Health education: the approach on drugs in didactic books of biology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira Reis, André Felipe
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Guelero do Valle, Mariana, Mendes Silva, Premma Hary
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140
Resumo: Our goal is to analyze the approaches on drugs in didactic books of biology. The research is of a qualitative approach and it uses the content analysis as a referential. We realized that the majority of the texts are of biomedical approach with only one of behavioral approach, and two of socio ecological approach. There are also parts identified with more than one perspective, in addition to a mistake in the definition of a fungus species. We highlight the importance of expanding the approaches related to the topics of health and drugs in didactic books without restricting itself to the processes of sickness of the body.
id UNB - 28_8f40ef28c1990a77381eb9ac58f8bc10
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37140
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Health education: the approach on drugs in didactic books of biologyEducación en salud: enfoque de las drogas en libros didácticos de biologíaEducação em saúde: abordagem do tema drogas em livros didáticos de biologiaDrogasEducação em SaúdeLivro DidáticoDrogasEducación en SaludLibro DidácticoDrugsHealth EducationDidactic BookOur goal is to analyze the approaches on drugs in didactic books of biology. The research is of a qualitative approach and it uses the content analysis as a referential. We realized that the majority of the texts are of biomedical approach with only one of behavioral approach, and two of socio ecological approach. There are also parts identified with more than one perspective, in addition to a mistake in the definition of a fungus species. We highlight the importance of expanding the approaches related to the topics of health and drugs in didactic books without restricting itself to the processes of sickness of the body.Nuestro objetivo es analizar cómo se aborda el tema drogas en los libros didácticos de biología. Esta investigación presenta un enfoque cualitativo y utiliza el marco de análisis de contenido. A partir del análisis nos dimos cuenta de que la mayoría de las secciones analizadas son biomédicas, con solo una de enfoque conductual y dos con un enfoque socioecológico. También se identificaron extractos que contienen más de un enfoque, además de un error conceptual relacionado con la caracterización de un hongo. Destacamos la importancia de ampliar los enfoques sobre la salud y las drogas en los libros didácticos sin limitarse a los efectos negativos y los procesos de enfermedad del cuerpo.Objetivamos analisar a forma como o tema drogas é abordado em livros didáticos de biologia. Esta pesquisa apresenta abordagem qualitativa e utiliza o referencial da análise de conteúdo. A partir da análise, percebemos que a maioria dos trechos analisados é de abordagem biomédica, com apenas um de abordagem comportamental e dois de abordagem socioecológica. Também foram identificados trechos que contêm mais de uma abordagem, além de um erro conceitual relacionado à caracterização de uma espécie de fungo. Destacamos a importância de uma ampliação de abordagens para os temas saúde e drogas nos livros didáticos não se restringindo aos efeitos negativos e aos processos de adoecimento do corpo.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3714010.26512/lc27202137140Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37140Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e37140Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e371401981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30280https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30281https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30282https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30283https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30284Copyright (c) 2021 André Felipe Moreira Reis, Mariana Guelero do Valle, Premma Hary Mendes Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Reis, André FelipeGuelero do Valle, MarianaMendes Silva, Premma Hary2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37140Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Health education: the approach on drugs in didactic books of biology
Educación en salud: enfoque de las drogas en libros didácticos de biología
Educação em saúde: abordagem do tema drogas em livros didáticos de biologia
title Health education: the approach on drugs in didactic books of biology
spellingShingle Health education: the approach on drugs in didactic books of biology
Moreira Reis, André Felipe
Drogas
Educação em Saúde
Livro Didático
Drogas
Educación en Salud
Libro Didáctico
Drugs
Health Education
Didactic Book
title_short Health education: the approach on drugs in didactic books of biology
title_full Health education: the approach on drugs in didactic books of biology
title_fullStr Health education: the approach on drugs in didactic books of biology
title_full_unstemmed Health education: the approach on drugs in didactic books of biology
title_sort Health education: the approach on drugs in didactic books of biology
author Moreira Reis, André Felipe
author_facet Moreira Reis, André Felipe
Guelero do Valle, Mariana
Mendes Silva, Premma Hary
author_role author
author2 Guelero do Valle, Mariana
Mendes Silva, Premma Hary
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira Reis, André Felipe
Guelero do Valle, Mariana
Mendes Silva, Premma Hary
dc.subject.por.fl_str_mv Drogas
Educação em Saúde
Livro Didático
Drogas
Educación en Salud
Libro Didáctico
Drugs
Health Education
Didactic Book
topic Drogas
Educação em Saúde
Livro Didático
Drogas
Educación en Salud
Libro Didáctico
Drugs
Health Education
Didactic Book
description Our goal is to analyze the approaches on drugs in didactic books of biology. The research is of a qualitative approach and it uses the content analysis as a referential. We realized that the majority of the texts are of biomedical approach with only one of behavioral approach, and two of socio ecological approach. There are also parts identified with more than one perspective, in addition to a mistake in the definition of a fungus species. We highlight the importance of expanding the approaches related to the topics of health and drugs in didactic books without restricting itself to the processes of sickness of the body.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140
10.26512/lc27202137140
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140
identifier_str_mv 10.26512/lc27202137140
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30280
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30281
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30282
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30283
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30284
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 André Felipe Moreira Reis, Mariana Guelero do Valle, Premma Hary Mendes Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 André Felipe Moreira Reis, Mariana Guelero do Valle, Premma Hary Mendes Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37140
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e37140
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37140
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654364061696