Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675 |
Resumo: | The article analyzes the social representations of being a teacher. To understand the symbolic nature of the profession, we adopted the Theory of Social Representations. Twenty permanent teachers from Jaboatão dos Guararapes, PE, participated in the study. A collection procedure used was the interview. Content analysis guided the interpretation of data. The results indicate that the concept of vocation is pervasive in these representations. Other frequent subjects of comments are lack of recognition, accumulated work shifts, and low pay. The results constitute a warning for public polices to rescue the valuing and social recognition of teachers. |
id |
UNB - 28_8e1d6b86a1b1d5c0ae3b78ed934ee184 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3675 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic educationProfesión docente: representación social de profesoras de la educación básicaProfissão docente: representações sociais de professoras da educação básicaRepresentação socialProfissãoProfessor(a)Representación socialOcupaciónProfesor(a)Social representationProfessionTeacherThe article analyzes the social representations of being a teacher. To understand the symbolic nature of the profession, we adopted the Theory of Social Representations. Twenty permanent teachers from Jaboatão dos Guararapes, PE, participated in the study. A collection procedure used was the interview. Content analysis guided the interpretation of data. The results indicate that the concept of vocation is pervasive in these representations. Other frequent subjects of comments are lack of recognition, accumulated work shifts, and low pay. The results constitute a warning for public polices to rescue the valuing and social recognition of teachers.El artículo analiza las representaciones sociales de ser un maestro. Para comprenderla naturaleza simbólica de la profesión, hemos adoptado la teoría de las representaciones sociales. Veinte profesores participaron en el estudio de efectivos municipales Jaboatão dos Guararapes, PE. El procedimiento de extracción utilizado fue la entrevista. El análisis de contenido orientó la interpretación de los datos. Los resultados indican que la vocación marca estas representaciones. La falta de reconocimiento, acumulada durante varios días y los bajos salarios se destacan en las declaraciones. Los resultados constituyen una advertencia para las políticas públicas para rescatar la recuperación y el reconocimiento social del profesorado.O artigo analisa as representações sociais do ser professor. Para compreensão da natureza simbólica da profissão, adotamos a Teoria das Representações Sociais. Participaram do estudo 20 professoras efetivas da rede municipal de Jaboatão dos Guararapes, PE. O procedimento de coleta utilizado foi a entrevista. A análise de conteúdo orientou a interpretação dos dados. Os resultados apontam que a vocação marca essas representações sociais. Falta de reconhecimento, várias jornadas acumuladas e baixos salários ganham destaque nos depoimentos. Os resultados constituem um alerta para as políticas públicas resgatarem a valorização e reconhecimento social de docentes.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/367510.26512/lc.v17i32.3675Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-601981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675/3354Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Laêda BezerraSantos, Patrícia Irene dos2022-08-10T14:17:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3675Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T14:17:04Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education Profesión docente: representación social de profesoras de la educación básica Profissão docente: representações sociais de professoras da educação básica |
title |
Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education |
spellingShingle |
Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education Machado, Laêda Bezerra Representação social Profissão Professor(a) Representación social Ocupación Profesor(a) Social representation Profession Teacher |
title_short |
Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education |
title_full |
Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education |
title_fullStr |
Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education |
title_full_unstemmed |
Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education |
title_sort |
Teaching as a profession: social representationsof female teachers in basic education |
author |
Machado, Laêda Bezerra |
author_facet |
Machado, Laêda Bezerra Santos, Patrícia Irene dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Patrícia Irene dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Laêda Bezerra Santos, Patrícia Irene dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Representação social Profissão Professor(a) Representación social Ocupación Profesor(a) Social representation Profession Teacher |
topic |
Representação social Profissão Professor(a) Representación social Ocupación Profesor(a) Social representation Profession Teacher |
description |
The article analyzes the social representations of being a teacher. To understand the symbolic nature of the profession, we adopted the Theory of Social Representations. Twenty permanent teachers from Jaboatão dos Guararapes, PE, participated in the study. A collection procedure used was the interview. Content analysis guided the interpretation of data. The results indicate that the concept of vocation is pervasive in these representations. Other frequent subjects of comments are lack of recognition, accumulated work shifts, and low pay. The results constitute a warning for public polices to rescue the valuing and social recognition of teachers. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675 10.26512/lc.v17i32.3675 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v17i32.3675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675/3354 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60 Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60 Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 45-60 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v17i32 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053650897469440 |