Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Laêda Bezerra
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Santos, Patrícia Irene dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675
Resumo: The article analyzes the social representations of being a teacher. To understand the symbolic nature of the profession, we adopted the Theory of Social Representations. Twenty permanent teachers from Jaboatão dos Guararapes, PE, participated in the study. A collection procedure used was the interview. Content analysis guided the interpretation of data. The results indicate that the concept of vocation is pervasive in these representations. Other frequent subjects of comments are lack of recognition, accumulated work shifts, and low pay. The results constitute a warning for public polices to rescue the valuing and social recognition of teachers.
id UNB - 28_8e1d6b86a1b1d5c0ae3b78ed934ee184
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3675
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic educationProfesión docente: representación social de profesoras de la educación básicaProfissão docente: representações sociais de professoras da educação básicaRepresentação socialProfissãoProfessor(a)Representación socialOcupaciónProfesor(a)Social representationProfessionTeacherThe article analyzes the social representations of being a teacher. To understand the symbolic nature of the profession, we adopted the Theory of Social Representations. Twenty permanent teachers from Jaboatão dos Guararapes, PE, participated in the study. A collection procedure used was the interview. Content analysis guided the interpretation of data. The results indicate that the concept of vocation is pervasive in these representations. Other frequent subjects of comments are lack of recognition, accumulated work shifts, and low pay. The results constitute a warning for public polices to rescue the valuing and social recognition of teachers.El artículo analiza las representaciones sociales de ser un maestro. Para comprenderla naturaleza simbólica de la profesión, hemos adoptado la teoría de las representaciones sociales. Veinte profesores participaron en el estudio de efectivos municipales Jaboatão dos Guararapes, PE. El procedimiento de extracción utilizado fue la entrevista. El análisis de contenido orientó la interpretación de los datos. Los resultados indican que la vocación marca estas representaciones. La falta de reconocimiento, acumulada durante varios días y los bajos salarios se destacan en las declaraciones. Los resultados constituyen una advertencia para las políticas públicas para rescatar la recuperación y el reconocimiento social del profesorado.O artigo analisa as representações sociais do ser professor. Para compreensão da natureza simbólica da profissão, adotamos a Teoria das Representações Sociais. Participaram do estudo 20 professoras efetivas da rede municipal de Jaboatão dos Guararapes, PE. O procedimento de coleta utilizado foi a entrevista. A análise de conteúdo orientou a interpretação dos dados. Os resultados apontam que a vocação marca essas representações sociais. Falta de reconhecimento, várias jornadas acumuladas e baixos salários ganham destaque nos depoimentos. Os resultados constituem um alerta para as políticas públicas resgatarem a valorização e reconhecimento social de docentes.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/367510.26512/lc.v17i32.3675Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-601981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675/3354Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Laêda BezerraSantos, Patrícia Irene dos2022-08-10T14:17:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3675Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T14:17:04Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education
Profesión docente: representación social de profesoras de la educación básica
Profissão docente: representações sociais de professoras da educação básica
title Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education
spellingShingle Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education
Machado, Laêda Bezerra
Representação social
Profissão
Professor(a)
Representación social
Ocupación
Profesor(a)
Social representation
Profession
Teacher
title_short Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education
title_full Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education
title_fullStr Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education
title_full_unstemmed Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education
title_sort Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education
author Machado, Laêda Bezerra
author_facet Machado, Laêda Bezerra
Santos, Patrícia Irene dos
author_role author
author2 Santos, Patrícia Irene dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Laêda Bezerra
Santos, Patrícia Irene dos
dc.subject.por.fl_str_mv Representação social
Profissão
Professor(a)
Representación social
Ocupación
Profesor(a)
Social representation
Profession
Teacher
topic Representação social
Profissão
Professor(a)
Representación social
Ocupación
Profesor(a)
Social representation
Profession
Teacher
description The article analyzes the social representations of being a teacher. To understand the symbolic nature of the profession, we adopted the Theory of Social Representations. Twenty permanent teachers from Jaboatão dos Guararapes, PE, participated in the study. A collection procedure used was the interview. Content analysis guided the interpretation of data. The results indicate that the concept of vocation is pervasive in these representations. Other frequent subjects of comments are lack of recognition, accumulated work shifts, and low pay. The results constitute a warning for public polices to rescue the valuing and social recognition of teachers.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675
10.26512/lc.v17i32.3675
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i32.3675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675/3354
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i32
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053650897469440