Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Matheus Henrique
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Orlando, Evelyn de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
DOI: 10.26512/lc28202243418
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418
Resumo: This paper presents a preliminary note on how the reception of religious diversity in the context of Catholic confessional education is manifested in social networks, using as a source, the comments on the Facebook page Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso. The analysis is based on the recognition of written culture in the context of the web and anchoring on Pierre Bourdieu's theories as the main epistemological basis, this study presents the posts and comments on that page as social practices that affect the field of education and the religious field, producing symbolic violence and tensioning disputes over positions and strategies of cultural domination.
id UNB-32_6ffd17c259e94e4bf55122c6cdc74fcb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43418
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
spelling Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the webTensiones y resistencias: ensayo sobre representaciones religiosas e intolerancia en la webTensões e resistências: estudo sobre representações religiosas e intolerância na webCultura escritaEducação católicaRedes sociaisCultura escritaEducación CatólicaRedes socialesWritten cultureCatholic educationSocial mediaThis paper presents a preliminary note on how the reception of religious diversity in the context of Catholic confessional education is manifested in social networks, using as a source, the comments on the Facebook page Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso. The analysis is based on the recognition of written culture in the context of the web and anchoring on Pierre Bourdieu's theories as the main epistemological basis, this study presents the posts and comments on that page as social practices that affect the field of education and the religious field, producing symbolic violence and tensioning disputes over positions and strategies of cultural domination.Este artículo presenta una nota preliminar de cómo se manifiesta en las redes sociales la recepción de la diversidad religiosa en el contexto de la educación confesional católica, utilizando como fuente los comentarios en la página Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso, en Facebook. El análisis parte del reconocimiento de la cultura escrita en el contexto de la web y anclado en las teorías de Pierre Bourdieu como base epistemológica principal, este estudio presenta las publicaciones y comentarios de esa página como prácticas sociales que afectan el campo de la educación y el campo religioso, produciendo violencia simbólica y tensando disputas por posiciones y estrategias de dominación cultural.Neste trabalho se apresenta um exemplo de como a recepção da diversidade religiosa no contexto da educação confessional católica se manifesta nas redes sociais, utilizando como fonte os comentários na página Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso, do Facebook. A análise se assenta no reconhecimento da cultura escrita no contexto da web e, ancorando-se nas teorias de Pierre Bourdieu como principal base epistemológica, apresenta os posts e comentários da referida página enquanto práticas sociais que afetam o campo da educação e o campo religioso, produzindo violências simbólicas e tensionando disputas por posições e estratégias de dominação cultural.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4341810.26512/lc28202243418Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e43418Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e43418Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e434181981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418/34308https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418/34309Copyright (c) 2022 Matheus Henrique Alves, Evelyn de Almeida Orlandohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Matheus HenriqueOrlando, Evelyn de Almeida 2022-08-12T23:22:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43418Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-12T23:22:20Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
Tensiones y resistencias: ensayo sobre representaciones religiosas e intolerancia en la web
Tensões e resistências: estudo sobre representações religiosas e intolerância na web
title Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
spellingShingle Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
Alves, Matheus Henrique
Cultura escrita
Educação católica
Redes sociais
Cultura escrita
Educación Católica
Redes sociales
Written culture
Catholic education
Social media
Alves, Matheus Henrique
Cultura escrita
Educação católica
Redes sociais
Cultura escrita
Educación Católica
Redes sociales
Written culture
Catholic education
Social media
title_short Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
title_full Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
title_fullStr Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
title_full_unstemmed Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
title_sort Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
author Alves, Matheus Henrique
author_facet Alves, Matheus Henrique
Alves, Matheus Henrique
Orlando, Evelyn de Almeida
Orlando, Evelyn de Almeida
author_role author
author2 Orlando, Evelyn de Almeida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Matheus Henrique
Orlando, Evelyn de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura escrita
Educação católica
Redes sociais
Cultura escrita
Educación Católica
Redes sociales
Written culture
Catholic education
Social media
topic Cultura escrita
Educação católica
Redes sociais
Cultura escrita
Educación Católica
Redes sociales
Written culture
Catholic education
Social media
description This paper presents a preliminary note on how the reception of religious diversity in the context of Catholic confessional education is manifested in social networks, using as a source, the comments on the Facebook page Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso. The analysis is based on the recognition of written culture in the context of the web and anchoring on Pierre Bourdieu's theories as the main epistemological basis, this study presents the posts and comments on that page as social practices that affect the field of education and the religious field, producing symbolic violence and tensioning disputes over positions and strategies of cultural domination.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418
10.26512/lc28202243418
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418
identifier_str_mv 10.26512/lc28202243418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418/34308
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43418/34309
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Matheus Henrique Alves, Evelyn de Almeida Orlando
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Matheus Henrique Alves, Evelyn de Almeida Orlando
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e43418
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e43418
Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e43418
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v28i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1822178787896328192
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.26512/lc28202243418