4341810.26512/lc28202243418Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e43418Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e43418Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e434181981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418/34308https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418/34309Copyright (c) 2022 Matheus Henrique Alves, Evelyn de Almeida Orlandohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Matheus HenriqueOrlando, Evelyn de Almeida 2022-08-12T23:22:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43418Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-12T23:22:20Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web Tensiones y resistencias: ensayo sobre representaciones religiosas e intolerancia en la web Tensões e resistências: estudo sobre representações religiosas e intolerância na web |
title |
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web |
spellingShingle |
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web Alves, Matheus Henrique Cultura escrita Educação católica Redes sociais Cultura escrita Educación Católica Redes sociales Written culture Catholic education Social media |
title_short |
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web |
title_full |
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web |
title_fullStr |
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web |
title_full_unstemmed |
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web |
title_sort |
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web |
author |
Alves, Matheus Henrique |
author_facet |
Alves, Matheus Henrique Orlando, Evelyn de Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Orlando, Evelyn de Almeida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Matheus Henrique Orlando, Evelyn de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura escrita Educação católica Redes sociais Cultura escrita Educación Católica Redes sociales Written culture Catholic education Social media |
topic |
Cultura escrita Educação católica Redes sociais Cultura escrita Educación Católica Redes sociales Written culture Catholic education Social media |
description |
This paper presents a preliminary note on how the reception of religious diversity in the context of Catholic confessional education is manifested in social networks, using as a source, the comments on the Facebook page Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso. The analysis is based on the recognition of written culture in the context of the web and anchoring on Pierre Bourdieu's theories as the main epistemological basis, this study presents the posts and comments on that page as social practices that affect the field of education and the religious field, producing symbolic violence and tensioning disputes over positions and strategies of cultural domination. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418 10.26512/lc28202243418 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc28202243418 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418/34308 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418/34309 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Matheus Henrique Alves, Evelyn de Almeida Orlando https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Matheus Henrique Alves, Evelyn de Almeida Orlando https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e43418 Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e43418 Linhas Críticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e43418 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v28i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053654894641152 |